• Trolla02

äldre katt

Hej..
    Jag har en katt på 10år.. jag tänkte höra ni som också har lite äldre katter, ändrar ni nåt på kosten mer än fodret? Ger ni tillskott av vitaminer osv?
    Aktiviteter?

• Svar på tråden äldre katt
  • nemo1

En veterinär har inte mycket kunskap om foder så dessa ska du inte fråga. Lär dig vad en katt behöver och utgå därifrån med sunt förnuft. Katter är inte gjorda för att äta spannmål, det omvandlas till socker i kroppen på en katt. Katten blir tjock och har du otur så kan katten få tex diabetes. En katt är strikt köttätare, dvs animaliskt protein. Så titta på innehållsdeklartionen, animaliskt protein ska stå först och gärna på andra tredje plats också, då är det mest av det. Helst inget spannmål alls, tex Orijen, Porta 21 Ziwi peaks eller Applaws. Vill du ha ett foder som är lätt att få tag i så är Eukanuba ett bra foder med lite spannmål.
    Blötmat är mycket bra att ge en katt, bra mycket bättre än torrfoder då det enbart innehåller animaliskt protein och vatten, precis som deras naturliga bytesdjur. Den höga vattenhalten (lika hög som i tex råttor) minskar drastiskt risken för urinrelaterade sjukdomar såsom tex urinsten som är en väldigt vanlig åkomma bland katter. Mina katter äter ca 90% blötmat och resten torrfoder, de har fri tillgång på båda sorterna.
    Kattstatus.se är en bra sida att läsa. 

• Fridayyy
    sallybuse skrev 2013-04-23 13:37:39 följande:

Vad för foder fick er katt då? Vi har en honkatt som fyller 16 år och hon har också magrat.

Veterinären hade då småburkar med väldigt energität mat för katter som behöver extra. De har ju en massa olika sorter.
  • nemo1
    Fridayyy skrev 2013-04-23 17:19:34 följande:

Veterinären hade då småburkar med väldigt energität mat för katter som behöver extra. De har ju en massa olika sorter.
    Hills blötmat finns det som är för katter som är sjuka/nyopererade, eller allmänt dålig aptit. Dessa burkar är mycket bra att ge en katt som har svårt att få i sig mat.
  • Fridayyy
    nemo1 skrev 2013-04-23 18:18:49 följande:
    Hills blötmat finns det som är för katter som är sjuka/nyopererade, eller allmänt dålig aptit. Dessa burkar är mycket bra att ge en katt som har svårt att få i sig mat.

Ja, det var nog den!!! Han gick upp lite i vikt men sen gick det inte längre...han var för gammal...=(
  • nemo1
    Trolla02 skrev 2013-04-26 18:03:23 följande:
    Har ni nått bra tips på blötmat? Vilka märken är bra?
    Mjau i tetra, Pussi, ICA:s portionspåsar, Bozita (finns i djuraffärer).
  • Trolla02

Ok?? Jag har hört att det är beroendeframkallande medel i pussy,whiskas och ICAs kattmat.. :(

Därför katterna vill ha mer hela tiden..

• Fridayyy
    Trolla02 skrev 2013-04-26 21:25:57 följande:
    Ok?? Jag har hört att det är beroendeframkallande medel i pussy,whiskas och ICAs kattmat.. :(

Har jag aldrig hört...våra katter brukar tröttna på en sort ibland och vill ha en ny, sen byta tillbaka. Mjau är ganska poppis här nu. Köttfärs gillar vissa av dem, eller fisk. En katt äter enbart tonfiskkonserv med vatten och sen torrisar, endast Royal Canin.
  • Lijkan

Om det står:

Råprotein 7%

Växttråd 0,5%

Råfett 4%

Aska 2% (??????!!!)

Vatten 82%

Är det ett bra blötfoder?

• Fridayyy
    Lijkan skrev 2013-04-27 07:45:30 följande:
    Om det står:
    Råprotein 7%
    Växttråd 0,5%
    Råfett 4%
    Aska 2% (??????!!!)
    Vatten 82%

Är det ett bra blötfoder?

Katter behöver den där askan. Tror det är normal mat, mycket är ju vatten. Säkert nån som vet bättre än jag här...
  • nemo1
    Fridayyy skrev 2013-04-27 08:19:16 följande:

Katter behöver den där askan. Tror det är normal mat, mycket är ju vatten. Säkert nån som vet bättre än jag här...
    Aska = mineraler.
  • nemo1
    Trolla02 skrev 2013-04-26 21:25:57 följande:
    Hahaha... vilka myter det finns.
Svar på tråden äldre katt