• LunaLunatic

Flyttstädning

Om jag bor i hyresrätt och tar in städfirma men hyresbolaget inte är nöjda, får jag då betala även för deras städning?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Svar på tråden Flyttstädning
  • LunaLunatic
    BodyMindSoul skrev 2013-04-19 15:30:52 följande:
    Hej, jag jobbar ofta med städfirmor och alla jag vet (i Göteborg) har städgaranti, dvs de kommer tillbaka om man inte när nöjd :)
    Den jag använde sist (bostadsrätt) fick jag ringa tillbaka två gånger för att köparen inte var nöjd! Oron här ligger i om hyresbolaget bara plockar in sin direkt och fakturerar mig.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Kjell2
    LunaLunatic skrev 2013-04-19 15:46:15 följande:
    Den jag använde sist (bostadsrätt) fick jag ringa tillbaka två gånger för att köparen inte var nöjd! Oron här ligger i om hyresbolaget bara plockar in sin direkt och fakturerar mig.

Sånt stämmer man av i lugn och ro med värden i samband när man säger upp sitt kontrakt.

En väldigt bra idé är att vara närvarande när städning och slitage kontrolleras samt då kräva att protkollet från förra kontollen är tillgängligt.
  • kaffeamanda
    Kjell2 skrev 2013-04-19 15:52:50 följande:

Sånt stämmer man av i lugn och ro med värden i samband när man säger upp sitt kontrakt.

En väldigt bra idé är att vara närvarande när städning och slitage kontrolleras samt då kräva att protkollet från förra kontollen är tillgängligt.

Men jag gick lugnt igenom lägenheten tillsammans med bovärden en gång när jag flyttade, han sade ingenting om att lägenheten var dåligt städad, han sade visserligen inte heller att den var godkänd men jag antog det eftersom han inte sade någonting alls om det utan gick mest runt och kollade efter skador, vilket han inte hittade några som var gjorda av mig. Två veckor senare damp det ner en städfaktura på 1500 kr i brevlådan.
  • LunaLunatic

Tyvärr kan jag inte vara med när de inspekterar eftersom jag flyttat då.

Kjell2 skrev 2013-04-19 15:52:50 följande:

• Mineralvatten
    LunaLunatic skrev 2013-04-19 15:22:22 följande:
    Nej, planerar flytt och vill inte städa själv. Känns inte som ett alternativ eftersom katterna då måste sitta i bur medan städningen pågår och sedan igen under resan.
    då kan du åka på allergisanering.
  • Baryk
    Mineralvatten skrev 2013-09-03 20:57:36 följande:
    Allergisanering? Varför? Det har jag då aldrig hört talas om att man kan råka ut för om man bor i hyresrätt där husdjur är tillåtna.
  • Mineralvatten
    Baryk skrev 2013-09-03 21:00:58 följande:
    Allergisanering? Varför? Det har jag då aldrig hört talas om att man kan råka ut för om man bor i hyresrätt där husdjur är tillåtna.
    ok googla.
    jodå det kan man visst råka ut för. 
  • LunaLunatic
    Mineralvatten skrev 2013-09-03 20:57:36 följande:
    Oj då, låter inte värst kul. Hur kommer det sig?
  • 1978

Vissa städfirmor lämnar en garanti. De städar till dess hyresvärden är nöjd för det fasta pris de angett från första början.

• LunaLunatic
    1978 skrev 2013-09-03 21:16:43 följande:
    Vissa städfirmor lämnar en garanti. De städar till dess hyresvärden är nöjd för det fasta pris de angett från första början.
    Har fått min städning. Till "fel" pris. Men det är en annan historia, om företag man inte kan lita på.
  • Baryk
    Mineralvatten skrev 2013-09-03 21:01:50 följande:
    ok googla.
    jodå det kan man visst råka ut för. 
    Fortfarande tveksam till allergisanering. Däremot får man självklart stå för eventuella skador som ens husdjur åsamkat lägenheten.
  • 1978

LunaLunatic, trist, skurkar finns det visst överallt.

• Mineralvatten
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 21:12:50 följande:
    Oj då, låter inte värst kul. Hur kommer det sig?
    Kommunen ska stå för den stora delen av saneringen men din del som hyresgäst om du har haft husdjur är ju att torka av alla väggar, golv, tak, inne i alla skåp, lådor etc. men att rensa luften från partiklar det är kommunens jobb.

därför att du har ett pälsdjur såklart Obestämd 
  • LunaLunatic
    Mineralvatten skrev 2013-09-04 08:23:03 följande:
    Kommunen ska stå för den stora delen av saneringen men din del som hyresgäst om du har haft husdjur är ju att torka av alla väggar, golv, tak, inne i alla skåp, lådor etc. men att rensa luften från partiklar det är kommunens jobb.

därför att du har ett pälsdjur såklart Obestämd 
    Det mesta av det där gör väl alla som flyttar?

Låter jobbigt för kommunen att gå in och suga ut partiklar ur alla lägenheter som det flyttas från.
  • Mineralvatten
    LunaLunatic skrev 2013-09-04 08:39:57 följande:
    Det mesta av det där gör väl alla som flyttar?

Låter jobbigt för kommunen att gå in och suga ut partiklar ur alla lägenheter som det flyttas från.
    man gör det om det ska flytta in en allergiker (eller ja man ska göra det i alla fal) just för att man aldrig kan få bort alla allergener endast genom att torka av.
    Alla gör inte det när de flyttstädar så därför ville jag bara säga det =).
    det ska dock ingå när man bokar flyttstädning via städföretag =).

Svar på tråden Flyttstädning