• Anonym (förälder)

Får förskolan använda permanent färg?

Mitt barn hade för ett tag sedan målat på förskolan, super kul och självklart för mig att dom gör det!
    Om kläderna blir fläckiga/blir förstörda/får färg på sig spelar mig ingen roll då barnet har "förskolekläder" på sig.

När vi kom hem såg jag att det hade kommit rätt mycket färg på kläderna så jag slängde dom i tvätten och ställde mitt barn i badet, eftersom färgen hade gått igenom kläderna och hamnat på kroppen.

Hur mkt jag än skrubbade och tvålade ville inte färgen ge med sig förrens efter ca en vecka, barnet hade alltså stora fläckar med färg på magen, bröstet och låren. Och ändå hade dom på sig en "målartshirt" över de vanliga kläderna.
    Kläderna har by the way fått pemanenta fläckar, som absolut inte gör ngt!
    Är så bra att använda sån "stark" färg med småbarn?! Jag menar tänk om nåt barn smetar knallblå färg i hela ansiktet o håret.. Kul att gå runt som en ofrivillig smurfmamma i en vecka :P, nä skämt o sido jag ville mest höra andras åsikter.

• Svar på tråden Får förskolan använda permanent färg?
  • Anonym (T)

Har du kollat med förskolan vad det var för färg som användes och om de är medvetna om att den satt så hårt...?

• Anonym (förälder)
    Anonym (T) skrev 2013-04-19 11:41:47 följande:
    Har du kollat med förskolan vad det var för färg som användes och om de är medvetna om att den satt så hårt...?

Har inte fått tag i den personal som höll i målningen, men jag tycker faktiskt att det är personalens ansvar att veta hur en målarfärg fungerar (?) precis som att jag tar för givet att personalen vet att färgerna inte är farliga att få i munnen osv..
    Speciellt då personalen i fråga är utbildad inom det området.
  • Anonym (T)

Det kan ju ha skett ett misstag...

• Anonym

Det är klart att de får använda vilka färger som helst. Det är ditt ansvar att barnet har kläder som får bli fläckiga och smutsiga.

• fjonkelina
    Anonym (T) skrev 2013-04-19 12:19:57 följande:
    Det kan ju ha skett ett misstag...
    Vad är misstaget?

Tror i och för sig inte att dom har beställt hem giftig färg men däremot så kan den naturligtvis vara permanent och det är väl lite tråkigt. Jag skulle nog oxå bli lite orolig med tanke på hur fort det går för ett barn att plötsligt klia sig i ögat eftersom det kliar just då.......Kolla med personalen hur det ligger till med färgen.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym (T)
    fjonkelina skrev 2013-04-19 12:26:54 följande:
    Vad är misstaget? Tror i och för sig inte att dom har beställt hem giftig färg men däremot så kan den naturligtvis vara permanent och det är väl lite tråkigt. Jag skulle nog oxå bli lite orolig med tanke på hur fort det går för ett barn att plötsligt klia sig i ögat eftersom det kliar just då.......Kolla med personalen hur det ligger till med färgen.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................

Att färgen var permanent kanske...
  • Anonym (förälder)
    Anonym skrev 2013-04-19 12:23:42 följande:
    Det är klart att de får använda vilka färger som helst. Det är ditt ansvar att barnet har kläder som får bli fläckiga och smutsiga.

Ja, det vet jag ju om eftersom mitt barn har kläder som får bli just fläckiga eller smutsiga.
    Jag var mest nyfiken på det här med att färgen fastnar på huden också, som i mitt barns fall satt i över en vecka.
    fjonkelina skrev 2013-04-19 12:26:54 följande:
    Vad är misstaget?

Tror i och för sig inte att dom har beställt hem giftig färg men däremot så kan den naturligtvis vara permanent och det är väl lite tråkigt. Jag skulle nog oxå bli lite orolig med tanke på hur fort det går för ett barn att plötsligt klia sig i ögat eftersom det kliar just då.......Kolla med personalen hur det ligger till med färgen.

Japp, skall fråga i em. Det är ju inget problem egentligen, är grön på det här med hur det går till på förskolor och antog väl i all hast att man bara använde sig utav färger som går bort lätt. :)
  • Anonym

Nej, varför skulle personalen få använda vilka färger som helst eller på annat sätt förstöra kläder?

Ja, man klär på barnen oömma kläder som får lov att bli smutsiga, men varför ska man acceptera att kläderna blir helt förstörda?

• Gurkan

Dt kan ju vara så att förskolan använt en ny färg? Iland görs ju avtalen om och så finns inte den produkten man haft innan och då får man ta en man tror är likadan. Och ibland händer det att färgen biter fast betydligt mer än ad det står att dn ska göra. Prata du med någon av ditt barns pedagoger, det kvittrar vem för de pratar de pratar med varandra. De kanske inte visste att den blev så permanent?

• Anonym

Jag hämtade för ett tag sedan samtidigt som en annan förälder, vars barn under dagen målat med en färg som bet sig fast bra. Det var alltså inte svaga rest som inte riktigt gick bort utan rejäl färg... Hörde då att personalen sa att de hade kastat färgen, för de ansåg inte att färg skulle bita sig fast så hårt...

Svar på tråden Får förskolan använda permanent färg?