• Anonym (får de?)

Får soc kolla min sjukjournal.

Som rubriken lyder får de begära ut min sjukjournal utan mitt samtycke? Det är känsliga saker bla som jag pratat med min läkare och kurator om. Saken gäller att jag har anmält min exmake till soc och då vill de utreda mig också. Kan någon vänlig själ svara på detta.

• Svar på tråden Får soc kolla min sjukjournal.
  • Anonym (Fattig mamma)

Har du ekonomiskt bistånd? I så fall har du skrivit på ett papper där du godtar att de tar kontakt med andra myndigheter, det har jag gjort i allafall.

• Anonym

Nej de får inte begära ut journalen utan ditt tillstånd. Jag är tveksam om de får det öht. De får ta kontakt med andra myndigheter men sjukhus är inte en myndighet.

• nymedlem

Ja, de får samla info från precis allt som rör dig!

• nymedlem
    Anonym skrev 2013-04-18 15:03:54 följande:
    Nej de får inte begära ut journalen utan ditt tillstånd. Jag är tveksam om de får det öht. De får ta kontakt med andra myndigheter men sjukhus är inte en myndighet.

Anonym skrev 2013-04-18 15:03:54 följande:

Stämmer inte! Dem behöver inget samtycke från ts.
  • Anonym
    nymedlem skrev 2013-04-18 15:05:26 följande:

Stämmer inte! Dem behöver inget samtycke från ts.
    På sjukjournaler råder sträng sekretess. Se bara den senaste läkaren som nu står åtalad för att olovandes läst journaler som inte är hans patienter. Sanningen är att det bara är forskare som i viss mån har "fri tillgång" till journaler.
    Det går att komma riunt det genom att ge exklusivt tillstånd som till försäkringsbolag men det är ett speciellt samtycke man ger.
  • Anonym
    nymedlem skrev 2013-04-18 15:04:38 följande:
    Ja, de får samla info från precis allt som rör dig!
    STämmer inte. De får samla offentliga uppgifter och de gör det. En journal är inte offentlig utan omgärdad av sträng sekretess.
  • Anonym (får de?)

Nej, jag har inte skrivit på något sådant. Jag har mått psykiskt dåligt pga misshandel från mitt ex. Nu har jag anmält honom för att våra barn far illa när de är där. De vill nu utreda min psykiska hälsa. Jag är halvt sjukskriven pga utbrändheten efter år av misshandel. Men mår nu mycket bättre. Jag vill inte att de ska läsa mina journaler eller prata med min läkare om mig. Känns väldigt förnedrande. Och hade jag mått så dåligt att jag inte klara av mina barn så hade ju läkaren och kuratorn anmält det. Har inte ens varit uppe till diskussion

• Anonym

Jag är absolut säker på att de INTE får det, de får samla offentliga uppgifter som nån skrivit ovanför mig, så som bank konton osv.

De delar du inte vill lämna ut ( om du vill lämna ut någon alls..? ) kan du spärra !

Bara skriva på ett papper på respektive enhet du besökt och skriva på ett papper så spärras journaler. 

Svar på tråden Får soc kolla min sjukjournal.