• johanna35

lindar ni era barn ?

Hej,
    Jag undrar om det är någon mer som lindar eller har provat att linda sitt barn?  Min tjej var rätt så tröstlös och jag blev tipsad att linda om henne. Hon älskar att bli lindad men jag får så mycket negativa kommentarer som tvångströja, misshandel etc etc. Hon är nu tre månader och blir väldigt lugn och nöjd när hon lindas och ska sova. När hon är vaken lindar jag henne inte såklart, då ligger hon oftast på magen och "leker" Det är ju viktigt att hon ska kunna utveckla muskler och rörelser... Nyfiken

• Svar på tråden lindar ni era barn ?
  • Rockan

Nej jag har inte gjort det. Dels har jag inte sett något behov av det, och dels är jag lite uppskrämd efter att en väns barn utvecklade höftledsdysplasi, och felaktig lindning kan orsaka det. Jag vet att det går att linda ett barn på sätt som troligvis inte orsakar höftskador, men jag hade ändå varit alltför nervös för att göra fel. Min vän undvek även hon att linda sitt andra barn av den anledningen.

www.dailymail.co.uk/health/article-2113905/Mothers-swaddle-babies-causing-hip-problems-died-25-years-ago.html

Egentligen är jag förbannat snäll
  • Natulcien
    johanna35 skrev 2013-04-21 13:05:16 följande:

AAP tekniska rapport är mega long men jag hittade en kortfattad från jan 2013 rätt så ny, och enkel. Avrådet att använda bärmoduler som sjal och bär sele när barnet sover framgår i punkt ett tyvärr    www.healthychildren.org/English/ages-stages/b...

Jaa du, känns ju inte helt underbyggt det där...
    Att man inte ska låta en bebis sova långa stunder i en bilstol eller babysitter t.ex. säger sig ju självt eftersom det inte är bra för ryggen. Men det har ju inget med PSD att göra.
    Och har du bebisen sovande i en sjal eller sele intill din kropp så lär det ju vara det säkraste stället eftersom du känner varje andetag och rörelse från ditt barn.

Bläddrade vidare lite och så hamnade jag på den här sidan:

www.healthychildren.org/English/ages-stages/baby/sleep/pages/Getting-Your-Baby-to-Sleep.aspx

...och läste till min fasa detta:

Put your baby to bed when drowsy but still awake. This will help your baby learn to fall asleep on her own in her own bed. Holding or rocking her until she is completely asleep may make it hard for her to go back to sleep if she wakes up during the night.
    Wait a few minutes before responding to your child’s fussing. See if she can fall back to sleep on her own. If she continues to cry, check on her, but don’t turn on the light, play with her, or pick her up. If she gets frantic or is unable to settle herself, consider what else might be bothering her. She may be hungry, wet or soiled, feverish, or otherwise not feeling well.

Myten om att en bebis måste somna själv för att kunna somna om på natten verkar florera på denna sida!? Samt att man rekommenderar att man ska vänta några miniter innan man tar hand om en gråtande bebis!? Och att man inte ska ta upp en gråtande bebis! Oempatiska stenåldersråd. Usch och fy!

• Fördärvad

Plötslig spädbarns död går inte att förklara. Så jag vet inte varför ni letar svar... Vi förlorade vår son 3 dagar ung. Läkare och forskare vet inte varför dem slutar andas. Ni letar förgäves. Obduktion visar inga som helst fel, han slutade andas och då slutade hjärtat slå. Sen tycker jag att allt med täcken och filtar runt barnen och i ansiktet är kvävning! Och jag tycker inte det är oförklarligt om man kväver sitt eget barn!!!!

• johanna35
    Fördärvad skrev 2013-04-21 18:21:50 följande:
    Plötslig spädbarns död går inte att förklara. Så jag vet inte varför ni letar svar... Vi förlorade vår son 3 dagar ung. Läkare och forskare vet inte varför dem slutar andas. Ni letar förgäves. Obduktion visar inga som helst fel, han slutade andas och då slutade hjärtat slå. Sen tycker jag att allt med täcken och filtar runt barnen och i ansiktet är kvävning! Och jag tycker inte det är oförklarligt om man kväver sitt eget barn!!!!
    Jag är väldigt ledsen för att ni miste ert barn.
  • johanna35
    Rockan skrev 2013-04-21 14:24:16 följande:
    Nej jag har inte gjort det. Dels har jag inte sett något behov av det, och dels är jag lite uppskrämd efter att en väns barn utvecklade höftledsdysplasi, och felaktig lindning kan orsaka det. Jag vet att det går att linda ett barn på sätt som troligvis inte orsakar höftskador, men jag hade ändå varit alltför nervös för att göra fel. Min vän undvek även hon att linda sitt andra barn av den anledningen.

