• Anonym (Ont)

Oxynorm

Jag har en smärta som gör att jag måste ta starka mediciner för att klara dagen, tänker inte skriva vad. hur som helst det är något som troligtvis är övergående men för stunden måste jag ta en massa mediciner.

Jag har tidigare haft morfin meda, ganska hög dos per dygn. först hade jag dolcontin 30 mg morgon och kväll, men blev helt däckad av det. sedan fick jag bara Morfin meda. Tar ca 120 mg per dag. hög dos det vet jag, men detta är i samråd med läkare. Nu fick jag oxynorm istället för att vi ska testa byta eftersom jag inte tyckte morfinet hjälpte längre.
    Fick även oxycontin utskrivet,men blev samma där. mådde inte alls bra. då kom vi överens om att jag "bara" skulle ta oxynorm, men läkaren sa 2 vid behov. dom är på 10 mg tillsammans.
    Min läkare är borta nu i två veckor därför kan jag inte ställa dessa frågor till honom., är det någon som tagit denna medicin? Jag tycker själv att den bara räcker i typ 2-3immar. sedan måste jag ta igen. vet inte vad dygnsdosen är med denna medicin. ringde 1177 igår, men dom sa bara att jag skulle kontakta min läkare...

Vill gärna vara smärtfri, men inte hamna på sjukhus för överdosering.  Vet någon på ett ungefär vad man kan ta? alltså om man måste ta flera ggr?

jag är inte missbrukare på något sätt, ifall någon kommer med elaka påhopp. Har en allvarlig sjukdom eller tillstånd. Frågar inte detta för att jag på nåt sätt vill bli "hög" utan endast för att kunna vara smärtfri och umgås med min familj sittandes i soffan och inte liggandes i sängen.
    Vore tacksam för svar. 

• Svar på tråden Oxynorm
  • frappa
    étranger skrev 2013-04-17 13:35:28 följande:

Var har jag nämt föda barn?
    Inte alls, fick med fel citat där.
  • Anonym
    frappa skrev 2013-04-17 15:17:15 följande:

frappa skrev 2013-04-17 15:17:15 följande:

Men oj, citerade du dig själv nu? Whoopsiii!
  • frappa
    Anonym skrev 2013-04-17 17:50:02 följande:

Men oj, citerade du dig själv nu? Whoopsiii!
    Hänger inte alls med.
    Jag såg jag missade att kommentera den som minsann hade fött barn, visste minsann vad smärta var.

Sen har jag ingen anonymitet som jag kan använda, tyvärr för dig.
  • Houdini

Vill bara tala om att alla blir inte beroende av smärtstillande mediciner hur gärna vissa vill tro det.
    Alla får inte ett helvete när man äntligen kan sluta med medicinerna.

Men tyvärr är det ju så att kroppen bygger en tolerans mot smärtstillande, vilken sort det än är, och det märks tex. vid en operation. Då man kan bli extremt svår att smärtstilla tom kan det vara omöjligt.

Men har man ont ska man ta det som behövs för att få lindring föe det är skadligt för kroppen och psyket att ha ont. Det finns inget duktigt eller "herodiskt" i att inte ta smärtstillande när man har ont., varför ska man straffa sig själv så.

Jag har varit på smärtklinik och lärt mig en hel del om smärta och vilken effekt den har på oss och vilken effekt dessa "bror duktiga" tyvär kan ha på en (alltså de här som säger att man inte ska ta smärtstillande och framför allt inte starka tabletter)

Tyvärr TS kan jag inte hjälpa dig med doseringen men ta du din medicin och umgås med din familj               

• Anonym

[

Houdini skrev 2013-04-17 20:05:48 följande:
    Vill bara tala om att alla blir inte beroende av smärtstillande mediciner hur gärna vissa vill tro det. Alla får inte ett helvete när man äntligen kan sluta med medicinerna. Men tyvärr är det ju så att kroppen bygger en tolerans mot smärtstillande, vilken sort det än är, och det märks tex. vid en operation. Då man kan bli extremt svår att smärtstilla tom kan det vara omöjligt. Men har man ont ska man ta det som behövs för att få lindring föe det är skadligt för kroppen och psyket att ha ont. Det finns inget duktigt eller "herodiskt" i att inte ta smärtstillande när man har ont., varför ska man straffa sig själv så. Jag har varit på smärtklinik och lärt mig en hel del om smärta och vilken effekt den har på oss och vilken effekt dessa "bror duktiga" tyvär kan ha på en (alltså de här som säger att man inte ska ta smärtstillande och framför allt inte starka tabletter) Tyvärr TS kan jag inte hjälpa dig med doseringen men ta du din medicin och umgås med din familj               

