• la Demoiselle Snorque

    Varför vill dom inte sälja Iphone?!

    Var in på Elgiganten för att byta telefon, till en Iphone 5. Min undran är nu, varför är ALLA försäljare (har pratat med tre stycken vid tre olika tillfällen) så fruktansvärt motvilliga till att sälja den telefonen? Verkligen EMOT att sälja den skulle jag vilja påstå. Dom vill sälja ALLT annat utom Iphone. Är telefonen verkligen så dålig eller handlar det om att dom får dålig provision på att sälja den?! När jag sist och slutligen ändå bestämde mig för att JAG VILL ha en Iphone visar det sig att den inte ens finns i lagret. Hoppsan, den är tydligen så värdelös att den säljer slut? Försäljaren rodnade smått...

    Försäljaren jag pratade med hånflinade och ifrågasatte varför, hon sa att hon fortfarande blir lika förvånad att folk vill ha Iphone. Kanske hon har rätt, kanske inte men de som har Iphone verkar mer än nöjda.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-20 16:34
    Försäljaren jag pratade med idag hånskrattade och ifrågasatte varför, hon sa att hon fortfarande blir lika förvånad att folk vill ha Iphone. Kanske hon har rätt, kanske inte men som sagt de som har Iphone verkar mer än nöjda.
  • Svar på tråden Varför vill dom inte sälja Iphone?!
  • Noname00

    Säljare är är säljare, de rekommenderar den telefon som ger dem mest vid en försäljning ena vecka iphone andra veckan samsung och veckan efter släpps nya HTC ja då det den som gäller på marknaden.

    Däremot så är apple som företag väldigt krångliga och omständiga att göra affärer med.

  • MrsC74

    Noname: skojar du ? Apple är de mest proffsiga företag jag någonsin haft att göra med. Inte ett du omständiga.

  • Cal XVI Gustf
    MrsC74 skrev 2013-04-21 04:55:04 följande:
    Apples produkter är dyra att köpa in så det finns inte så mycket marginaler.
    Marginalerna bestämmer de väl själva i affärn? Det är väl bara att ta ut ett högre pris om varan nu är så dyr att köpa in?
     
  • MrsC74

    Klart de bestämmer marginalerna själva men då telefonen är dyr att köpa så skulle du inte få sälja den om du tog ut ryt för dyrt pris. Sen finns det ofta riktlinjer för hur mycket en Iphone kommer att kosta i de olika länderna. Sen kan det avvika men inte mycket.

  • Noname00
    MrsC74 skrev 2013-05-01 20:13:42 följande:
    Noname: skojar du ? Apple är de mest proffsiga företag jag någonsin haft att göra med. Inte ett du omständiga.
    Nej jag skojar inte.
    Vad är det du gör med apple?
  • Cal XVI Gustf
    MrsC74 skrev 2013-05-02 08:07:38 följande:
    Klart de bestämmer marginalerna själva men då telefonen är dyr att köpa så skulle du inte få sälja den om du tog ut ryt för dyrt pris. Sen finns det ofta riktlinjer för hur mycket en Iphone kommer att kosta i de olika länderna. Sen kan det avvika men inte mycket.
    Ptja, om det inte går att göra nån nämnvärd vinst på den är det väl bara att låta bli att sälja den? Det finns ju andra tillverkare/märken.
  • Player2
    MrsC74 skrev 2013-05-01 20:13:42 följande:
    Noname: skojar du ? Apple är de mest proffsiga företag jag någonsin haft att göra med. Inte ett du omständiga.
    Eh?
    Apple är notoriskt svåra att arbeta med för återförsäljare. De har långa listor på krav som måste uppfyllas i affärena för att deras produkter ska få säljas av dem. Dessa gäller i varje affär där de säljs, och det kontrolleras. Bland annat så ska det vara ett visst avstånd från "iphone" till andra mobiler, samma sak gäller ipad. Montrar måste finnas, dessa måste köpas av apple för höga kostnader. De KRÄVER att kedjan/affären gör reklam för deras produkter för en vissumma pengar, annars får de inte sälja dessa alls.

    Enda anledningen till att MM, Elgiganten telenor med mera accepterar detta är att kunderna efterfrågar deras produkter.

    Jämnför man med andra tillverkare, från mobiler till vitvaror så erbjuder de i många fall hjälp med reklam för att få bra platser i butiker, de kan sänka priset om kedjan är stor och därför kan beställa ett stort antal, ta tillbaka produkter som inte säljer med mera. Apple sätter priset på sina produkter, inga rabbater ges och affärerna får heller inte ta ut vilket pris de vill. Apple sätter marginalerna.

    Det har spekulerats i vad denna "bad will" skulle innebära för apple om deras produkter någon gång verkligen floppade. Samtliga svenska opertörer hade totalvägrat att "hjälpa dem på fötter" igen, med att tex. annonsera om deras produkter eller liknade. Apple lär dock ha råd att misslyckas ett par gånger.

    Lite gott har dock detta fört med sig, andra har vågat ta efter och inte gå med på operatörernas orimliga krav på branding och bloatware i tex. mobiltelefoner.

    OnT: Försäljarna ville troligen inte sälja ipfone då marginalerna är dåliga, eller så ansåg de att iphone 5 inte var värd pengarna för kunden?
  • Cal XVI Gustf
    Player2 skrev 2013-05-03 00:32:22 följande:
    Eh?
    Apple är notoriskt svåra att arbeta med för återförsäljare. De har långa listor på krav som måste uppfyllas i affärena för att deras produkter ska få säljas av dem. Dessa gäller i varje affär där de säljs, och det kontrolleras. Bland annat så ska det vara ett visst avstånd från "iphone" till andra mobiler, samma sak gäller ipad.
    Ha ha, så otroligt löjligt!
  • Tom Araya
    Cal XVI Gustf skrev 2013-05-01 23:50:31 följande:
    Marginalerna bestämmer de väl själva i affärn? Det är väl bara att ta ut ett högre pris om varan nu är så dyr att köpa in?
     
    Högt inköpspris + mycket påslag= ännu högre kundpris= färre sålda telefoner. Enkel logik.
  • Cal XVI Gustf
    Tom Araya skrev 2013-05-03 00:54:19 följande:
    Högt inköpspris + mycket påslag= ännu högre kundpris= färre sålda telefoner. Enkel logik.
    Som sagt... är marginalerna för små får man väl helt enkelt nöja sig med att sälja yuppienallar av andra modeller.
Svar på tråden Varför vill dom inte sälja Iphone?!