äldre katt
Hej..
Jag har en katt på 10år.. jag tänkte höra ni som också har lite äldre katter, ändrar ni nåt på kosten mer än fodret? Ger ni tillskott av vitaminer osv?
Aktiviteter?
Hej..
Jag har en katt på 10år.. jag tänkte höra ni som också har lite äldre katter, ändrar ni nåt på kosten mer än fodret? Ger ni tillskott av vitaminer osv?
Aktiviteter?
En veterinär har inte mycket kunskap om foder så dessa ska du inte fråga. Lär dig vad en katt behöver och utgå därifrån med sunt förnuft. Katter är inte gjorda för att äta spannmål, det omvandlas till socker i kroppen på en katt. Katten blir tjock och har du otur så kan katten få tex diabetes. En katt är strikt köttätare, dvs animaliskt protein. Så titta på innehållsdeklartionen, animaliskt protein ska stå först och gärna på andra tredje plats också, då är det mest av det. Helst inget spannmål alls, tex Orijen, Porta 21 Ziwi peaks eller Applaws. Vill du ha ett foder som är lätt att få tag i så är Eukanuba ett bra foder med lite spannmål.
Blötmat är mycket bra att ge en katt, bra mycket bättre än torrfoder då det enbart innehåller animaliskt protein och vatten, precis som deras naturliga bytesdjur. Den höga vattenhalten (lika hög som i tex råttor) minskar drastiskt risken för urinrelaterade sjukdomar såsom tex urinsten som är en väldigt vanlig åkomma bland katter. Mina katter äter ca 90% blötmat och resten torrfoder, de har fri tillgång på båda sorterna.
Kattstatus.se är en bra sida att läsa.
Har ni nått bra tips på blötmat? Vilka märken är bra?
Ok?? Jag har hört att det är beroendeframkallande medel i pussy,whiskas och ICAs kattmat.. :(
Därför katterna vill ha mer hela tiden..
Om det står:
Råprotein 7%
Växttråd 0,5%
Råfett 4%
Aska 2% (??????!!!)
Vatten 82%
Är det ett bra blötfoder?