Tror faktiskt inte det sagts något annat än vad du nämde. Och nej, man blir inte så lätt beroende om man följer till punkt och pricka läkarens ordination. Och opiater ÄR för kortvarigt bruk, förutom då om man har terminal cancer, då ska man ju "ändå dö" och hur rått det än låter, är det sanningen. En som har svåra smärtor, kroniska, men förväntas leva ett normalt, långt liv, bör inte gå på starka opioider i åratal. Eftersom det FINNS annan smärtlindring och om du lyssnar noga, så säger ju ALLA opiatbrukare att dom fortfarande har smärtor. Även om opiater inte egentligen är skadligt för kroppen, förutom beroende då, att det förändrar kemin i hjärnan osv, så är det inte farligt, tills man tar en dos för mycket då man slutar andas i sömnen och blir hittad av familj/ vänner, helt blå och stendöd. Sånt händer ju aldrig med NSAIDs, inte medvetet i alla fall. Finns en del som inte har opiatreceptorer, dom har ingen positiv respons och väljer andra medel. Sen finns det dom som har som allergi mot drogen, spyr, mår riktigt kasst, kliar sönder sig pga histaminer och också väljer, måste välja andra medel. Sen dom som svarar riktigt bra på opiater och får det där euforiska ruset, som konstant vill uppnås. Utan drogen blir dom dopesick, däckade, deprimerade. visst, man kan ju välja att leva ett liv på opiater, om man nu kan hitta någon som är villig att skriva ut så pass länge och i sådana doser, annars blir man utfattig om man ska betala streetprice på väldigt kort tid. En 40 mg'are Oxycontin går för $25 dollar i min stat, i andra stater kan det gå a buck a milligram. Det ruinerar folk rätt snabbt, här i USA är oxy ett RAGING problem, en ny folksjukdom, och folk går över till heroin som är tio ggr billigare än hillbillyheroinet. Du och ni andra verkligen "förespråkar" narkotika, bortförklarar och förminskar allvaret drastiskt. Fattar inte varför, mer än att jag tror ni är uttråkade, ensamma gamla gubbar som inte har nåt roligare för sig än att dividera och klyva ord på ett kärringforum, där 99% är BS. Samtidigt som ni är "så" anti. Gud, ni är ju så perfekta och gullar med varandra som om ni vore ett par, eller snarare en och samma. Sluta länka er, detta kunde varit en ok diskussion, om ni vetat att hålla en trevligare ton. Men nej, så klart inte. Jag skrev till TS, höll en väldigt respektfull ton, för jag ville inte trampa på tårna. Men oj, ni är som vilda bebisar, ett-tvååringar. Jättearga om ni inte får rätt, eller sista ordet. Ärligt: jag har faktiskt tappat den röda tråden, vad problemet är. Tydligen måste man vara i "gubblägret" och hålla med, man får INTE ha en annan åsikt, då blir man kallad olika saker och gubbarna vet att man då aldrig haft ont, har ingen aning om vad ont är.
  • Houdini

Nu har jag bara ätit oxicotinen kort period ca en månad, efter en hjärtoperation. Då jag hade en aning ont i bröstkorgen (ha det gjorde skitont ju) och det gick hur fint som helst att sluta med dom utan att trappa ned.

Jag äter citodon sedan flera år  pga svår värk och tar inte större dos i dag än den dagen jag började med tabletterna, kan även sluta med dom när jag vill. har provat. Men de hjälper inte mot all värk tyvärr.

Så nu ska jag antagligen sättas in på Subitex i ett försök att få ett normalt liv.

Alla kan inte ta NSAID tabletter eller  antidepp (som kan hjälpa mot värk också. Vad ska dessa patienter göra? Bita i hop. Om oxicotin eller liknande kan hjälpa då är det självklart att det ska sättas in Så att patienten kan leva ett någurlunda normalt liv.

