Natulcien skrev 2013-04-22 21:00:30 följande:
Nu är det ju faktiskt så att man inte vet exakt vad som orsakar PSD, därav samlingsnamnet Plötslig Spädbarnsdöd.
Men teorier jag har läst om har att göra med att nyfödda spädbarn ska sova lätt, ammas ofta, och kunna röra på sig just för att alltför djup sömn ökar risken att de dör i PSD. Tyvärr minns jag ju inte var jag läste detta, men jag hade en period då jag läste massor om detta.
Och Socialstyrelsen rekommenderar att bebisar ska kunna röra på sig.
Och länken du skickade innehåller dessutom tips om att man inte ska ta upp gråtande bebisar, så den verkar inte helt uppdaterad...men det valde du att inte kommentera?
Ang. att sova i en tajt bärsjal så har jag ingen egen erfarenhet av det, men det säger sig ju självt att man har större koll på sin bebis om man har den mot kroppen till skillnad från om den sover i egen säng. Däemot hade vi en bärsele där sonen satt i grodposition in mot kroppen, och jag tyckte att det var plättlätt att märka hur han mådde, om han andades etc. Men har man svårt att läsa av sin bebis andning och rörelser så ska man nog undvika bärredskap.
Ang. Anna Wahlgren så begriper jag inte alls kopplingen till henne. Hon saknar kunskap om spädbarn, och behandlar dem oempatiskt, så henne ger jag inte mycket för...
Jag valde att inte kommentera det, för det har inte med tråden att göra. Dessutom tolkar jag det inte som du. Håller med om Anna W. men jag kan fortfarande inte hitta underlag för vad du säger, och hennes råd kan jag inte, därav frågade jag för det kunde förklara saken...