• Anonym

kronofogden och vill flytta utomlands

Hej undrar om de finns någon förälder som har erfarenhet av utlands flytt fast man har skulder i Sverige? Alla onödiga, kränkande och elaka inlägg undanbedes då det redan är känsligt och får mig att må dåligt! Har lite funderingar om vilket land som är bäst för barnen 9 och 14 år. Följer skulderna efter oss? Vill ge mina barn det bästa och det känns inte som att dom kan få det med lön på existensminimum :-/ Iaf inte här i Sverige som de har blivit. Hade jag inte haft skulder hade jag inte ens tvekat att flytta. Men om skulderna följer efter oss och lönen är sämre någon annanstans känns det ändå som de kvittar. Har verkligen hamnat i en återvändsgränd och allt känns meningslöst! Barnen skulle må bättre med en mamma som mår bra är glad o slipper oroa sig över ekonomin hela tiden och kan ge barnen det dom behöver och mat för dagen. Hoppas någon kan ge mig lite svar. Kram till er.

• Svar på tråden kronofogden och vill flytta utomlands
  • Dettaejag

Fast Ts? Registrera inte din nya adress på skatteverket för då får du ju breven ändå.

• Anonym
    Dettaejag skrev 2013-04-20 22:13:54 följande:
    Det är bättre att du skriver i en tråd där du känner till reglerna fr det han skrivit stämmer och det gör inte det du har skrivit tyvärr.

Jo det gjorde jag läs inlägget under eftersom jag glömde länken
    Anonym skrev 2013-04-20 22:13:21 följande:

Glömde...
    Innom EU kan du alltid ansöka om EUBF 

www.kronofogden.se/Internationellt2.html

• Anonym

Vi har ett kapital. Men hur många hundra tusen behövs ca? Jag skulle kunna betala av mina skulder men vart ska vi bo tills pricken är borta osv... Det finns ingen släkt. Ena barnet har inga kompisar pga funktionshinder. Andra barnet har bara mig och han vill gärna flytta utomlands och plugga Inget håller oss igentligen kvar förutom mina jävla skulder pga att jag inte orkat öppna posten och felbedömning av läkare i 20 år.... Nu betalar jag allt jag kan men viktigast är hyra, el,fritidsr avgift, banklån och försäkringar. Sen räcker de inte till mycke mer. Men kan kf göra utmätning av mitt hem i ett annat land?

• Dettaejag
    George 1 skrev 2013-04-20 22:14:45 följande:
    Problemet är att TS alltid kommer att ha skulderna kvar vid hemkomsten.
    Du kan inte fixa skuldsanering i Sverige och sedan flytta utomlands sköta betalningarna och sedan vara skuldfri efter 5 år.
    Du måste bo i Sverige så fogden kan kontrollera dina inkomster och förehavande ! 
    En tumregel för dom som skall flytta utomlands är att ha 6 månadslöner med sig.
    Det kostar att skaffa boende oftas krävs förskottshyra. Hyran är oftas mkt högre än i sverige, köpa bil, fixa möbler osv osv.
    Att fly utomlands i TS fall för skulderna är inte rätt väg att gå.
    För hälsan och vädre behöver inte TS övertyga mig.
    Själv har jag velat flytta utomlands de senaste 25 åren, tycker inte om vinter snö och mörkret. 
    Ja du har rätt i det du skriver. Skulderna kommer ju att finnas kva. Allt hänger ju å ifall ts vill återvända till Sverige eller inte.

Jo 6 månadslöner bör man helt klart ha. Hyrorna i Spanien är nog inte så dyra däremot.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-20 22:17:15 följande:
    Vi har ett kapital. Men hur många hundra tusen behövs ca? Jag skulle kunna betala av mina skulder men vart ska vi bo tills pricken är borta osv... Det finns ingen släkt. Ena barnet har inga kompisar pga funktionshinder. Andra barnet har bara mig och han vill gärna flytta utomlands och plugga Inget håller oss igentligen kvar förutom mina jävla skulder pga att jag inte orkat öppna posten och felbedömning av läkare i 20 år.... Nu betalar jag allt jag kan men viktigast är hyra, el,fritidsr avgift, banklån och försäkringar. Sen räcker de inte till mycke mer. Men kan kf göra utmätning av mitt hem i ett annat land?
    Det var mig du bllev arg på. Jag hoppas att du förstår hur jag menade och att det inte var illa menat.
    Jag lider med dig. Har inga svar men ger dig en styrkekram så att du kanske finner styrkan.
    Det finns ett forum      fattiga riddare    kanske att du kan få bättre svar där av de som befinner sig och har befunnit sig där du är.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-20 22:17:15 följande:

Ja skulder kan drivas in i andra länder och det kan göras utmätningar i andra länder genom deras version av KF.
  • Anonym (Utlandsboende)

CSN kommer inte sluta driva in det du är skyldig bara för att du flyttar utomlands. Jag bor själv utomlands och betalar lika mycket varje kvartal som om jag hade bott i Sverige. CSN lägger också ner ganska stora resurser på att hitta dem som försöker smita undan.

Förstår längtan efter att flytta och börja på ny kula någonstans. Men det är inte alltid helt lätt att genomföra en utlandsflytt billigt och enkelt. Jag och min man flyttade utomlands direkt efter färdiga universitetsstudier och fick ta ett lån på 30'000:- för att ha råd med allt. Exempelvis fick vi lägga ut en ganska stor summa i deposition för att få en hyreslägenhet. Vad jag vill fram till är att om du väljer att flytta utomlands med barnen krävs det en del förarbete. Först måste du välja ett land och se över hur arbetsmarknaden ser ut där. Kan du få jobb? Tyvärr har den ekonomiska krisen i stora delar av Europa haft stora negativa effekter på arbetsmarknaden. Vart ska ni bo, skola för barnen, vad skulle ert uppehälle kosta? Ett tips är att titta på Norge, där är arbetsmarknaded god. Eller titta på andra orter i Sverige? Vad har du för utbildning? Vet att det tex är många orter i norra Norrland som har brist på bland annat sjukvårdspersonal.

• Dettaejag
    Anonym skrev 2013-04-20 22:17:01 följande:

Jo det gjorde jag läs inlägget under eftersom jag glömde länken
    Ifall någon verkligen skulle göra sig allt det besväret så behöver det vara enorma summor. Problemet lätt löst dock. Skatteskriv dig inte på din nya adress så vet de inte vart du finns.  Eller tror du de kontaktar interpol för en skuld?
  • Anonym

Kronofogden driver normalt inte in skulder hos utlandsbosatta men inget hindrar att de du har skulder till ansöker om indrivning i ett annat land för de skulder du skaffat dig i Sverige. Så om du har stora skulder och det finns ett fungerande indrivningssystem i landet du flyttar till kan du mycket väl råka ut för indrivning även där.

• Dettaejag
    Anonym skrev 2013-04-20 22:21:11 följande:

Ja skulder kan drivas in i andra länder och det kan göras utmätningar i andra länder genom deras version av KF.
    Anonym (Utlandsboende) skrev 2013-04-20 22:23:08 följande:
    CSN kommer inte sluta driva in det du är skyldig bara för att du flyttar utomlands. Jag bor själv utomlands och betalar lika mycket varje kvartal som om jag hade bott i Sverige. CSN lägger också ner ganska stora resurser på att hitta dem som försöker smita undan.

Förstår längtan efter att flytta och börja på ny kula någonstans. Men det är inte alltid helt lätt att genomföra en utlandsflytt billigt och enkelt. Jag och min man flyttade utomlands direkt efter färdiga universitetsstudier och fick ta ett lån på 30'000:- för att ha råd med allt. Exempelvis fick vi lägga ut en ganska stor summa i deposition för att få en hyreslägenhet. Vad jag vill fram till är att om du väljer att flytta utomlands med barnen krävs det en del förarbete. Först måste du välja ett land och se över hur arbetsmarknaden ser ut där. Kan du få jobb? Tyvärr har den ekonomiska krisen i stora delar av Europa haft stora negativa effekter på arbetsmarknaden. Vart ska ni bo, skola för barnen, vad skulle ert uppehälle kosta? Ett tips är att titta på Norge, där är arbetsmarknaded god. Eller titta på andra orter i Sverige? Vad har du för utbildning? Vet att det tex är många orter i norra Norrland som har brist på bland annat sjukvårdspersonal.
    Mycket bra ideer här ts. Ifall du dessutom inte skatteskriver dig där så vet de heller inte vart du finns.

Svar på tråden kronofogden och vill flytta utomlands