• frappa
    Anonym skrev 2013-04-17 22:25:50 följande:
    [
    Tror faktiskt inte det sagts något annat än vad du nämde. Och nej, man blir inte så lätt beroende om man följer till punkt och pricka läkarens ordination. Och opiater ÄR för kortvarigt bruk, förutom då om man har terminal cancer, då ska man ju "ändå dö" och hur rått det än låter, är det sanningen. En som har svåra smärtor, kroniska, men förväntas leva ett normalt, långt liv, bör inte gå på starka opioider i åratal. Eftersom det FINNS annan smärtlindring och om du lyssnar noga, så säger ju ALLA opiatbrukare att dom fortfarande har smärtor. Även om opiater inte egentligen är skadligt för kroppen, förutom beroende då, att det förändrar kemin i hjärnan osv, så är det inte farligt, tills man tar en dos för mycket då man slutar andas i sömnen och blir hittad av familj/ vänner, helt blå och stendöd. Sånt händer ju aldrig med NSAIDs, inte medvetet i alla fall. Finns en del som inte har opiatreceptorer, dom har ingen positiv respons och väljer andra medel. Sen finns det dom som har som allergi mot drogen, spyr, mår riktigt kasst, kliar sönder sig pga histaminer och också väljer, måste välja andra medel. Sen dom som svarar riktigt bra på opiater och får det där euforiska ruset, som konstant vill uppnås. Utan drogen blir dom dopesick, däckade, deprimerade. visst, man kan ju välja att leva ett liv på opiater, om man nu kan hitta någon som är villig att skriva ut så pass länge och i sådana doser, annars blir man utfattig om man ska betala streetprice på väldigt kort tid. En 40 mg'are Oxycontin går för $25 dollar i min stat, i andra stater kan det gå a buck a milligram. Det ruinerar folk rätt snabbt, här i USA är oxy ett RAGING problem, en ny folksjukdom, och folk går över till heroin som är tio ggr billigare än hillbillyheroinet. Du och ni andra verkligen "förespråkar" narkotika, bortförklarar och förminskar allvaret drastiskt. Fattar inte varför, mer än att jag tror ni är uttråkade, ensamma gamla gubbar som inte har nåt roligare för sig än att dividera och klyva ord på ett kärringforum, där 99% är BS. Samtidigt som ni är "så" anti. Gud, ni är ju så perfekta och gullar med varandra som om ni vore ett par, eller snarare en och samma. Sluta länka er, detta kunde varit en ok diskussion, om ni vetat att hålla en trevligare ton. Men nej, så klart inte. Jag skrev till TS, höll en väldigt respektfull ton, för jag ville inte trampa på tårna. Men oj, ni är som vilda bebisar, ett-tvååringar. Jättearga om ni inte får rätt, eller sista ordet. Ärligt: jag har faktiskt tappat den röda tråden, vad problemet är. Tydligen måste man vara i "gubblägret" och hålla med, man får INTE ha en annan åsikt, då blir man kallad olika saker och gubbarna vet att man då aldrig haft ont, har ingen aning om vad ont är.
    Nej, inte med de med svår, smärtproblematik.
    Denna grupp har en för svår självmordsfrekvens, så ett beroende för dessa.
    Är nått man får acceptera, om nu man inte anser det är okey med de avslutar sina liv.
  • Anonym
    Houdini skrev 2013-04-17 22:49:00 följande:
    Nu har jag bara ätit oxicotinen kort period ca en månad, efter en hjärtoperation. Då jag hade en aning ont i bröstkorgen (ha det gjorde skitont ju) och det gick hur fint som helst att sluta med dom utan att trappa ned. Jag äter citodon sedan flera år  pga svår värk och tar inte större dos i dag än den dagen jag började med tabletterna, kan även sluta med dom när jag vill. har provat. Men de hjälper inte mot all värk tyvärr. Så nu ska jag antagligen sättas in på Subitex i ett försök att få ett normalt liv. Alla kan inte ta NSAID tabletter eller  antidepp (som kan hjälpa mot värk också. Vad ska dessa patienter göra? Bita i hop. Om oxicotin eller liknande kan hjälpa då är det självklart att det ska sättas in Så att patienten kan leva ett någurlunda normalt liv.

