• Anonym

kronofogden och vill flytta utomlands

Hej undrar om de finns någon förälder som har erfarenhet av utlands flytt fast man har skulder i Sverige? Alla onödiga, kränkande och elaka inlägg undanbedes då det redan är känsligt och får mig att må dåligt! Har lite funderingar om vilket land som är bäst för barnen 9 och 14 år. Följer skulderna efter oss? Vill ge mina barn det bästa och det känns inte som att dom kan få det med lön på existensminimum :-/ Iaf inte här i Sverige som de har blivit. Hade jag inte haft skulder hade jag inte ens tvekat att flytta. Men om skulderna följer efter oss och lönen är sämre någon annanstans känns det ändå som de kvittar. Har verkligen hamnat i en återvändsgränd och allt känns meningslöst! Barnen skulle må bättre med en mamma som mår bra är glad o slipper oroa sig över ekonomin hela tiden och kan ge barnen det dom behöver och mat för dagen. Hoppas någon kan ge mig lite svar. Kram till er.

• Svar på tråden kronofogden och vill flytta utomlands
  • George 1
    Anonym skrev 2013-04-20 23:35:55 följande:
    Länken skulle ju oxå m'...

www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD010496.htm
    Här talar vi om två helt olika förutsättningar !!
    Kvinnans dom känner jag till.
    TS är ensamstående MED barn och ett med handikapp denna kvinna var ensamstående.
    Blanda inte ihop äpplen och päron.
    Läs motiveringen.

• Anonym

TS: Vet ju inte vilka dina kvalifikationer är men: Spanien (handlade det väl om?) har en svår arbetsmarknad. En fjärdedel av befolkningen är arbetslös (förvisso de flesta lågutbildade men även många akademiker). Där finns inte studiebidrag, bostadsbidrag eller barnbidrag. De okvalificerade jobb som finns är ofta svarta och dåligt betalda och arbetsgivarna kräver hög effektivitet. Vad skulle du jobba med som skulle ge dig en bättre ekonomisk sits än i Sverige?

• Anonym
    George 1 skrev 2013-04-20 23:45:01 följande:
    TS är ensamstående MED barn och ett med handikapp denna kvinna var ensamstående.
    Läs motiveringen.

Men snälla nån..... Domen är vägledande för hur lagen ska tolkas. Skuldsaneringen på Kronofogden följer de riktlinjer som HD sätter upp. Det görs alltid en individuell bedömning av varje ansökan men de normala riktlinjerna är att kvalificerad insolvens krävs för att få skuldsanering och HD har nu angett detta som en oförmåga att bli skuldfri på 15 år. Sedan domen avslås ca 40 % av ansökningarna just eftersom att kraven höjdes.

Diskuterade detta så sent som i fredags med en anställd på Kronofogden som jobbar med just skuldsanering. Varför inte ta till sig av andras kunskap istället för att ge sig den på att alla andra har fel.

• Waldo
    George 1 skrev 2013-04-20 23:45:01 följande:
    Läs motiveringen.

Det spelar egentligen ingen roll vad det är för förutsättningar

Om du tänker dig SkuSan som ramen i en tavla, så kan själva målningen vara precis vilken bild som helst
    Och så är det i de olika ärenden i skuldsaneringsförfaranden också

SkuSan, lagen sätten ramen - regelverket som KFM måste hålla sig till
    Innanför ramen finns tusen olika bilder och motiv - olika människor bakgrunder till varför dom söker     
  • Waldo
    Anonym skrev 2013-04-20 22:17:15 följande:
    Vi har ett kapital. Men hur många hundra tusen behövs ca? Jag skulle kunna betala av mina skulder men vart ska vi bo tills pricken är borta osv... Det finns ingen släkt. Ena barnet har inga kompisar pga funktionshinder. Andra barnet har bara mig och han vill gärna flytta utomlands och plugga Inget håller oss igentligen kvar förutom mina jävla skulder pga att jag inte orkat öppna posten och felbedömning av läkare i 20 år.... Nu betalar jag allt jag kan men viktigast är hyra, el,fritidsr avgift, banklån och försäkringar. Sen räcker de inte till mycke mer. Men kan kf göra utmätning av mitt hem i ett annat land?

Nu förstår jag inte hur du menar?

