• johanna35

lindar ni era barn ?

Hej,
    Jag undrar om det är någon mer som lindar eller har provat att linda sitt barn?  Min tjej var rätt så tröstlös och jag blev tipsad att linda om henne. Hon älskar att bli lindad men jag får så mycket negativa kommentarer som tvångströja, misshandel etc etc. Hon är nu tre månader och blir väldigt lugn och nöjd när hon lindas och ska sova. När hon är vaken lindar jag henne inte såklart, då ligger hon oftast på magen och "leker" Det är ju viktigt att hon ska kunna utveckla muskler och rörelser... Nyfiken

• Svar på tråden lindar ni era barn ?
  • mikroE
    johanna35 skrev 2013-04-22 20:31:36 följande:
    Tack Micro för ditt stöd.

Men är det inte säkrare att linda in, och lägga ett barn PÅ en filt än att lägga en filt eller täcke PÅ ett barn, precis som AAP rekommenderar INGENTING utan sovhjälpmedel i sängen... att ett barn kan ta sig ur en lindning - ja -men sannolikehet att hon ska få filen över sig är väl rätt så liten   se babycenters tips om hur man lindar  se.babycenter.com/l1026440/s%C3%A5-lindar-du-...#/1

alternativt är självklart en sovpåse i rätt storlek, men täcke, filt eller kudde anser jag klart vara större risk.  Även en
    bärsjal som i detta fall bestämt avrådes att användas som sovhjälpmedel, ja som bärmedel....

Jag använder dessutom en babystödpåse MED swaddlefunktion, som har ett speciellt kolikband och nackstöd. Så just denna filt kan aldrig hamna över ansiktet på min tjej. www.babysafe.nu/Shop/Product/SootheTIME-Babys...

Men det är just swaddle funktionen som jag är så imponerad av att den fungerar, och det kan man göra med vilken enkel jerseyfilt som helst. Jag valde att köpa babystödpåsen för jag skulle ändå köpa en sovpåse, nu fick jag den på köpet.      

Det är det nog. Vi har bara en filt, nu och då och när hon var liten så var hon som sagt inlindad i den men inte lika hårt som när man lindar utan liksom bara inramad. Det kändes bättre för det var svårare att sparka av den för henne och för att jag upplevde just att den stoppade lite av rörelserna. Detta var dock nattetid, dagtid var hon väldigt känslig och det funkade bara med att sova i knät och då tror jag att lindande hade varit bra, men kanske hade hon inte accepterat det heller.
  • lovie

Ja alltså man får ju behandla sitt barn med känsla. Det är bara du o ev partner som känner ditt barn bäst. Jag lindade ibland när jag tyckte det behövdes men inte varje dag.

Hittade såna här:

www.amazon.co.uk/gp/aw/s/ref

• johanna35
    Natulcien skrev 2013-04-22 21:00:30 följande:
    Nu är det ju faktiskt så att man inte vet exakt vad som orsakar PSD, därav samlingsnamnet Plötslig Spädbarnsdöd.
    Men teorier jag har läst om har att göra med att nyfödda spädbarn ska sova lätt, ammas ofta, och kunna röra på sig just för att alltför djup sömn ökar risken att de dör i PSD. Tyvärr minns jag ju inte var jag läste detta, men jag hade en period då jag läste massor om detta.
    Och Socialstyrelsen rekommenderar att bebisar ska kunna röra på sig.
    Och länken du skickade innehåller dessutom tips om att man inte ska ta upp gråtande bebisar, så den verkar inte helt uppdaterad...men det valde du att inte kommentera?

Ang. att sova i en tajt bärsjal så har jag ingen egen erfarenhet av det, men det säger sig ju självt att man har större koll på sin bebis om man har den mot kroppen till skillnad från om den sover i egen säng. Däemot hade vi en bärsele där sonen satt i grodposition in mot kroppen, och jag tyckte att det var plättlätt att märka hur han mådde, om han andades etc. Men har man svårt att läsa av sin bebis andning och rörelser så ska man nog undvika bärredskap.

