• Anonym (förälder)

Får förskolan använda permanent färg?

Mitt barn hade för ett tag sedan målat på förskolan, super kul och självklart för mig att dom gör det!
    Om kläderna blir fläckiga/blir förstörda/får färg på sig spelar mig ingen roll då barnet har "förskolekläder" på sig.

När vi kom hem såg jag att det hade kommit rätt mycket färg på kläderna så jag slängde dom i tvätten och ställde mitt barn i badet, eftersom färgen hade gått igenom kläderna och hamnat på kroppen.

Hur mkt jag än skrubbade och tvålade ville inte färgen ge med sig förrens efter ca en vecka, barnet hade alltså stora fläckar med färg på magen, bröstet och låren. Och ändå hade dom på sig en "målartshirt" över de vanliga kläderna.
    Kläderna har by the way fått pemanenta fläckar, som absolut inte gör ngt!
    Är så bra att använda sån "stark" färg med småbarn?! Jag menar tänk om nåt barn smetar knallblå färg i hela ansiktet o håret.. Kul att gå runt som en ofrivillig smurfmamma i en vecka :P, nä skämt o sido jag ville mest höra andras åsikter.

• Svar på tråden Får förskolan använda permanent färg?
  • Annsiss

Intressant diskussion här slängs kläder för fullt, känns hemskt både för plånboken och miljön. Och nej jag vill inte sätta på dottern en tröja full med färg. Fläckarna går inte bort hur jag än försöker och har också funderat över hur hälsosamt det är att få i sig samt att färgen även sitter som berg på huden.

• Stina31

Först kan jag skriva som någon skrev att vi som jobbar på förskola är utbildade om färger. Det är vi inte, fokus på utbildningen är inte på området färger.

Jag vet att mitt jobb har lyckats köpa in färg som inte gått bort trots att vi köpt den just för att den ska gå bort. Det finns många märken och alla är olika bra. När det händer får man ju liv att byta sort men det kan ta ett tag innan man hittar rätt sort. detta trots att företagen går ut med att det ska vara färger som inte fastnar. Alla flaskfärger (som jag gissar att det är) ska vara ofarliga.

• Anonym (förälder)
    Stina31 skrev 2013-04-19 19:54:12 följande:
    Först kan jag skriva som någon skrev att vi som jobbar på förskola är utbildade om färger. Det är vi inte, fokus på utbildningen är inte på området färger. Jag vet att mitt jobb har lyckats köpa in färg som inte gått bort trots att vi köpt den just för att den ska gå bort. Det finns många märken och alla är olika bra. När det händer får man ju liv att byta sort men det kan ta ett tag innan man hittar rätt sort. detta trots att företagen går ut med att det ska vara färger som inte fastnar. Alla flaskfärger (som jag gissar att det är) ska vara ofarliga.

Stina31 skrev 2013-04-19 19:54:12 följande:
    Först kan jag skriva som någon skrev att vi som jobbar på förskola är utbildade om färger. Det är vi inte, fokus på utbildningen är inte på området färger. Jag vet att mitt jobb har lyckats köpa in färg som inte gått bort trots att vi köpt den just för att den ska gå bort. Det finns många märken och alla är olika bra. När det händer får man ju liv att byta sort men det kan ta ett tag innan man hittar rätt sort. detta trots att företagen går ut med att det ska vara färger som inte fastnar. Alla flaskfärger (som jag gissar att det är) ska vara ofarliga.

När jag skrev att personalen i fråga var utbildad inom det området, menade jag alltså alltså konst/bild/form osv utöver pedagog :) Det hade förövrigt blivit en miss med färgen!
  • Litet My

Jag sa till när sonen var inkletad i sån färg, personalen tackade för informationen, inte så lätt för dem att veta då de ju inte sitter och målar på varandra innan barnen får prova.

• Annsiss

Men har nån varit med om att färgen tagits bort / ersatts jag har påpekat vårt kastande av kläder utan resultat.

• Anonym (Inte ok)

Jag skulle inte tycka att det var ok om jag fick slänga dotterns kläder varje gång hon målat på dagis.

Så hade jag varit dig ts så hade jag tagit upp detta och sagt att färgen var permanent och att du skulle uppskatta om de bytte sort.