Ok, nu kanske vi kan komma någonstans, äntligen ett inlägg utan löjliga påhopp och lite straightup-talk. Och som du säger själv, det var kortvarigt bruk. Så...överens? Och Citadon, är inte det också en form av opiat, eller i alla fall något som binder och mättar samma receptorer? Och du ska börja med Subitex, är inte det som metadon, man tar det för att lindra avtändning/nedtrappning av opiater? Man får inget rus, men ingen AT känning alls och skulle man ta en dos av ex oxy eller morfin för att få ett rus,är receptorerna blockade och det är bortkastade pengar. Subitex=metadon=antabus liknande men för opiatmissbrukare. Jo tack, skulle jag gå igenom en hjärtop skulle jag kräva det starkaste som fanns. I enorma doser och säkert fått det med. Klart man inte ska bita ihop, men, det finns annat än opiater. Varför ska du börja med Sub egentligen? Fattar inte. Hjärtop är lite som att jämföra äpplen och päron, mot tex "ont i ryggen, nerv i kläm" fast inget kan synas på plåtar. Eller även OM det syns. Här i USA luras det till höger och vänster om smärtor, för att få oxys. Det är likamed att vinna på lotto, för det är så svindyrt, gatupriset alltså. Skrämmande. Jag har opererats så många gånger nu, men har aldrig fått starkare än 5mg Oxycodon ( samma som oxycontin, men instant release) och 325 mg ancetaminophen. Eller 5 mg Hydrocodone ( Vicodine) /500 mg apap ( värre för man kan inte ta lika mycket, Vics är helt meningslöst i min mening, men det VAR en dag då jag blev jättesnurrig av bara EN tablett, totalt opiatnaiv.) Min granne, som gjort en höftledsop för några år sen, får hundratals med morfin, rena oxycodone IR piller som breakthrough och nu på toppen, 140st 30 mg Roxy's, som är som oxycontin,men IR det också. ( Vet inte varför, det kan vara så att han bytt ut morfinet mot Roxyn) OCH massor av tramadol piller. Sen även hundratals Ridalin piller. Och gissa, men han säljer det mesta! Använder knappt något själv, han har knappt ont säger han, men behöver extra inkomst eftersom han är på nån slags disability, har hand om en förståndshandikappad tioårig dotter. Dom enda som jag någonsin sett få dessa piller utskrivna är "gamlingar" har aldrig sett någon under 40. Eller under 60, ska jag säga! Som beroende lär man sig sniffa ut dom,man går typ till ålderdomshemmet och festar loss. Sitter länge och låtsas vara intresserad av deras prat, bara för att få köpa deras meds ( så patetiskt) Jag är rätt bitter. Ok med dig? Och, jag skäms, för jag vart så dum, slösat bort alla pengar jag haft. Men, försöker se det positiva, jag har aldrig behövt göra något kriminellt som prostitution, rån, stöld, inbrott, vad som helst, för att financiera min vana. Kunde alltid vart värre. Sen finns det alltid weed, som många verkligen svär på att det botar all smärta, här är det tom legalt, man skaffar sig en smärta, får ett legalt Marijuana license och det är fritt fram, botar tom cancer säger "dom". Tyvärr gör det nada, zippo för min del och jag avskyr lukten. Nej, dags å dra. Hoppas ni lugnat ner er lite nu.
  • frappa
    Anonym skrev 2013-04-17 23:37:50 följande:

Ok, nu kanske vi kan komma någonstans, äntligen ett inlägg utan löjliga påhopp och lite straightup-talk. Och som du säger själv, det var kortvarigt bruk. Så...överens? Och Citadon, är inte det också en form av opiat, eller i alla fall något som binder och mättar samma receptorer? Och du ska börja med Subitex, är inte det som metadon, man tar det för att lindra avtändning/nedtrappning av opiater? Man får inget rus, men ingen AT känning alls och skulle man ta en dos av ex oxy eller morfin för att få ett rus,är receptorerna blockade och det är bortkastade pengar. Subitex=metadon=antabus liknande men för opiatmissbrukare. Jo tack, skulle jag gå igenom en hjärtop skulle jag kräva det starkaste som fanns. I enorma doser och säkert fått det med. Klart man inte ska bita ihop, men, det finns annat än opiater. Varför ska du börja med Sub egentligen? Fattar inte. Hjärtop är lite som att jämföra äpplen och päron, mot tex "ont i ryggen, nerv i kläm" fast inget kan synas på plåtar. Eller även OM det syns. Här i USA luras det till höger och vänster om smärtor, för att få oxys. Det är likamed att vinna på lotto, för det är så svindyrt, gatupriset alltså. Skrämmande. Jag har opererats så många gånger nu, men har aldrig fått starkare än 5mg Oxycodon ( samma som oxycontin, men instant release) och 325 mg ancetaminophen. Eller 5 mg Hydrocodone ( Vicodine) /500 mg apap ( värre för man kan inte ta lika mycket, Vics är helt meningslöst i min mening, men det VAR en dag då jag blev jättesnurrig av bara EN tablett, totalt opiatnaiv.) Min granne, som gjort en höftledsop för några år sen, får hundratals med morfin, rena oxycodone IR piller som breakthrough och nu på toppen, 140st 30 mg Roxy's, som är som oxycontin,men IR det också. ( Vet inte varför, det kan vara så att han bytt ut morfinet mot Roxyn) OCH massor av tramadol piller. Sen även hundratals Ridalin piller. Och gissa, men han säljer det mesta! Använder knappt något själv, han har knappt ont säger han, men behöver extra inkomst eftersom han är på nån slags disability, har hand om en förståndshandikappad tioårig dotter. Dom enda som jag någonsin sett få dessa piller utskrivna är "gamlingar" har aldrig sett någon under 40. Eller under 60, ska jag säga! Som beroende lär man sig sniffa ut dom,man går typ till ålderdomshemmet och festar loss. Sitter länge och låtsas vara intresserad av deras prat, bara för att få köpa deras meds ( så patetiskt) Jag är rätt bitter. Ok med dig? Och, jag skäms, för jag vart så dum, slösat bort alla pengar jag haft. Men, försöker se det positiva, jag har aldrig behövt göra något kriminellt som prostitution, rån, stöld, inbrott, vad som helst, för att financiera min vana. Kunde alltid vart värre. Sen finns det alltid weed, som många verkligen svär på att det botar all smärta, här är det tom legalt, man skaffar sig en smärta, får ett legalt Marijuana license och det är fritt fram, botar tom cancer säger "dom". Tyvärr gör det nada, zippo för min del och jag avskyr lukten. Nej, dags å dra. Hoppas ni lugnat ner er lite nu.
    Vicodin, vad har det med oss att Sverige att göra?
  • Houdini

Subitex är även ett smärtstillande medel.

Jag har svår värk pga ryggfel, ledproblem och en whiplashskada. Hjärtproblemen är nya eller tja det upptäcktes i december. Plus att jag har Crohns så jag får inte ta några NSAID preparat för jag har magsår och får nya magsår av dom praparaten.

Har nu provar Lyrica men den slutar tyvärr hjälpa efter några månader är nu uppe på maxdosen
    Så smärtläkarna tycker jag ska prova Subitex för att se om det hjälper.

För som det är nu har jag inget liv eftersom jag inte kan göra speciellt mycket pga värken, hade jag inte haft en underbar man och mina hundar och ett bra nätverk runt omkring mig vete tusan om jag hade orkat kämpa eller ens sett någon mening med det. Har svårt ibland nu att rycka upp mig.

Jag må vara naiv men jag tror inte vi har riktigt samma problem med vidareförsäljning av receptbelagda mediciner som det är i USA. Jag tror läkarna har mer regler att hålla sig till här, Apoteken reagerar om någon kommer med recept på tusentals piller.
    Eftersom vi har subventionerade mediciner här är det mer koll, så staten inte betalar mer än nödvändigt. Plus att narkotikaklassade läkemedel skrivs ut på speciella blanketter.

• villyvicky

]

Houdini skrev 2013-04-18 00:05:11 följande:
    Subitex är även ett smärtstillande medel. Jag har svår värk pga ryggfel, ledproblem och en whiplashskada. Hjärtproblemen är nya eller tja det upptäcktes i december. Plus att jag har Crohns så jag får inte ta några NSAID preparat för jag har magsår och får nya magsår av dom praparaten. Har nu provar Lyrica men den slutar tyvärr hjälpa efter några månader är nu uppe på maxdosen Så smärtläkarna tycker jag ska prova Subitex för att se om det hjälper. För som det är nu har jag inget liv eftersom jag inte kan göra speciellt mycket pga värken, hade jag inte haft en underbar man och mina hundar och ett bra nätverk runt omkring mig vete tusan om jag hade orkat kämpa eller ens sett någon mening med det. Har svårt ibland nu att rycka upp mig. Jag må vara naiv men jag tror inte vi har riktigt samma problem med vidareförsäljning av receptbelagda mediciner som det är i USA. Jag tror läkarna har mer regler att hålla sig till här, Apoteken reagerar om någon kommer med recept på tusentals piller. Eftersom vi har subventionerade mediciner här är det mer koll, så staten inte betalar mer än nödvändigt. Plus att narkotikaklassade läkemedel skrivs ut på speciella blanketter.      

