• Anonym (får de?)

Får soc kolla min sjukjournal.

Som rubriken lyder får de begära ut min sjukjournal utan mitt samtycke? Det är känsliga saker bla som jag pratat med min läkare och kurator om. Saken gäller att jag har anmält min exmake till soc och då vill de utreda mig också. Kan någon vänlig själ svara på detta.

• Svar på tråden Får soc kolla min sjukjournal.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-18 15:36:23 följande:
    Om det verkligen är så vanligt att de går in i journaler som ni påstår så rekommenderar jag TS att spärra journalen för säkerhets skull.
    Ta inte illa upp, det är inte riktat mot er eller att jag misstror er men jag hoppas att ni har fel.
    Soc kan inte gå in i sjukhusjournaler, det är helt olika system som används. De kan begära att journalen lämnas ut men då är det läkaren som gör sekretessprövning. Enda fallet då läkaren skulle göra undantag från sekretessen är om det föreligger en konkret fara för ett barn.
  • Anonym (drabbad)
    Anonym skrev 2013-04-18 15:34:26 följande:
    Jag säger det till dig också: anmäl!
    När man i slutändan sitter där med sin färdiga utredning som inte visat på något onormalt i handen, när soc säger att 'det var ju beklagligt att det tog så här lång tid, men nu kan ni ju bränna den där om ni vill', då ska det mycket till för att uppbåda någon energi till att anmäla någon. Hon som yrkade på utredning gick i pension den våren, så jag visste ju att ingen annan behövde utsättas för hennes överiver.
    Det är länge sen nu.
  • Anonym
    Anonym (drabbad) skrev 2013-04-18 16:24:02 följande:
    När man i slutändan sitter där med sin färdiga utredning som inte visat på något onormalt i handen, när soc säger att 'det var ju beklagligt att det tog så här lång tid, men nu kan ni ju bränna den där om ni vill', då ska det mycket till för att uppbåda någon energi till att anmäla någon. Hon som yrkade på utredning gick i pension den våren, så jag visste ju att ingen annan behövde utsättas för hennes överiver.
    Det är länge sen nu.
    Det är klart att jag förstårt att man nog inte orkar. Om det är längeseen så kanske det har blivit bättre nu?
  • Anonym (drabbad)
    Anonym skrev 2013-04-18 16:26:11 följande:
    Det är klart att jag förstårt att man nog inte orkar. Om det är längeseen så kanske det har blivit bättre nu?
    Det är inget jag tänker på varje dag eller ens varje vecka. Det är över, kanske jag blivit lite cynisk mot myndigheter av olika slag - mest därför att jag nu är medveten om att det bara är människor som sitter där. Inget allvarligt stod i min journal, jag sa nej mest därför att jag kunde, så det är ju inte heller något som plågar mig.

För att förtydliga; min son sa till en kurator i skolan (inkopplad därför att han var osocial, nu har han en aspbergerdiagnos) att jag hade sparkat ner en stol han stod på så han föll i golvet. Parat med killens allmänna tillstånd i skolan (jobbvägrade och kunde inte leka med de andra barnen) gjorde det att soc-tanten ville utreda hemsituationen. Jag antar att jag hade kunnat misshandla honom i smyg, så de andra barnen inte såg.

Han går i resursklass nu, på väg ut ur mellanstadiet, och mår toppenbra, har kompisar där, lika knepiga som han. De flesta dagar har jag huset fullt i ungar som leker och spelar kinect. Vi har fått toppenstöd av bup och skolan och mår alla jättebra.
  • nymedlem

Visst kan man anmäla. Men det händer ingenting så det känns tyvärr helt meningslöst! Soc har brutit mot lagen FYRA ggr hittills i den utredning dem gör mot mig.
  • Anonym

Vem som helst (alltså även soc) får begära ut vad som helst om vem som helst. Det är sedan den som sitter på materialet, i detta fallet vårdgivaren, som ska göra en sekretessprövning och bedöma om begäran ska tillmötesgås. Om journalen då felaktigt lämnas ut är det vårdgivaren som gjort fel och begått ett sekretessbrott.

• Anonym (goddamnhippies)

om nån besvärat sig att läsa lagen så finns det sekr brytande regler i osl när det gäller soc o sjukvården. 25 kap 12 §. eftersom det inte står i ts vilka problem det handlar om så går det således ej heller yttra sig om ngn begått fel lr inte. sluta att spekulera o vräka ur er osanningar när ni har 0 koll.

• Anonym
    Anonym (goddamnhippies) skrev 2013-04-18 21:03:11 följande:
    om nån besvärat sig att läsa lagen så finns det sekr brytande regler i osl när det gäller soc o sjukvården. 25 kap 12 §. eftersom det inte står i ts vilka problem det handlar om så går det således ej heller yttra sig om ngn begått fel lr inte. sluta att spekulera o vräka ur er osanningar när ni har 0 koll.
    Läser du hela tråden så står det faktiskt.
    Bra att du tar reda på fakta innan du vräker ur dig saker eller hur var det?
  • Vinterlady

Soc får begära ut journaler från alla instanser då sekretessen bryts när det handlar om en barnavårdsutredning.

• Anonym (pp)
    nymedlem skrev 2013-04-18 17:10:50 följande:

Visst kan man anmäla. Men det händer ingenting så det känns tyvärr helt meningslöst! Soc har brutit mot lagen FYRA ggr hittills i den utredning dem gör mot mig.
    Intressant, vill du berätta hur de brutit mot lagen de 4 gångerna?

• Anonym (psyk)

Vad jag förstår så utreder soc föräldraförmågan hos TS och hos barnens pappa. Om hon har en psykiatrisk kontakt är det normalt att soc ber dem om ett utlåtande. Jag kan inte minnas att vi någonsin lämnat ut en utskrift v journalen till soc, men däremot ger ett skriftligt svar på soc frågor.