Du säger att du har kapital och kan betala av dina skulder, men problemet är boendet
    Gäller det här i Sverige eller utomlands?

Jag tycker ändå att du ska överväga detta beslut, det finns en hel del som talar emot att flytta
    Ta bara problemet med ett funktionshindrat barn utomlands.
    Hur mycket hjälp mehöver du av vård och skola idag för att ditt barn ska ha det bra och få en bra utbildning.
    Kan du garantera att det kommer att fungera utomlands?
    Du kommer att vara en icke medborgare som kan bli vårdkrävande 

Hur blir det för dig själv?
    Har du kollar upp din egen arbetsmarkand, har du något jobb på gång?
    Om du inte har det, hur fungerar dom sociala skyddsnätet för icke medborgare i den länder du funderar på?  

Har du funderat så långt som på om du vill tillbaka till Sverige om 10-20-30 år
    Ingen SGI ingen pension, jobb, bostad osv, osv
    Sedan ska du ovanpå detta börja jagas av dina skulder som växt explotionsartat 

Om du nu har ett kapital så finns det sätt att förhandla om dina skulder.
    Gör upp accord, förhandla bort ränta och avgifter och kom ner på skälig nivå
    Gör upp avbetalningsplaner med dina borgenärer så du slipper utmätning                
  • Thedrjohn

Hej TS,

Kan inte PMa dig men jag råkar veta att UK har väldigt bra och förmånliga regler runt skuldsanering. För något år sen var det till och med en del skriverier om att det förekom "skuldsaneringsturism" till England, men inga regler har ändrats ännu.

Mitt tips till dig skulle vara att flytta till en del av England som inte är alltför dyr men där det finns jobb att få. Språket på jobbet kan vara lite knepigt till en början men jag tror de flesta Svenskar lär sig Engelskan ganska snabbt och lär sig fler ord mm. Skolan är dessutom väldtig bra, särskilt för din 9-åring, men det går att hitta bra secondary schools också. I England finns det fler jobb men det ekonomiska läget i landet är väl inte det bästa just nu.

• George 1
    Anonym skrev 2013-04-20 23:55:46 följande:
    Men snälla nån..... Domen är vägledande för hur lagen ska tolkas. Skuldsaneringen på Kronofogden följer de riktlinjer som HD sätter upp. Det görs alltid en individuell bedömning av varje ansökan men de normala riktlinjerna är att kvalificerad insolvens krävs för att få skuldsanering och HD har nu angett detta som en oförmåga att bli skuldfri på 15 år. Sedan domen avslås ca 40 % av ansökningarna just eftersom att kraven höjdes.

Diskuterade detta så sent som i fredags med en anställd på Kronofogden som jobbar med just skuldsanering. Varför inte ta till sig av andras kunskap istället för att ge sig den på att alla andra har fel.

Jag har aldrig påstått att TS kan få skuldsanering utan uppmanade till att ansöka.
    Söka skall Ts göra för att få just sitt fall bedömt.
    Som du vet är juridiken inte svart eller vit, " det beror på "

• Anonym

Jo de jag menar är att jag kan sälja vårat boende osv då har vi ett start kapital. Men säljer vi det nu har vi ju ingenstans att bo för jag har provat få lägenhet tom med borgenär men de är tvär nej pga betalnings anmärkningar trotts att ja aldrig haft en hyres skuld i hela mitt liv. Tack för era svar.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-20 21:51:22 följande:
    Finns ingen möjliget att kunna betala av något alls tyvärr. Har inte något över som de är nu :-/ allt känns bara hopplöst. Och själv klart vill jag väl betala, VILKEN JÄVLA människa sitter frivilligt i denna situation!!!!

Menar du att någon tvingat dit att köpa kläder på kredit? Att någon tvingat dig att ta ett gymkort?
    Låter som väldigt frivilliga skulder?

Skulderna försvinner inte, de följer dig.
    Om du inte har något som gör att du kan försörja dig i Sverige idag, hur ska du då lyckas i ett annat land?   Hur ska du finasiera flytten?
  • Anonym

Varför tror dina barn att det skulle bli bättre att flytta utomlands?  

Vilket funktionshinder är det frågan om?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-21 11:27:55 följande:
    Jo de jag menar är att jag kan sälja vårat boende osv då har vi ett start kapital. Men säljer vi det nu har vi ju ingenstans att bo för jag har provat få lägenhet tom med borgenär men de är tvär nej pga betalnings anmärkningar trotts att ja aldrig haft en hyres skuld i hela mitt liv. Tack för era svar.

