• Anonym

kronofogden och vill flytta utomlands

Hej undrar om de finns någon förälder som har erfarenhet av utlands flytt fast man har skulder i Sverige? Alla onödiga, kränkande och elaka inlägg undanbedes då det redan är känsligt och får mig att må dåligt! Har lite funderingar om vilket land som är bäst för barnen 9 och 14 år. Följer skulderna efter oss? Vill ge mina barn det bästa och det känns inte som att dom kan få det med lön på existensminimum :-/ Iaf inte här i Sverige som de har blivit. Hade jag inte haft skulder hade jag inte ens tvekat att flytta. Men om skulderna följer efter oss och lönen är sämre någon annanstans känns det ändå som de kvittar. Har verkligen hamnat i en återvändsgränd och allt känns meningslöst! Barnen skulle må bättre med en mamma som mår bra är glad o slipper oroa sig över ekonomin hela tiden och kan ge barnen det dom behöver och mat för dagen. Hoppas någon kan ge mig lite svar. Kram till er.

• Svar på tråden kronofogden och vill flytta utomlands
  • Anonym

betala lär du göra även om du flyttar utomlands.

• Anonym (nej)

Tror nog att det är lite fel sätt att göra, Sverige har trots allt ett av de bästa skyddsnäten som finns i Europa om du har det sämre ställt, är sjuk eller arbetslös... Vi har även bra skolsystem jämfört med många andra länder oavsett om skolmaten är god eller inte...

Att flytta och börja om i ett annat land där du inte har någon släkt eller vänner, inga kontaktnät för chans till jobb, inget socialt nätverk - det kan ju istället få rakt motsatt effekt?
    Den energin du skulle få lägga på en utlandsflytt, hitta boende i det andra landet, söka jobb och eventuellt få ett, allt pappersarbete som det för med sig osv, osv. Den energin kan du istället lägga på att få till en avbetalningsplan på skulder, söka jobb HÄR, sök hjälp för att må bättre med terapi eller liknande osv. osv.

• Anonym

Sök skuldsanering så är du av med alla skulder om 5 år.

• MrsKnapa

Du behöver inte betala, och dem följer inte med! Sen är de väl så att om du bor utomlands 10-(15) år så skrivs dina skulder bort!!
    Därmed inte sagt att de är de bästasättet att hantera problemet på!
    Vilketland som bäst beror nog merpå vad de är du

• Waldo
    MrsKnapa skrev 2013-04-20 17:13:14 följande:
    Du behöver inte betala, och dem följer inte med! Sen är de väl så att om du bor utomlands 10-(15) år så skrivs dina skulder bort!!
    Därmed inte sagt att de är de bästasättet att hantera problemet på!
    Vilketland som bäst beror nog merpå vad de är du

Och vad grundar du ditt utalande på?

Vore intressant att veta för inget av det du säger stämmer 
  • ymmmi

Om man bor inom eu så går det nog inte, men utanför eu så går det.

• George 1

Skatteskulder avskrivs efter 5 år.
    Bank och kortskulder hänger med tills du dör.....sant !
    Detsamma gäller övriga skulder, livet ut.
    Om du har skatteskulder kan du INTE få skuldsanering pga att dessa skrivs av efter 5 år.
    Fogden jagar inte dig utomlands.
    Blanda inte ihop skulder med betalningsanmärkningar och dess tider.
    VAd har du för skulder, skatte skuld bankskuld eller vad ?

Svar på tråden kronofogden och vill flytta utomlands