• Anonym (Ont)

Oxynorm

Jag har en smärta som gör att jag måste ta starka mediciner för att klara dagen, tänker inte skriva vad. hur som helst det är något som troligtvis är övergående men för stunden måste jag ta en massa mediciner.

Jag har tidigare haft morfin meda, ganska hög dos per dygn. först hade jag dolcontin 30 mg morgon och kväll, men blev helt däckad av det. sedan fick jag bara Morfin meda. Tar ca 120 mg per dag. hög dos det vet jag, men detta är i samråd med läkare. Nu fick jag oxynorm istället för att vi ska testa byta eftersom jag inte tyckte morfinet hjälpte längre.
    Fick även oxycontin utskrivet,men blev samma där. mådde inte alls bra. då kom vi överens om att jag "bara" skulle ta oxynorm, men läkaren sa 2 vid behov. dom är på 10 mg tillsammans.
    Min läkare är borta nu i två veckor därför kan jag inte ställa dessa frågor till honom., är det någon som tagit denna medicin? Jag tycker själv att den bara räcker i typ 2-3immar. sedan måste jag ta igen. vet inte vad dygnsdosen är med denna medicin. ringde 1177 igår, men dom sa bara att jag skulle kontakta min läkare...

Vill gärna vara smärtfri, men inte hamna på sjukhus för överdosering.  Vet någon på ett ungefär vad man kan ta? alltså om man måste ta flera ggr?

jag är inte missbrukare på något sätt, ifall någon kommer med elaka påhopp. Har en allvarlig sjukdom eller tillstånd. Frågar inte detta för att jag på nåt sätt vill bli "hög" utan endast för att kunna vara smärtfri och umgås med min familj sittandes i soffan och inte liggandes i sängen.
    Vore tacksam för svar. 

• Svar på tråden Oxynorm
  • Anonym
    frappa skrev 2013-04-17 06:49:03 följande:
    De som säger så, har inte haft riktig smärta. Låter det är du som sitter och säger ta 2 alvedon och ring igen om det fortfarande gör ont. Och de smärtmediciner som hon fått är mediciner som man inte skriver ut med lättja. De ggr jag har haft rejäl smärta, så har jag alltid sett till att satt i mig en cocktail av receptfria mediciner mot smärta. Senast var 1 år sedan, när jag hade ont i foten och vet i faan varför. Där man ville avfärda mig och sa ta alvedon och ring sen. Och när jag sa att jag tagit alvedon, ipren och voltaren för 1h utan det hjälpt, så ändrade sig snacket betydligt. Sen vid akuten fick man bättre smärtlindring, och även under mina par dagars sjukhusvistelse. Vad nu smärtan i foten berodde på vet ingen dock, men åtföljdes av 2månaders feber på 38-40grader. Så känns logiskt att ett samband fanns, men vad är bra fråga för det fick jag aldrig svar på.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Jaja, här blir det svar på tal: typiskt man-snack. Föd ett barn EN gång, sen kom tillbaks och diskutera smärta med mig. Och ang kirurgi, jag har blivit opererad över 10 gånger i mitt liv, senast var ett år sen, en radikal hysterektomi. Och ont i foten, ja du, stackare där....jag har KRONISK smärta i min högra fotled, som vrickades för 14 år sen, då jag var 8 månader gravid, foten är helt ur led, svullnar upp med jämna mellanrum utan anledning än idag så jag får hoppa på kryckor i veckor. Och smärtan...fast ja, klart, du är ju värst och har lidit mest av oss alla, eller hur. Som sagt, inget fel i att ha en helt annan åsikt, men RIKTIGA, kloka, intelligenta människor vet hur man gör det på ett respektfullt sätt. Du är inte en av dom. Sitt och romantisera om dina droger gott du vill och rättfärdiga ditt missbruk om det får dig att må bättre, men kom fan inte här och tala om för mig att jag inte vet vad smärta innebär.
  • étranger
    Anonym skrev 2013-04-17 09:17:41 följande:

Ja, och det vet du, eller hur. Och var det inte lite liknande med det som skrevs kanske, men du kanske inte är intelligen nog att dra dom paralellerna? Jag tycker du ska och lära dig respekt för andra. Tom tvååringar kan det, finns ingen ursäkt för ditt beteende.

Ja det vet jag. Jag är väldigt anti smärtstillande men vet av erfarenhet att alla har en gräns där man gärna skulle betala vad som helst för att få lindring.