• SupersurasunkSara
    Annsiss skrev 2013-05-03 06:00:35 följande:
    Men har nån varit med om att färgen tagits bort / ersatts jag har påpekat vårt kastande av kläder utan resultat.
    Sånt ersätts inte, barn sliter kläder så är det bara, att detta nu skedde pga att färgen inte gick bort är inget pedagogerna planerade förstår du väl? Som någon skrev, avtal ändras, man får annan färg som påstås gå bort vad mer kan de göra? Klaga hos företaget som sålde färgen och/eller tillverkarna.
  • Anonym (Inte ok)
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-03 07:13:11 följande:
    Sånt ersätts inte, barn sliter kläder så är det bara, att detta nu skedde pga att färgen inte gick bort är inget pedagogerna planerade förstår du väl? Som någon skrev, avtal ändras, man får annan färg som påstås gå bort vad mer kan de göra? Klaga hos företaget som sålde färgen och/eller tillverkarna.
    Slits är en sak, att de förstörs är en annan. På samma sätt som de inte ska lägga kläder i torkskåpet som förstörs av detta så ska de ju inte använda färger som ger fläckar om de vet om att det är så.

Jag tycker inte heller att fsk ska behöva ersätta klädernas värde. Men de ska inte fortsätta använda färger som förstör kläderna heller.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Inte ok) skrev 2013-05-03 07:15:35 följande:
    Slits är en sak, att de förstörs är en annan. På samma sätt som de inte ska lägga kläder i torkskåpet som förstörs av detta så ska de ju inte använda färger som ger fläckar om de vet om att det är så.

Jag tycker inte heller att fsk ska behöva ersätta klädernas värde. Men de ska inte fortsätta använda färger som förstör kläderna heller.
    Iaf jag räknade med att kläderna mina barn hade på sig på förskolan kunde bli förstörda. Antingen av vilt lekande eller av färg/mat fläckar. Ingen som jobbar på förskolor beställer medvetet färg som förstör kläderna, men alla som beställer saker kan bara gå på vad som står i katalogen. Vi fick lim som påstods vara rosa enbart när man limmade med det, sen skulle det bli genomskinligt, det stämde inte,
    Det är inget man väljer med flit, om personalen sen ÄNDÅ använder produkterna så kan man kräva att barnen enbart har på sig lånekläder under tiden de målar alt att förskolan ersätter allt som blir förstört.
  • Anonym (Inte ok)
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-03 07:18:54 följande:
    Iaf jag räknade med att kläderna mina barn hade på sig på förskolan kunde bli förstörda. Antingen av vilt lekande eller av färg/mat fläckar. Ingen som jobbar på förskolor beställer medvetet färg som förstör kläderna, men alla som beställer saker kan bara gå på vad som står i katalogen. Vi fick lim som påstods vara rosa enbart när man limmade med det, sen skulle det bli genomskinligt, det stämde inte,
    Det är inget man väljer med flit, om personalen sen ÄNDÅ använder produkterna så kan man kräva att barnen enbart har på sig lånekläder under tiden de målar alt att förskolan ersätter allt som blir förstört.
    Ja, jag räknar också med att kläderna kan bli förstörda. Barnet kan ramla, det kan bli matfläckar när barnet äter själv osv. Men jag räknar inte med att PERSONALEN förstör kläderna. För mig är det en stor skillnad.

Jag menar att det är ett problem om man upplyser personalen om att kläderna blir förstörda och de fortsätter använda färgen, inte om det är första gången och ett misstag.
  • Anonym (Mia)

Det är så klart inte okej att använda sådan färg på förskolan. Jag hade inte accepterat att kläder blev förstörda heller. Det är nog många föräldrar som inte hade gjort.

• Anonym (xxx)
    Anonym (förälder) skrev 2013-05-02 22:59:02 följande:

När jag skrev att personalen i fråga var utbildad inom det området, menade jag alltså alltså konst/bild/form osv utöver pedagog :) Det hade förövrigt blivit en miss med färgen!
    Har inte fått tag i den personal som höll i målningen, men jag tycker faktiskt att det är personalens ansvar att veta hur en målarfärg fungerar (?) precis som att jag tar för givet att personalen vet att färgerna inte är farliga att få i munnen osv..
    Speciellt då personalen i fråga är utbildad inom det området.

Här skriver du faktiskt att du tycker att personalen ska veta hur färgen fungerar eftersom de är utbildade.
  • viseversa

nej det hade jag inte accepterat. inte heller att kläderna blir förstörda av färg. Ja att dom målar med färg som GÅR BORT men inte med färg som gör fläckar både på barn och kläder nej.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Inte ok) skrev 2013-05-03 07:30:28 följande:
    Ja, jag räknar också med att kläderna kan bli förstörda. Barnet kan ramla, det kan bli matfläckar när barnet äter själv osv. Men jag räknar inte med att PERSONALEN förstör kläderna. För mig är det en stor skillnad.

