FBB skrev 2013-08-09 19:48:30 följande:
Ajajaj, hur är det med dig? Jag var hos min ortopedi i Måndags med diagnosen flera diskbråck i nacken. Har haft halvstora problem i 15-20 års tid (är före detta brottare på elitnivå) har levt med en hel del värk till och från men aldrig sökt hjälp. I våras råkade jag ut för en olycka då det knakade otäckt i nacken, sedan dess har jag haft domningar i både arm och en fot. Gick första gången till min VC i maj, fick direkt remiss till CT sen MR, och besök hos ortopedi i måndags som sagt. Så nu väntar jag på liknande operation som dig som startade denna tråden. Allt har gått i rekordfart. Du får gärna berätta hu det gått för dig, hoppas det blivit bättre.
Hej, jo det blir bättre och bättre fast smärtan finns där men blir bättre för varje dag, första två veckorna tänkte jag: va fasen har jag gjort? ångrade operationen för jag hade så jäkla ont, kunde inte äta och så fort jag rörde nacken kändes det som om jag skulle svimma elr kräkas, men nu efter hand blir det bättre och bättre, rörligheten har förbättrats enormt. Blev helt förvånad när jag kunde lyfta armarna över huvudet, har inte kunnat det på väldigt länge pga smärtan.
Domningarna finns kvar i ena armen och smärtan, men den blir som sagt bättre, börjat med sjukgymnastik nu och i början gör man bara små rörelser, trodde först att det var ett skämt, ska det här hjälpa. Men det är för att bygga upp musklerna kring kotorna.
Har du mycket ont också? jag tyckte i början var det armarna som var värst sedan nacken också. Det i nacken efter operationen är också mycket för att man legat så länge i sträck bakåt/nedåt, men det ska bli bättre.
Har dom sagt om vad för typ av op det blir för dig? Till mig sa de att de helst inte stelopererar när man har i flera nivåer utan sätter in proteser istället för att öka rörligheten. Det som kan var jobbigt är när man ansträngt sig, det är jobbigt att inte få göra något, ett mjölkpaket är det tyngsta jag får bära, hushållsarbete helst inte. Men jag rör på mig varje dag och ibland är det enormt kämpigt och gör ont men jag känner att nu är den gjord nu ska jag försöka bli bra. Det är jobbigt också att det är lång konvalecens, men det kanske beror på att det var flera diskbråck.
Blev långt inlägg

Men rapporterar vidare hur det går och berätta gärna hur det går dig, är det mindre elr större landsting där du bor, tänkte ifall du få vänta länge? Men min erfarenhet var att när man börjar få domningar i armarna då är det dags för op. annars blir det bara värre och har du haft det så länge så skulle läkt för länge sen om det skulle det.