Eftersom utredningen rör barn som riskerar att fara illa så bryter det sekretessen. 

• Anonym
    Anonym (psyk) skrev 2013-04-18 23:38:47 följande:
    Vad jag förstår så utreder soc föräldraförmågan hos TS och hos barnens pappa. Om hon har en psykiatrisk kontakt är det normalt att soc ber dem om ett utlåtande. Jag kan inte minnas att vi någonsin lämnat ut en utskrift v journalen till soc, men däremot ger ett skriftligt svar på soc frågor.

Eftersom utredningen rör barn som riskerar att fara illa så bryter det sekretessen. 
    Nej det är inte "normalt" eftersom det är fullt tillåtet att må dåligt. Det är först då en eventuell sjukdom är ett hinder i föräldraförmågan det kan anses som normalt.
  • Anonym (psyk)
    Anonym skrev 2013-04-18 23:45:35 följande:
    Nej det är inte "normalt" eftersom det är fullt tillåtet att må dåligt. Det är först då en eventuell sjukdom är ett hinder i föräldraförmågan det kan anses som normalt.
    Ok, du kanske inte tycker det är normalt, men jag gör det. Det är inte förbjudet att må dåligt, men det påverkar ofta föräldraförmågan. 

I en socanmälan kan det finnas grova anmklagelser om att föräldern är spritt språngande galen. Då är det väl bra att soc får info om att det kanske bara är en depression som inte behöver sätta ner föräldraförmågan allvarligt.

Å andra sidan kan förskolan ha sett att mamman är lite udda, men psyk kan berätta att hon är paranoid och kan bli  svårt agressiv.

Det vore intressant att höra av en socsekreterare vad de som ser normalt när det gäller att hämta in info från sjukvården. 
  • Anonym
    Anonym (psyk) skrev 2013-04-19 00:23:57 följande:
    Ok, du kanske inte tycker det är normalt, men jag gör det. Det är inte förbjudet att må dåligt, men det påverkar ofta föräldraförmågan. 

I en socanmälan kan det finnas grova anmklagelser om att föräldern är spritt språngande galen. Då är det väl bra att soc får info om att det kanske bara är en depression som inte behöver sätta ner föräldraförmågan allvarligt.

Å andra sidan kan förskolan ha sett att mamman är lite udda, men psyk kan berätta att hon är paranoid och kan bli  svårt agressiv.

Det vore intressant att höra av en socsekreterare vad de som ser normalt när det gäller att hämta in info från sjukvården. 
    Nej det påverkar inte föräldraförmågan, det KAN göra det. Det kan det även om du har brutit armen eller har mycket dålig ekonomi. Psykisk kontakt är inte alls ekvivalent med att det påverkar föräldraförmågan som du påstår.

När det görs en utredning så bryts sekretessen men då handlar det inte om psyk specifikt.

Udda är fullt tillåtet att vara.

Det riktigt tråkiga är att vi inte kommit längre än vi har. Det är så många som har en massa fördomar. Jag trodde helt ärligt att människor var mer upplysta än så. Uppenbarligen hade jag fel.
  • Anonym (psyk)
    Anonym skrev 2013-04-19 00:35:20 följande:
    Nej det påverkar inte föräldraförmågan, det KAN göra det. Det kan det även om du har brutit armen eller har mycket dålig ekonomi. Psykisk kontakt är inte alls ekvivalent med att det påverkar föräldraförmågan som du påstår.

När det görs en utredning så bryts sekretessen men då handlar det inte om psyk specifikt.

Udda är fullt tillåtet att vara.

Det riktigt tråkiga är att vi inte kommit längre än vi har. Det är så många som har en massa fördomar. Jag trodde helt ärligt att människor var mer upplysta än så. Uppenbarligen hade jag fel.
    Nej, jag påstår inte att psykisk kontakt är ekvivalent med att föräldraförmågan är påverkad. Jag skrev att föräldraförmågan ofta påverkas om man mår dåligt. 

Vem har sagt att det inte är tillåtet att vara udda?

TS undrar om sekretessen bryts vid utredning av föräldraförmåga och det är ju både du och jag överens om, så du behöver inte göra ledsna gubben! 
  • Anonym (1)

Jodå jag är nästan 100% säker att dom får det , däremot Familjerätten får inte göra det utan till tillstånd.

• Anonym (soc stjäl barn)

Socialen bryr sig inte om lagar och sekretessbelagda uppgifter, de ljuger bara som det passar dem bäst. Om de utreder din kapacitet som förälder så får de alla sjukjournaler och om du haft en depression utan självskadebeteende för 15 år sedan som du tillfrisknat ifrån så kan det även tas med som bevis på otillräckligt föräldraskap, har du otvättade kläder i tvättkorgen endel otvättad disk = bristande föräldraförmåga. Dina barn kan skadas allvarligt och deras utveckling äventyras om du har 1 cm för långa byxor på din krypande bebis i ett rent kök. Jag har varit med om det här. Ett hål under 5 mm i diameter på knäet på barnbyxor = barnen saknar ändamålsenliga kläder. Klagar du på socialen säger de flesta på forum att du ljuger. Om soc. bestämt att de tänker ta barnen av dig permanent så gör de det, du behöver inte supa och slåss för att bli av med barnen. De ljuger nog ihop det som behövs. Du och dina barn har inga som helst rättigheter. Det har jag lärt mig nu och mina barn är omhändertagna. Senaste ryktet är att jag är en hora, soc tror säkert på det också. Konstigt för jag har inte haft sexuella relationer med någon annan än maken sen 2001.

Svar på tråden Får soc kolla min sjukjournal.