Hm, har ingen aning vart det är värst, vet bara att detta blir större och större här i USA. Riktigt hemskt. Ok, jag hade ingen aning om att sub även botade smärta. Har hört att just sub är det svåraste av allt att kunna sluta med = omöjligt. Har man en gång börjat= ffl, fucked for life. Tyvärr.mtycker du ska tänka dig för, men, detbär ditt val. Egentligen, jag bryr mig föga, känner inte ens dig och jag är ingen saviour, tänkte man kunde kanske säga några varningens ord, det är allt. Vicodine, ja, vet inte vad motsvarande är i Sverige, men jag beskrev verkningsämnet, så det är bara att nämna det? Hydrocodone. Varför undrar du? Måste det handla om enbart Sverige, opiater är väl skit detsamma vart det än skrivs ut Måste inflika: många är beroende långt innan dom fattat det. Har inte en skvatts aning. Många tror att gamla gulliga skrynkliga vithåriga tanter med rosa koftor inte kan vara "sådana" men jodå.n
  • frappa
    villyvicky skrev 2013-04-18 05:20:03 följande:
    ]
    Hm, har ingen aning vart det är värst, vet bara att detta blir större och större här i USA. Riktigt hemskt. Ok, jag hade ingen aning om att sub även botade smärta. Har hört att just sub är det svåraste av allt att kunna sluta med = omöjligt. Har man en gång börjat= ffl, fucked for life. Tyvärr.mtycker du ska tänka dig för, men, detbär ditt val. Egentligen, jag bryr mig föga, känner inte ens dig och jag är ingen saviour, tänkte man kunde kanske säga några varningens ord, det är allt. Vicodine, ja, vet inte vad motsvarande är i Sverige, men jag beskrev verkningsämnet, så det är bara att nämna det? Hydrocodone. Varför undrar du? Måste det handla om enbart Sverige, opiater är väl skit detsamma vart det än skrivs ut Måste inflika: många är beroende långt innan dom fattat det. Har inte en skvatts aning. Många tror att gamla gulliga skrynkliga vithåriga tanter med rosa koftor inte kan vara "sådana" men jodå.n
    Det aktiva ämnet i Vicodin, är avregistrerat i många många Europeiska länder inklusive Sverige.
    Alla opiater och opioder är smärtstillande  inklusive heroin, som används i sjukvården i en del länder fortfarande.
    Dock ej loperamid, som ej klarar ta sig igenom blod/hjärnbariären.
    Finns säkert nån till som loperamid, men inte som jag vet om just nu i alla fall.

Och det är knappast skitsamma i vad som skrivs ut.
    Visserligen må de vara opiater, men dom har olika egenskaper och där dom funkar bäst.

Sen vidare försäljning av läkemedel av opiater, så är Florida värst.
    Där man vallfärdar från stora delar av landet för att få utskrivet.
    En anledning är tydligen att man inte har någon kontroll över förskrivningen har jag för mig.
    Och vissa "läkare" skriver gärna ut mot en summa pengar, som går under "patient avgift".

Sen varför inbillar du dig att Sverige ska vara som USA för?
    Du kan inte varit hemma inom sjukvården på 20år eller nått:
    Det är radikal ändring på dessa läkemedel mot innan, på gott och ont.
  • Gurka

Åh så underbart med familjeliv. Sitter just nu och har tagit min första oxynorm och är skit nojig över resultatet. Alltså, jag är ganska nojig med nya mediciner och ska läsa ALLT om den och folk som haft och utsagor etc. 
    Har ätit värkisar i över fyra år nu, ett tio tal diagnoser/sjukdomar, varav en är så ovanlig att jag är en av fyra i sverige som har.
    Har själv varit den enda som trappat ned mina egna mediciner, äter bla cirka 5narkotikaklassade mediciner, så jag tycker att det är viktigt för min egna del att "känna av kroppen" som den känns utan alla mediciner. Det är för att JAG ska kunna utröna om hur mycket grader av "ont" jag egentligen har. Sedan tillkommer också att jag är extremt smärttålig och har stort tålamod med smärtor. Jag kunde få ut mer mot andra sjukdomar och vissa tillstånd som jag kan få, men jag känner inte att jag behöver det, jag kan uthärda de smärtorna. 

