• Anonym (får de?)

Får soc kolla min sjukjournal.

Som rubriken lyder får de begära ut min sjukjournal utan mitt samtycke? Det är känsliga saker bla som jag pratat med min läkare och kurator om. Saken gäller att jag har anmält min exmake till soc och då vill de utreda mig också. Kan någon vänlig själ svara på detta.

• Svar på tråden Får soc kolla min sjukjournal.
  • Anonym (drabbad)

Jag har varit med om det. De frågade först, jag sa nej, de fick inte (gällde också journaler från psykvård) de hämtade ut journalerna i alla fall.
    När jag frågade hur de kunde göra det när jag redan nekat sa de att de helst velat att jag gav tillstånd, men att det inte var nödvändigt.

• Anonym (får de?)

Tack för svar.

• Anonym
    Anonym (får de?) skrev 2013-04-18 15:12:18 följande:
    Nej, jag har inte skrivit på något sådant. Jag har mått psykiskt dåligt pga misshandel från mitt ex. Nu har jag anmält honom för att våra barn far illa när de är där. De vill nu utreda min psykiska hälsa. Jag är halvt sjukskriven pga utbrändheten efter år av misshandel. Men mår nu mycket bättre. Jag vill inte att de ska läsa mina journaler eller prata med min läkare om mig. Känns väldigt förnedrande. Och hade jag mått så dåligt att jag inte klara av mina barn så hade ju läkaren och kuratorn anmält det. Har inte ens varit uppe till diskussion
    De får inte göra det och du ska inte behöva spärra journalen heller av den anledningen. Är det så att de vill ha ett utlåtande om dig så får de begära att din läkare skriver det till dig som du ger till dem. Du måste mao vara med på det. Men eftersom det handlar om psykiatri så är sekretessen än starkare än "vanliga" sjukdomar så frågan är om din läkare kommer att gå med på det. I vilket fall skulle jag inte gå med på det om jag vore du.

• Anonym
    Anonym (drabbad) skrev 2013-04-18 15:16:00 följande:
    Jag har varit med om det. De frågade först, jag sa nej, de fick inte (gällde också journaler från psykvård) de hämtade ut journalerna i alla fall.
    När jag frågade hur de kunde göra det när jag redan nekat sa de att de helst velat att jag gav tillstånd, men att det inte var nödvändigt.
    Du ska anmäla både soc och psykvården för de får absolut inte lämna ut dem om du inte gett ditt skriftliga tillstånd. Jag har för mig att man har 2 år på sig att anmäla fel, jag hoppas verkligen att du gör det!
    Usch vad arg jag blir...
  • Anonym (får de?)
    Jag har varit med om det. De frågade först, jag sa nej, de fick inte (gällde också journaler från psykvård) de hämtade ut journalerna i alla fall. När jag frågade hur de kunde göra det när jag redan nekat sa de att de helst velat att jag gav tillstånd, men att det inte var nödvändigt.

Jag har varit med om det. De frågade först, jag sa nej, de fick inte (gällde också journaler från psykvård) de hämtade ut journalerna i alla fall. När jag frågade hur de kunde göra det när jag redan nekat sa de att de helst velat att jag gav tillstånd, men att det inte var nödvändigt.

:-0 fy vad dåligt.
  • nymedlem

Exakt vad jag också har varit med om. Soc kanske inte FÅR göra så, men hur ofta följer soc lagar och regler? ALDRIG NÅGONSIN!!!!
  • Anonym (drabbad)
    nymedlem skrev 2013-04-18 15:22:31 följande:

Exakt vad jag också har varit med om. Soc kanske inte FÅR göra så, men hur ofta följer soc lagar och regler? ALDRIG NÅGONSIN!!!!
    Åh, de kan alltid visa på något skäl. Sen är de kompisar med någon på socialstyrelsen och får en påskrift. Jag tror tyvärr man blir lite skadad av att arbeta på soc, det kommer alldeles för många trasiga och destruktiva människor dit, det blir nog svårt att hålla distans efter ett tag.
  • Anonym
    nymedlem skrev 2013-04-18 15:22:31 följande:

Jag säger det till dig också: anmäl!
  • Anonym

Om det verkligen är så vanligt att de går in i journaler som ni påstår så rekommenderar jag TS att spärra journalen för säkerhets skull.
    Ta inte illa upp, det är inte riktat mot er eller att jag misstror er men jag hoppas att ni har fel.

Svar på tråden Får soc kolla min sjukjournal.