Ang. Anna Wahlgren så begriper jag inte alls kopplingen till henne. Hon saknar kunskap om spädbarn, och behandlar dem oempatiskt, så henne ger jag inte mycket för...
    Jag valde att inte kommentera det, för det har inte med tråden att göra. Dessutom tolkar jag det inte som du. Håller med om Anna W. men jag kan fortfarande inte hitta underlag för vad du säger, och hennes råd kan jag inte, därav frågade jag för det kunde förklara saken...
  • johanna35
    mikroE skrev 2013-04-22 21:35:54 följande:
    Det är det nog. Vi har bara en filt, nu och då och när hon var liten så var hon som sagt inlindad i den men inte lika hårt som när man lindar utan liksom bara inramad. Det kändes bättre för det var svårare att sparka av den för henne och för att jag upplevde just att den stoppade lite av rörelserna. Detta var dock nattetid, dagtid var hon väldigt känslig och det funkade bara med att sova i knät och då tror jag att lindande hade varit bra, men kanske hade hon inte accepterat det heller.
    nej, självklart ska man inte linda sitt barn om det skriker eller på något sätt säger ifrån.. Det har inte hänt oss ännu dock ....för hon blir bara så nöjd
  • christina74

hellre linda/swaddla in bebben än en bärsjal tycker jag

här har vi en själ där flera barn dött  
    ">

lite intressant ad d säger mot slutet - INGEN bärsjal ill barn under 4månader 

• Tokstolla

Vi tajtade till filtarna bara så att de där smårycken som de har när de sover inte skulle slå fullt ut. Utan bara kännas lite härligt trångt. Våra pojkar hade med största sannolikhet kunna tryckt ifrån sig filtarna om det hade behövts. 

Det lugnade iaf våra söner jättemkt! 

• Fiona M
    johanna35 skrev 2013-04-22 18:21:19 följande:
    men nu börjar jag ta detta lite personligt. Kan ni snälla tänka lite utanför era egna ramar!!!

Jag packar INTE min flicka som en BURRITO!!!! som jag tidigare nämnt är det inte den typen av swaddling/lindning jag pratar om. Både HÖFTER OCH BEN ÄR FRIA. Jag vet inte vad du har för en bärsjal... men är detta inte en BURRITO  så vet jag inte vad ni kallar det

hur menar du/ni att hon ska röra höft? ben ? armar? och framförallt det ni syftar på 
      angående LUFT som absolut är relaterat till PSD (håller med om sistnämnda)
    Jag har inget emot bärsjalar, om man bär dem rätt och EJ som sovhjälp och att barnet absolut får LUFT och inte riskerar att inandas sin egen utandningsluft. jag ser snarare en koppling mellan att swaddla/linda och bärsjal men jag tycker då, och som tidigare länkat/bevisligen, att bärsjal är inge rekommenderad sovhjälpmedel, meddan att swaddla används som sovhjälpmedel   
    men hur lindar du om både ben och höfter är fria..?
  • Tokstolla
    Tokstolla skrev 2013-05-10 14:48:01 följande:
    Vi tajtade till filtarna bara så att de där smårycken som de har när de sover inte skulle slå fullt ut. Utan bara kännas lite härligt trångt. Våra pojkar hade med största sannolikhet kunna tryckt ifrån sig filtarna om det hade behövts. 

Det lugnade iaf våra söner jättemkt! 
    Ja just det! Nu minns jag bättre... Det var under dagtid vi gjorde så- då hade vi full koll. Hade spjälsäng både i sovrummet och vardagsrummet. På natten tajtade vi till sovpåsen vid benen. 
  • Tokstolla
    christina74 skrev 2013-05-10 14:44:14 följande:

hellre linda/swaddla in bebben än en bärsjal tycker jag

här har vi en själ där flera barn dött  
    " rel="nofollow" target="_blank">

lite intressant ad d säger mot slutet - INGEN bärsjal ill barn under 4månader 

Jag sydde en egen bärsjal (elastisk) men tyckte aldrig att jag fick till det så där jättebra som alla visar på youtube. Precis av den anledningen som du nyss länkade till. Däremot använde jag den på så sätt att huvudet var halvfritt. och jag stödde det på armen. medan jag åtminstone hade en hand ledig- som räckte för att göra annat med min store pojk. 

Och jag reagerade att det hände samma sak i bilbarnstolen. Så jag lade in en liten kilkudde i rygghöjd för att skapa friare andningsväg. Samt att jag ibland lutade babyskyddet ngt extra bakåt. 
Svar på tråden lindar ni era barn ?