Ang resten av din kommentar förstår jag inte vad du menar. Var har jag inte visat repsekt? Har jag kränkt dig? Ett sådan kommentar får mig att undra hur du mår psykiskt. Så släpp det nu innan du blir riktigt ledsen.
  • Anonym

Anonym skrev 2013-04-17 09:17:41 följande: Ja, och det vet du, eller hur. Och var det inte lite liknande med det som skrevs kanske, men du kanske inte är intelligen nog att dra dom paralellerna? Jag tycker du ska och lära dig respekt för andra. Tom tvååringar kan det, finns ingen ursäkt för ditt beteende. Ja det vet jag. Jag är väldigt anti smärtstillande men vet av erfarenhet att alla har en gräns där man gärna skulle betala vad som helst för att få lindring. Ang resten av din kommentar förstår jag inte vad du menar. Var har jag inte visat repsekt? Har jag kränkt dig? Ett sådan kommentar får mig att undra hur du mår psykiskt. Så släpp det nu innan du blir riktigt ledsen. Ja men då har du alltså inte läst mitt första inlägg här, därav att jag ifrågasatte ditt löjliga inlägg. Och hur kommer det sig att du känner behov av att förundra dig över mig psykiska välbefinnande? Jag anser mig har skrivit rätt öppet om mig själv, även fast ett inlägg blev halverat av okänd anledning, men det var väldigt öppenhjärtligt. Har inget att dölja, särskilt som anonym. Ledsen blir jag inte, det inflytande har ingen över mig, inte på ett forum som detta i alla fall, att du ens tror sånt är möjligt är ju förnedrande och förlöjligande, av dig själv, enbart. Äh, jag orkar inte svara/läsa här längre. Så löjligt. You're on you're own now. Hop along!

• Anonym

Du har inget att dölja, särskilt som anonym? Hör du själv hur det låter. Normalt sett hade jag diskuterat ner dig tills du kröp ut. Men av hänsyn för en annan vill jag inte bli avstängs för tillfället, vilket är det normala som händer när min motparts argument tar slut. Vilket iofs ditt redan gjort. I övrigt hänvisar jag till mitt inlägg #23 i fortsättningen. Ha det gott.[/quote] Men människa, du verkar faktiskt sjuk. Att du ens orkar? Och du är inte anonym då, med andra ord? Du må vara anti-smärtstillande, som du hojtar med, samtidigt som du slår ett slag för. Och jag må vara väldigt "anti narkotika", mycket kanske tack vare mina egna erfarenheter. Däremot är jag väldigt FÖR medicinering mot diverse mentala sjukdomar, där bl.a. "elakhet" mot allmänheten, ibland aggressvivitet ( känner du igen dig? Rings a bell, månne?) är nödvändigt. Anti-depp är inte heller något att kritisera och kan vara en god-bless, om än så för din omgivning. Och javisst, du får be om ursäkt, det gör inte ont, jag lovar! Och du som är van med smärta och vet allt om det, för du är ju den enda här på jorden som upplevt RIKTIG smärta ( vare inte så, typ?) så kan du nog ta det som den man ( gapflabb...men måste ju fibba nån gång) du är!? Kom igen nu, big boy, säg förlåt! Ta en Alvedon innan, så gåre nog bra, bubben!

• frappa
    Anonym skrev 2013-04-17 08:34:57 följande:
    ....inlägg 15...skickade iväg det, men mer än hälften försvann? Förstår inte ett dugg, men, jag pallar inte att skriva om det. Klockan är nästan halv ett på natten och jag måste sova nu, hur som helst, jag anklagar INTE ts för något negativt alls, ville bara berätta lite om min story, min syn på detta, kanske lite hjälp, kanske någon som känner igen sig, men INGET anklagande. I så fall, endast hytten näve till läkarkåren. Kanske jag kan ta nya tag imorgon och skriva, återigen, det som inte kom med. Må väl!
    Förstår liksom inte varför du pratar om paracetamol när vi har en tråd om en opiat utan paracetamol.
    Och vicodin antyder du bor/bodde i USA vid detta tillfälle?
  • frappa
    Anonym skrev 2013-04-17 08:55:37 följande:
    Den som är i ett allvarligt smärttillstånd behöver hjälp. Smärtpatienter är de som avslutar sina liv i förtid mer än andra. Varför ska opiater bara vara för döende? Hörs klart och tydligt att du aldrig haft ont, och undanber mig om att höra att du minsann haft ont. NEJ DET HAR DU INTE. Och visst det är en besvärande situation med beroendet och sluta med opiater, när väl smärtan gett vika. Men bara för det är svårt att avsluta detta beroende, ska knappast vara en anledning till att lita patienter ha så ont. Och givetvis ska det finnas någon bra eftervård, för de som är beroende. Detta gäller inte bara beroende framkallande mediciner med narkotiskt verkan, finns mer rävgift än dessa.

