MrsC74 skrev 2013-05-01 20:13:42 följande:
Noname: skojar du ? Apple är de mest proffsiga företag jag någonsin haft att göra med. Inte ett du omständiga.
Eh?
Apple är notoriskt svåra att arbeta med för återförsäljare. De har långa listor på krav som måste uppfyllas i affärena för att deras produkter ska få säljas av dem. Dessa gäller i varje affär där de säljs, och det kontrolleras. Bland annat så ska det vara ett visst avstånd från "iphone" till andra mobiler, samma sak gäller ipad. Montrar måste finnas, dessa måste köpas av apple för höga kostnader. De KRÄVER att kedjan/affären gör reklam för deras produkter för en vissumma pengar, annars får de inte sälja dessa alls.
Enda anledningen till att MM, Elgiganten telenor med mera accepterar detta är att kunderna efterfrågar deras produkter.
Jämnför man med andra tillverkare, från mobiler till vitvaror så erbjuder de i många fall hjälp med reklam för att få bra platser i butiker, de kan sänka priset om kedjan är stor och därför kan beställa ett stort antal, ta tillbaka produkter som inte säljer med mera. Apple sätter priset på sina produkter, inga rabbater ges och affärerna får heller inte ta ut vilket pris de vill. Apple sätter marginalerna.
Det har spekulerats i vad denna "bad will" skulle innebära för apple om deras produkter någon gång verkligen floppade. Samtliga svenska opertörer hade totalvägrat att "hjälpa dem på fötter" igen, med att tex. annonsera om deras produkter eller liknade. Apple lär dock ha råd att misslyckas ett par gånger.
Lite gott har dock detta fört med sig, andra har vågat ta efter och inte gå med på operatörernas orimliga krav på branding och bloatware i tex. mobiltelefoner.
OnT: Försäljarna ville troligen inte sälja ipfone då marginalerna är dåliga, eller så ansåg de att iphone 5 inte var värd pengarna för kunden?