www.dailymail.co.uk/health/article-2113905/Mo...
    I samma artikel rekommenderar de faktisk "rätt sätt" att linda

'I advocate swaddling in the right and safe way,  which means ensuring babies are not rigidly wrapped but have enough room to bend  their legs - they don’t need to have their legs straightened as there is plenty  of time to stretch before they start to walk,' he explained.

jag swaddlar altså inte varken hennes höft eller ben 
  • christina74
    Natulcien skrev 2013-04-21 15:50:07 följande:
    Jaa du, känns ju inte helt underbyggt det där...
    Att man inte ska låta en bebis sova långa stunder i en bilstol eller babysitter t.ex. säger sig ju självt eftersom det inte är bra för ryggen. Men det har ju inget med PSD att göra.
    Och har du bebisen sovande i en sjal eller sele intill din kropp så lär det ju vara det säkraste stället eftersom du känner varje andetag och rörelse från ditt barn.

Bläddrade vidare lite och så hamnade jag på den här sidan:

www.healthychildren.org/English/ages-stages/b...

...och läste till min fasa detta:
    Put your baby to bed when drowsy but still awake. This will help your baby learn to fall asleep on her own in her own bed. Holding or rocking her until she is completely asleep may make it hard for her to go back to sleep if she wakes up during the night.
    Wait a few minutes before responding to your child’s fussing. See if she can fall back to sleep on her own. If she continues to cry, check on her, but don’t turn on the light, play with her, or pick her up. If she gets frantic or is unable to settle herself, consider what else might be bothering her. She may be hungry, wet or soiled, feverish, or otherwise not feeling well.

Myten om att en bebis måste somna själv för att kunna somna om på natten verkar florera på denna sida!? Samt att man rekommenderar att man ska vänta några miniter innan man tar hand om en gråtande bebis!? Och att man inte ska ta upp en gråtande bebis! Oempatiska stenåldersråd. Usch och fy!

men varför skulle sovande i bärsjal, babyskydd och babysitter INTE ha med psd att göra? Sova i bärsjal tycker jag är rätt så givet att det kan öka risken, självklart då vilken bärsjal och hur barnet ligger, men ni kan väl andå medge att man sett en hel del barn i bärsjal där man undrar HUR ANDAS BARNET DÄR INNE!!  likaså alla sjalar som hängs över vagnarna..hur får barnet luft??? Tycker det var intressant och lärorika råd på denna länk och faktisk en riktigt bra och trovärdig källa... jag ska prova att linda mitt barn
  • Natulcien
    christina74 skrev 2013-04-22 12:27:02 följande:
    men varför skulle sovande i bärsjal, babyskydd och babysitter INTE ha med psd att göra? Sova i bärsjal tycker jag är rätt så givet att det kan öka risken, självklart då vilken bärsjal och hur barnet ligger, men ni kan väl andå medge att man sett en hel del barn i bärsjal där man undrar HUR ANDAS BARNET DÄR INNE!!  likaså alla sjalar som hängs över vagnarna..hur får barnet luft??? Tycker det var intressant och lärorika råd på denna länk och faktisk en riktigt bra och trovärdig källa... jag ska prova att linda mitt barn
    Hur kan det vara "givet" att det ökar risken för PSD om bebisen sover mot förälderns kropp? Kan du utveckla?

Och vad har sjal över vagn med bärsjal att göra? Du virrar ju ihop en massa saker här....
  • johanna35

dom får ingen luft kanske, överhettning kanske ? 
    men Natulcien, kan inte du komma med "lite bevis" för dina påstående, vad har du för källor - som att nattrörelser minskar risken för psd??? djup sömn= mer risk för psd och magläge = djup sömn

sedan undrar jag , hur mycket rör sig en bebis som sover i en tajt bärsjal? 

är det anna Wahlgren (eller vad hon heter) hennes teorier kan jag inte så bra, bara så jag hänger med 

Svar på tråden lindar ni era barn ?