Jag hoppas verkligen du inte menar det du säger, utan det är med skydd av anonymitet du vågar skriva så nedlåtande som du gör och gör såna påhopp på andra individer. Du är inte Gud, du kan onekligen säga vad/hur folk känner sig, någonsin känt sig, vilken nivå av smärta dom haft/har. Tycker du borde skämmas. Verkligen. Stackare....
    Lär dig citera, lär dig läsa.
    Och prata inte om anonymitet, när du själv är anonym.

Hoppas att du "citerade" fel text.
    För ditt svar är ju ett svar på ett inlägg som skulle vara tvärtemot i vad jag skrev.
  • frappa
    Anonym skrev 2013-04-17 09:14:36 följande:

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- --------------------Jaja, här blir det svar på tal: typiskt man-snack. Föd ett barn EN gång, sen kom tillbaks och diskutera smärta med mig. Och ang kirurgi, jag har blivit opererad över 10 gånger i mitt liv, senast var ett år sen, en radikal hysterektomi. Och ont i foten, ja du, stackare där....jag har KRONISK smärta i min högra fotled, som vrickades för 14 år sen, då jag var 8 månader gravid, foten är helt ur led, svullnar upp med jämna mellanrum utan anledning än idag så jag får hoppa på kryckor i veckor. Och smärtan...fast ja, klart, du är ju värst och har lidit mest av oss alla, eller hur. Som sagt, inget fel i att ha en helt annan åsikt, men RIKTIGA, kloka, intelligenta människor vet hur man gör det på ett respektfullt sätt. Du är inte en av dom. Sitt och romantisera om dina droger gott du vill och rättfärdiga ditt missbruk om det får dig att må bättre, men kom fan inte här och tala om för mig att jag inte vet vad smärta innebär.
    Och dina alvedon hjälper, det var la skoj för dig.
    Så bara för det hjälper för dig, så ska detta funka för alla.
  • frappa
    étranger skrev 2013-04-17 09:21:08 följande:

Ja det vet jag. Jag är väldigt anti smärtstillande men vet av erfarenhet att alla har en gräns där man gärna skulle betala vad som helst för att få lindring.

Ang resten av din kommentar förstår jag inte vad du menar. Var har jag inte visat repsekt? Har jag kränkt dig? Ett sådan kommentar får mig att undra hur du mår psykiskt. Så släpp det nu innan du blir riktigt ledsen.
    Föda barn, ska vara lika som har kroniskt smärta, sicket skämt Kräks
  • étranger
    frappa skrev 2013-04-17 13:12:49 följande:
    Föda barn, ska vara lika som har kroniskt smärta, sicket skämt Kräks

Var har jag nämt föda barn?
  • Anonym

Till er alla ( eller samma, med olika namn) inlägg är anmälda. För det första gör det ingen nytta till TS eftersom det är off-topic, sen är personliga påhopp ingen bra ide, håller ni på så här också IRL? Kan tänka mig att ni är helt omvända då, väldigt "timid" är ni mobbade, varit mobbade som barn? Det bidrar ofta till bl.a. kronisk smärta i vuxen ålder, aggressioner, alla är "dumma" bara "den sjuke" är bra, kränkning av andra ger tillfällig tillfredsställelse för man kan för stunden fokusera på annan individ än ens egna dåliga karaktär, fel och brister, osv osv...listan kan göras lång. En fråga bara: vad tre ni( du med fler konton, ryggdunkare av sig själv) era/dina lustiga, kränkande inlägg bidrag med till TS? Tycker du ( jaja, ok...NI, för ni är ju inte en och samma? Tänk: två exakt likasinnade blådårar fann varandra i denna tråd, vilket sammanträffande? Nu kan ni bli bästisar, yaaaay! Sen: lägg ner.

Svar på tråden Oxynorm