Jag menar att det är ett problem om man upplyser personalen om att kläderna blir förstörda och de fortsätter använda färgen, inte om det är första gången och ett misstag.

Precis, om de fortsätter att använda en färg som de vet inte går bort så gör de fel tycker jag.
  • viseversa

Exakt det är stor skillnad att om kläderna blir slitna/går sönder blir fläckiga av lera,sand,mat och lek. Men hade personalen slitit sönder mitt barns kläder hade det inte varit okej. Lika lite som det är okej att dom använder färg som inte går bort och därmed förstör kläderna. Jag har ingen lust att köpa nytt hela tiden och inte en chans att jag sätter på mina barn kläder med stora färgfläckar på. Vill att mina barn ska ha rena kläder utan fläckar ÄVEN på sin förskola.
    Klart dom målar leker och äter men det är fläckar som går bort i tvätten(oftast)

• Gurkan
    viseversa skrev 2013-05-03 09:49:33 följande:
    Exakt det är stor skillnad att om kläderna blir slitna/går sönder blir fläckiga av lera,sand,mat och lek. Men hade personalen slitit sönder mitt barns kläder hade det inte varit okej. Lika lite som det är okej att dom använder färg som inte går bort och därmed förstör kläderna. Jag har ingen lust att köpa nytt hela tiden och inte en chans att jag sätter på mina barn kläder med stora färgfläckar på. Vill att mina barn ska ha rena kläder utan fläckar ÄVEN på sin förskola. Klart dom målar leker och äter men det är fläckar som går bort i tvätten(oftast)

viseversa skrev 2013-05-03 09:49:33 följande:
    Exakt det är stor skillnad att om kläderna blir slitna/går sönder blir fläckiga av lera,sand,mat och lek. Men hade personalen slitit sönder mitt barns kläder hade det inte varit okej. Lika lite som det är okej att dom använder färg som inte går bort och därmed förstör kläderna. Jag har ingen lust att köpa nytt hela tiden och inte en chans att jag sätter på mina barn kläder med stora färgfläckar på. Vill att mina barn ska ha rena kläder utan fläckar ÄVEN på sin förskola. Klart dom målar leker och äter men det är fläckar som går bort i tvätten(oftast)

En gång ingen gång. Det kan ju vara ett nytt märke som står att det är tvättat men som sen visar sig inte vara så alls. Det har hänt och det kommer fortsätta ända. Det kvittar om jag har en utbildning i form och bild, jag kan inte alla marknadens märken och kommunens avtal ändras och så försvinner färgen vi alltid använt och ersätts med en annan. Att fortsätta använda färgen efter föräldrars påpekande är absolut inte okej!
  • viseversa

Ja absolut. Jag har överseende om dom inte visste om att färgen var permanent. Sant att en gång är ingen gång(när det gäller detta) men tar dom inte bort färgen hade jag blivit arg.

• Gurkan
    viseversa skrev 2013-05-03 10:33:22 följande:
    Ja absolut. Jag har överseende om dom inte visste om att färgen var permanent. Sant att en gång är ingen gång(när det gäller detta) men tar dom inte bort färgen hade jag blivit arg.

viseversa skrev 2013-05-03 10:33:22 följande:

Det hade jag med och hade jag råkat ut för det i jobbet hade jag så klart bett jättemycket om ursäkt! Ödmjukhet från båda hållen efterlyses ibland ingen av oss är perfekta :)
  • Annsiss

Ja jag har i varjefall påpekat att färgen ej går bort, har själv fått kasta kläder då jag hämtade mitt i måleriet i mina jobbkläder samt flera av dotterns plagg. Eftersom det fortsätter inträffa har de inte bytt färg men jag är osäker på vad man kan kräva, föreslog målareockar och det köptes in men de hänger på en krok till ingen nytta.

• Anonym (förälder)
    Anonym (xxx) skrev 2013-05-03 08:18:52 följande:
    Har inte fått tag i den personal som höll i målningen, men jag tycker faktiskt att det är personalens ansvar att veta hur en målarfärg fungerar (?) precis som att jag tar för givet att personalen vet att färgerna inte är farliga att få i munnen osv..
    Speciellt då personalen i fråga är utbildad inom det området.

Här skriver du faktiskt att du tycker att personalen ska veta hur färgen fungerar eftersom de är utbildade.

Eh.. Ja, precis som jag skrev så tycker jag att just den personalen (alltså en speciell fröken) som höll i målningen som också har en utbildning inom färg ocg form utöver barnskötarutbildning eller va det nu heter, borde veta vilka färger som är passande för barn.
Svar på tråden Får förskolan använda permanent färg?