johanna35 skrev 2013-04-21 13:05:16 följande:
AAP tekniska rapport är mega long men jag hittade en kortfattad från jan 2013 rätt så ny, och enkel. Avrådet att använda bärmoduler som sjal och bär sele när barnet sover framgår i punkt ett tyvärr www.healthychildren.org/English/ages-stages/b...
Jaa du, känns ju inte helt underbyggt det där...
Att man inte ska låta en bebis sova långa stunder i en bilstol eller babysitter t.ex. säger sig ju självt eftersom det inte är bra för ryggen. Men det har ju inget med PSD att göra.
Och har du bebisen sovande i en sjal eller sele intill din kropp så lär det ju vara det säkraste stället eftersom du känner varje andetag och rörelse från ditt barn.
Bläddrade vidare lite och så hamnade jag på den här sidan:
www.healthychildren.org/English/ages-stages/baby/sleep/pages/Getting-Your-Baby-to-Sleep.aspx
...och läste till min fasa detta:
Put your baby to bed when drowsy but still awake. This will help your baby learn to fall asleep on her own in her own bed. Holding or rocking her until she is completely asleep may make it hard for her to go back to sleep if she wakes up during the night.
Wait a few minutes before responding to your child’s fussing. See if she can fall back to sleep on her own. If she continues to cry, check on her, but don’t turn on the light, play with her, or pick her up. If she gets frantic or is unable to settle herself, consider what else might be bothering her. She may be hungry, wet or soiled, feverish, or otherwise not feeling well.
Myten om att en bebis måste somna själv för att kunna somna om på natten verkar florera på denna sida!? Samt att man rekommenderar att man ska vänta några miniter innan man tar hand om en gråtande bebis!? Och att man inte ska ta upp en gråtande bebis! Oempatiska stenåldersråd. Usch och fy!