• johanna35

lindar ni era barn ?

Hej,
    Jag undrar om det är någon mer som lindar eller har provat att linda sitt barn?  Min tjej var rätt så tröstlös och jag blev tipsad att linda om henne. Hon älskar att bli lindad men jag får så mycket negativa kommentarer som tvångströja, misshandel etc etc. Hon är nu tre månader och blir väldigt lugn och nöjd när hon lindas och ska sova. När hon är vaken lindar jag henne inte såklart, då ligger hon oftast på magen och "leker" Det är ju viktigt att hon ska kunna utveckla muskler och rörelser... Nyfiken

• Svar på tråden lindar ni era barn ?
  • Scratt

Mina tjejer, framför allt min äldsta, har "ryckt till" kraftigt i sömnen, när dom var små. Alltså att armar och ben har "spattat till".
    Jag tyckte detta var läskigt och frågade barnläkaren på Bvc om detta, hon sa att det var barnens sätt att "väcka sig själva" när dom somnar för djupt, så att dom vaknar till. Hon sa att om dom inte kan rycka till så , så ökar risken för psd.
    Tyvärr har jag inga källor på det, bara det hon sa

• johanna35
    dina länkar kommer ifrån samma källa, och nu ska ju PSD broschyren skrivas om enligt dom själva då den är misstolkande och felaktig. Bla annat finns det inget undrlag att en vanlig kudde motverkar platt huvud, däremot finns det forskning på att kudde ökar risken för PSD, men men, det är ju inte denna diskussion.

Jag håller fullt med att överhettning är en fara och anses öka risken men det framgår inte att man inte får linda barnet och at DET ökar risken för PSD. Jag tolkar det mer som att man inte ska pressa in barnet i något så att de blir överhettade eller inte får luft och syre.   Internationell forskning avråder exempelvis alla typer av bärmoduler som sovhjälpmedel. Och självklart ska man inte linda hela barnet som en korv, som jag tidigare nämnde. Min flicka kan exempelvis röra benen helt fritt, dra dom upp över magen, men armarna lindas mjukt över magen... och hon bara älskar det... och jag blir bara såå kritiserad. Och jag tror bestämt att mitt sätt att söva henne är säkrare än jämförelsevis bärsjal och att ha kuddar täcken och filtar i sängen
  • cloudberry79
    johanna35 skrev 2013-04-21 10:05:25 följande:
    Jag beklagar verkligen för din förlust, en förälders mardröm...

Men var hittar du att rekommendationerna att barn inte ska lindas??? däremot har jag sett att man INTE rekommenderar att bära sitt barn när de ska sova. Den filt jag har rekommenderas för "säker sömn" med "safe sleep" emblem.

Nej PSD är inte kvävning, de reggas under jus t"kvävning" men att andas din egen utandningsluft är en av farorna för psd. Varav man inte ska ha några lösa föremål i sängen som kudde filtar eller täcke. Lägg er själva under ert täcke och se vad som händer, ett barn spädbarn kan inte ta bort kudde/täcke/ eeller filt vilket du gör efter någon minut, för du får inget syre...
    Han dog inte, men han behövde återupplivas. Som tur är var vi på sjukhus. Jag vill gärna se EN rekommendation mot att bära barn, snälla
    (M)amma till V -07 och E -12
  • johanna35
    Scratt skrev 2013-04-21 11:09:35 följande:
    Mina tjejer, framför allt min äldsta, har "ryckt till" kraftigt i sömnen, när dom var små. Alltså att armar och ben har "spattat till".
    Jag tyckte detta var läskigt och frågade barnläkaren på Bvc om detta, hon sa att det var barnens sätt att "väcka sig själva" när dom somnar för djupt, så att dom vaknar till. Hon sa att om dom inte kan rycka till så , så ökar risken för psd.
    Tyvärr har jag inga källor på det, bara det hon sa

ja, reflexer har en funktion, men jag har aldrig hört att de är mot PSD? vad jag förstått, eftersom man dämpar reflexer genom att linda, är att de stimulerar barnens kontroll över rörelserna, dvs kommunikationen mellan hjärnan och muskler. Och av den anledningen har de ingen funktion under sömnen, utan de kan då bara vara störande och oroväckande för barnet, de vaknar i onödan, och helt enkelt blir oroliga av dessa ofrivilliga ryck.
  • johanna35
    cloudberry79 skrev 2013-04-21 12:26:18 följande:
    Han dog inte, men han behövde återupplivas. Som tur är var vi på sjukhus. Jag vill gärna se EN rekommendation mot att bära barn, snälla

åhh vad glad jag blir, att du har din flicka.  Nej, jag menar inte att man inte ska bära sina barn, utan endast i samband när barnet ska sova, det gäller även sittmoduler. Ska kolla, det kommer från american academi of pediatrics AAP, det som är intressant med deras rön är att mer eller mindre allt är baserat på forskning. Tyvärr arbetar inte socialstyrelsen på det sättet. De borde samarbeta med överlappande med olyckstatistiken från MSB och även konsumentverket som har ett ansvar gentemot oss försäldrar.. men mne återkommer med länk
  • Natulcien
    johanna35 skrev 2013-04-21 10:39:20 följande:
    har du en källa till detta?  Ska psd bero på djup sömn?? ryggläge rek. för att barnet kan andas lättare och får bättre tillgång till syre än vad de får när de ligger på mage.
    Angående sömn är det väl under den djupa sömnen barnen utvecklas inte under den ytliga rem sömnen?
    Man vet ju inte exakt vad som orsakar PSD, och det finns flera orsaker, men en av dem är djup sömn, ja. Bebisen sover oftast djupare på mage eftersom armar och ben då ligger stilla och bebisen kan inte sprattla, samma effekt som med lindning m.a.o.
    Och att små spädbarn måste sova djupt och länge för att utvecklas är en myt.
  • Natulcien
    johanna35 skrev 2013-04-21 12:13:03 följande:
     Internationell forskning avråder exempelvis alla typer av bärmoduler som sovhjälpmedel.
    Det forskningen har jag aldrg hört talas om. Länka gärna!
  • johanna35

AAP tekniska rapport är mega long men jag hittade en kortfattad från jan 2013 rätt så ny, och enkel. Avrådet att använda bärmoduler som sjal och bär sele när barnet sover framgår i punkt ett tyvärr    http://www.healthychildren.org/English/ages-stages/baby/sleep/Pages/Preventing-SIDS.aspx?nfstatus=401&nftoken=00000000-0000-0000-0000-000000000000&nfstatusdescription=ERROR%3a+No+local+token

här finns heller inget om att barnen inte får lindas, utan i stället   

If you are worried that your baby is cold, infant sleep clothing designed to keep babies warm without the risk of covering their heads can be used. 

Det framgår ingenting att "barnet måste kunna röra sig"  men som ni själva ser avrådes alla lösa saker i spjälsängen... socialstyrelsen är inte så uppdaterad  

• johanna35
    Natulcien skrev 2013-04-21 12:58:00 följande:
    Man vet ju inte exakt vad som orsakar PSD, och det finns flera orsaker, men en av dem är djup sömn, ja. Bebisen sover oftast djupare på mage eftersom armar och ben då ligger stilla och bebisen kan inte sprattla, samma effekt som med lindning m.a.o.
    Och att små spädbarn måste sova djupt och länge för att utvecklas är en myt.

med detta är en myt. PSD och djup sömn har ingen relation, jag kan bara inte hitta det???

Jag sa inget om lång sömn, och inget om att det är ett måste, jag tror du missade lite där...
Svar på tråden lindar ni era barn ?