Fast säljer du din bostad så tas ju pengar därifrån för att täcka dina skulder?

Täcker det alla dina skulder?

Har du slutat att handla på kredit?

Finns det ingen i din närhet som kan stå med på bostadskontrakt?     
  • Anonym

Nej pengarna tas inte till mina skulder. Ja jag köper allt kontant. Får ju inget bostadsbidrag om någon annan står på mitt boende. Vill bara bort från Sverige och alla dessa höga krav på människor, barn och ungdomar!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-21 12:55:33 följande:
    Nej pengarna tas inte till mina skulder. Ja jag köper allt kontant. Får ju inget bostadsbidrag om någon annan står på mitt boende. Vill bara bort från Sverige och alla dessa höga krav på människor, barn och ungdomar!
    Kraven är inte direkt mindre utomlands så tillvida att du inte är höhy utbildad och att utbildningen är attraktiv.
    Om du inte har det kan du räkna med att du är hänvisad till de okvalificerade jobbet på samma sätt som invandrare i sverige är oavsett utbildning. Eftersom arbetslösheten är hög i de flesta länderna i EU så är risken stor att du är hänvisad till svartjobb och det ger inte direkt lägre krav.
  • Anonym
    Min erfarenhet är att det är väldigt stor skillnad på att vara som turist i ett land och att jobba  i exempelvis Sydeuropa (som jag antar du menar eftersom du talar om ett varmt land). Så har ex en kompis o hennes spanske sambo resonerat när de valt att bo i Sverige - de älskar båda umgängesliv och klimat där nere men har inte en chans att få jobb som ger dem som de tycker vettiga möjligheter att bilda familj. Hon tjänar mer här på sitt helgjobb än vad killen gjorde med sextiotimmarsvecka på restaurang där nere (då talar vi svartjobb som varken ger försäkringar eller a-kassa och givetvis har de inte i närheten av vår föräldraförsäkring eller sjukförsäkring).  Som ovan skrivet är det mycket hög arbetslöshet i många länder. Du har inte skrivit om du har något  attraktivt yrke, annars lär det vara högre krav på dig utomlands för dig, inte lägre. Skolorna har generellt högre krav utanför Sverige. Har du funktionshindrat barn bör du kolla upp hur situationen med ev stöd ser ut också i landet.

Jag säger inte att ett annat land inte kan fungera för er men om du inte gjort det, ta reda på ordentligt hur dina ekonomiska möjligheter ser ut där, gå inte på var du haft det mysigt vid besök under begränsade perioder där du inte yrkesarbetat i landet. 
  • Waldo
    Ett råd från en som bott utomlands både som student och i arbetslivet.
    Kraven är inte mindre, tro mig, snarast större!
    Du har bördan av att klara dig ekonomiskt på ett helt annat sätt utomland, för andra länder saknar det sociala skyddsnät vi faktiskt har och som kostar stora pengar när man ska betala för det själv
    Nej, kraven kommer inte att bli mindre.
    Sedan är det ju också så att krav är något som man ställer på sig själv.    
    Anonym skrev 2013-04-21 11:27:55 följande:
    Jag tänker här på ditt boende.
    Om du sitter på ett kapital i boende får det mig att fundera på ett par saker

1. Dina skulder är ganska nya. Man har från KFM's sida inte kommit så sångt i sina utmätningar., man har bara gjort utmätningar en kortare tid några månader upp till ett år.

2. Dina skulder är förhållandevis små. Man har från KFM's sida konstaterat att du förmodligen kommer att kunna betala tillbaka dina skulder genom löneutmätning de närmaste året/åren

3. Man har försökt att gör en utmätning av din bostad (eller planerar) men banken säger nej pga dina lån och eller undervärde   

Beroende på vad det är bör du agera på olika vis framöver.  För är alternativen  1 eller 2 så kan det falla sig så att du ändå blir utan bostad om du inte börjar agera nu
  • fjonkelina
    Waldo skrev 2013-04-22 18:27:21 följande:

