• scrapparlotta

    geocaching?

    Hur funkar detta med geocaching? Många pratar om det på fb, och det låter roligt. Men hur går det till? Måste man kunna karta och kompass och ge sig ut i dålig terräng? Finns dessa grejer överallt i sverige ? Vilken app ska man ha, finns ju många och välja på såg jag. 

    Berätta gärna hur det går till  

  • Svar på tråden geocaching?
  • Hannajo

    Du behöver varken ha eller kunna karta och kompass! En bra app, däremot, är viktigt. Eller en gps, men en bra app till mobilen duger gott. Registrera dig på geocaching.com. Där finns mycket info om hur du går tillväga. Kanske kan du be nån av dina fb-vänner att ta med dig på en utflykt och visa dig?


    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Saraldor

    Det är inte så svårt!
     


    Det är egentligen en skattjakt för vuxna och barn, man letar skatter med hjälp av GPS eller utan beror på hur väl man känner till området. 
    www.geocaching.com är den sida man regga sig och loggar de skatter man hittar. Man hittar en skatt lägger ditt något och lämnar något, sen skriver man datum när man var där. 

    Jag håller på med det och både jag och dottern plockar skatter när vi är i olika städer , det finns sjukt många över hela världen. så var du än är i världen kan du plocka skatter och logga dem på den sidan.

    information om hur det fungera mer försåtligt finner du på 
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Geocaching
    http://www.geocaching.se/  Svenska föreningen

     
     
  • Rani

    Det är jättekul. Och jag är absolut ingen karta och kompassmänniska.

    Det finns cacher gömda i hela Sverige. Msn reggar sig på geocaching.com och sedan får man tillgång till cacherna. Man kan betals en liten summa och köra med deras app eller så laddar man ner en gratisapp t ec cgeo. Man behöver inte karta och kompass utan kan köra med sin smartphone. Vissa har handgps men det behövs inte.

    Cacher kan vara lättare och svårare att hitta (svårighetsgrad anges). I din app kan du få upp karta över ett visst område och vilka cacher som finns. Jag tycker det är ett kanonbra sätt att göra promenaden roligare. Man åker till något nytt område och tar några cacher. Ofts får man se okända platser man inte fått se annars. I somras var vi på bilsemester och stannade och tog cacher på vägen vilket gjorde resan mkt roligare. Barn tycker dessutom att det ärjjättekul att "leta skatter".

  • Rani

    Just det. Cacher finns i hela världen. Vi har tagit flera på utlandssrmestrar. Jättebra aktivitet när man går promenad för att kolla in en ny stad.

  • scrapparlotta

    Har kollat på lite bilder.....ser jättekul ut, men tyvärr är det säkert inget för mig. Jag är livrädd för kryp så som spindlar och andra äckliga kryp. Och sen är jag livrädd för att stöta på älgar och vildsvin i skogen.....så tyvärr vågar jag nog inte ge mig på det. Men tack för era svar, nu vet jag i alla fall lite mer vad det är

  • Rani
    scrapparlotta skrev 2013-04-21 21:54:25 följande:
    Så man ska lägga dit nåt åxå?? Vad ska man lägga där då?? Vad lägger ni där?



    Man behöver inte lägga något. Många burkar är för små för att rymma något. En filmburk bara. Men ibland står det i beskrivningen att man gärna får lämna något. Man lämnar typ ett klistermärke, nyckelring eller annat utan värde.
  • riboflavin
    scrapparlotta skrev 2013-04-21 22:11:33 följande:
    Har kollat på lite bilder.....ser jättekul ut, men tyvärr är det säkert inget för mig. Jag är livrädd för kryp så som spindlar och andra äckliga kryp. Och sen är jag livrädd för att stöta på älgar och vildsvin i skogen.....så tyvärr vågar jag nog inte ge mig på det. Men tack för era svar, nu vet jag i alla fall lite mer vad det är
    Då väljer man helt enkelt att bara gå på stadscachar. Alla cachar ska vara såpass bra beskrivna vad gäller terräng och typ så att man själv kan välja om den känns som något för en själv, de ligger absolut inte i urskogen allihopa.

    Vi använder oss av geocachar för att komma ut och se nya platser, främst när vi reser och har hittat allt från magnetcachar på vägskyltat i städer till undervattenscachar i Vättern, nivån väljer man ju helt själv. Vi gillar mystery-cacher, där man först ska hitta cacher med olika ledtrådar som tar en till den sista huvudcachen.

    Gör ett försök :) 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • TRImmortal
    scrapparlotta skrev 2013-04-21 21:54:25 följande:
    Så man ska lägga dit nåt åxå?? Vad ska man lägga där då?? Vad lägger ni där?
    Om burken innehåller saker får man lov att ta något därifrån men då måste man också lägga något tillbaka av samma eller högre värde än det du tog. Det är oftast småsaker, typ nyckelringar och sånt. 
    Jag är också livrädd för småkryp men än så länge har det inte varit några större problem. Många finns mitt inne i stan och så utan buskar och sånt som döljer. Ju mindre terräng desto mindre risk för småkryp (svårighetsgrad på terräng anges också vid informationen) så jag råder dig att testa ändå. :) 
Svar på tråden geocaching?