När man också har ätit värktabletter i några år, så får man en sak som jag totalt har glömt bort nu, men som ter sig som sådan att man tillslut känner smärta, fast ex sjukdomarna och besvären gått bort. Som fantomsmärtor. Detta är en riktig och fullt känslig smärta, och inget att se på som en bagatell, den skall tas lika allvarligt som orsaken till att du fick smärta i första taget. 

Jag har självklart överdoserat, om man ska vara krass. Då gäller det dock en dos jag haft tidigare, men trappat ned den i samråd med min läkare. Meen, det har hänt också utöver det. MEN, jag säger alltid till min läkare (jag har tre läkare, men den som håller i mina värkmediciner då) att jag har gjort det. Detta är ok, för i mitt fall så tex om jag har smärta på natten och inte kan sova, så förstör jag för mina alla andra mediciner som sömntabletter. Då ska jag ta en till värktablett. Graden av vilken smärtlindring jag tar är upp till mig; det kan tex vara alvedon eller en citodon om det gått en minst fyra-fem timmar sedan senast jag tog en. 

Nu till beroendet som alla plojtar om. Jag har haft EN gång då jag haft abstinens. Det var efter en op där halsmandlarna togs bort, och jag hade den dosen citodon som jag har nu. Morsan fick rehabilitera mig, inte kul. Jag har medvetet slutat tvärt av under dessa fyra år, för att stilla min nyfikenhet om hur det kändes att absa, dock utan framgång. Jag trodde det en dag, men det visade sig vara magsjuka som också gubben hade. Fick superskäll av läkarn. Ett beroende är mätt ut på om du tar MER än vad du har ONT. Tar du rätt dos blir du inte yrslig eller hög. Det har hänt vet jag flera gånger, typ om jag inte ätit bra eller om jag varit sjuk i lunginfl. eller något sånt. JAg blir dock skiträdd för att jag hatar att inte ha kontroll över min egna kropp och sedan stoppar jag fingrarna i halsen och spyr.

Då bör ni också veta att jag rökt på, provat tjack som "liten". Det sista funkade inte ett skit och jag berättade för mamma morgonen dagen efter, och (ja sant haha) pratade med en läkare som konstaterade att adhd personer blir normala av det. Så tji fick jag, liksom. Rökan gav jag upp, var visserligen görkul, men jag mådde bara illa hela tiden.

Har fått många rus, dricker inte alkohol, tycker inte om det och får alltid åka till akuten ändå dagen efter. Men som sagt, jag tar oerhörda mängder "Narkotika" varje dag, men, för min kropp är detta inte oerhörda mängder alls. Mina doser är anpassade för min smärta och graderna av detta. En människa som får rätt dos, får inte abstinens besvär. Detta är dock yyytterst svårt för läkare och andra att dosera, ingen vet ju hur just DU känner eller ens hur låg eller hög din egna, personliga smärttröskel är.

Efter ett trauma för flera år sedan försökte jag ta mitt liv. Jag tog en och halv karta sobril som jag stulit. FUnka inte ett skit, och var så jäkla förbannad på skiten. 
    Men min far har hög tålighet av just värktabletter, något jag tyvärr ärvt. Det visar sig också under operationer och övernattningar på sjukhus. När jag var åtta år fick jag dubbel vuxen mans dos och vart lite trött, detta var alltså lugnande. 

Alla tål olika, och det finns ingen som kan avgöra hur mycket du tål, förutom du själv. Rådgör med din läkare om typ allt du i medicin väg undrar över ellet sätter i dig. Du kan tom säga att du tog en extra en dag, och överträdde maxdosen. Bara de VET, så de kan anpassa dina medicner efter din kropp. OCH, efter flera år, som läkaren här sade, så tål du kopiösa mängder mer än vad du skulle gjort om du inte tagit innan. 

Jag hoppas du skriver tillbaka här, för jag undrar fortfarande över Oxynormen, hur länge du nu tagit den och hur du känner dig? Nu var det lite över en timme sedan jag stoppade i mig den, men jag känner ingenting. Kanske att smärtan försvunnit något, men jag uppfattade att denna var dunderhoning typ? Jag tål inte morfin så bra, för jag spyr som en gris, men jag har haft morfin meda, är dessa som dem?

Hoppas du fick hjälp tillslut :).

Svar på tråden Oxynorm