Beroende på vad det är bör du agera på olika vis framöver.  För är alternativen  1 eller 2 så kan det falla sig så att du ändå blir utan bostad om du inte börjar agera nu
    Det kan ju bli så att dom mäter ut huset som Waldo skriver och då står du utan bostad..... Jag har anmärkningar och har numera hyreslägenhet med borgensman. Här är det inga problem att få det. Du får nog leta mer och ringa runt för att få en bostad,man kan inte bara ge upp allt och flytta utomlands. Hur tror du det blir för barnet med handikapp i så fall? Här har vi ju  tex riktigt bra sjukvård,omsorg,rehab m.m. Hur ser det ut i andra länder och hur betalar man för sådant när det behovet finns?
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • fanfan
    Anonym (nej) skrev 2013-04-20 14:57:39 följande:
    Tror nog att det är lite fel sätt att göra, Sverige har trots allt ett av de bästa skyddsnäten som finns i Europa om du har det sämre ställt, är sjuk eller arbetslös... Vi har även bra skolsystem jämfört med många andra länder oavsett om skolmaten är god eller inte...

Att flytta och börja om i ett annat land där du inte har någon släkt eller vänner, inga kontaktnät för chans till jobb, inget socialt nätverk - det kan ju istället få rakt motsatt effekt?
    Den energin du skulle få lägga på en utlandsflytt, hitta boende i det andra landet, söka jobb och eventuellt få ett, allt pappersarbete som det för med sig osv, osv. Den energin kan du istället lägga på att få till en avbetalningsplan på skulder, söka jobb HÄR, sök hjälp för att må bättre med terapi eller liknande osv. osv.
    Det ser ut som de "bästa" idioterna bor bara i "bästa" Sverige också. Liksom grodor de alla tror att deras träsk är "ett av de bästa skyddsnäten som finns i Europa". Öppna ögоn era lilla skatteslavar äntligen!

Även i Ryssland kommer inte bara ambulans _med en _läkare hem helt utan kostnader utan själva _läkare kommer hem från närmaste vårdcentral så att ingen (inkl små barn) med 39 grader i feber inte behöver åka T-bana till akut för att sitta ett par timmar i "bästa" kö "som finns i Europa" med "bästa" nummerlap när det är "bästa" minus 25 grader där ute. 
  • fanfan
    Anonym skrev 2013-04-20 23:00:44 följande:
    Läste du ens att det stället /personen du har skuld hos kan ansöka om EUBF

Då får den du har skulden hos själva ansöka om detta och sedan så hjälper det landet du är i till med deras version av KF till och driva in skulden  och fogden hjälper till ibland med detta.  Om du har ett krav på någon i ett annat EU-land kan du ansöka om Europeiskt betalningsföreläggandebetalningsföreläggande
    , EUBF.

Sluta prata strunt nu och ge dig.   
    Hur kommer "den du har skulden hos" på vart nånstans i världen har "du" flyttat? Genom den kreditupplysning som kostar 20 kronor på Internet och viken hämtas från skatteverket, dvs registret "du" själv meddelar om "din" adressändring? Eller betalar "den du har skulden hos" 1 miljön till en Agent 007 (eller till mafia) vilken sedan hittar "dig" i Burkina Faso för att ta ett par kronor tillbaka? Eller "den du har skulden hos" måste ansöka om EUBF i _alla EU länder, inkl Bulgaria, _samtidigt? Haha.

Regler du mumlar angår utländska företag med _fast driftställe utomlands, samt de utländska personer som har _inte flyttat.

Glöm ej att  "bästa" kreditupplysningar på Internet, "bästa" personnummer i passet, samt "bästa" KF har bara de "bästa" slavar i värden i det "bästa Sverige". Internet-spel "hitta Kalle Svenssons adress & födelsedag & hur mycket har han tjänat förra året" existerar inte varken i "sämsta" Spanien eller Italien t.ex. pga "brist på datorer", utan "din nya folkbokföring" ligger på ett papper i en låda istället. Lycka till med din EUBF, men ta en hund också med.
  • Anonym (Ja)

Min syster flyttade utomland. I samband med detta glömdes en räkning bort. Som tur var hann hon betala den inom tio dagar hos kronofogden.

Dock betalades 18kr för lite. Om det var den lilla summan eller om det var skulden överhuvudtaget som gjorde att kronofogden letade rätt på mig och ringde och sökte min syster ang skulden

Svar på tråden kronofogden och vill flytta utomlands