• 12gruppen

    Adoption från Slovakien?

    Min och min mans hemutredning blev klar nu i mars och vi står i kö hos BFA och AC.
    Vi har ködatum mars 2012, men det är många familjer för oss ändå.
    Jag letar efter fler familjer som vill/ska/har adopterat från Slovakien, då det är landet som känns mest rätt för oss.

    Jag tar gärna emot tips eller tankar och idéer från er som kommit lite längre i processen än vad vi har.    

  • Svar på tråden Adoption från Slovakien?
  • Jezziie

    Hej. Aha okej. Då känner du till Värnamo lite.
    Jo allt har gått jättebra med anknytningen. Omställningen till att få ett barn på 1 1/2 år har varit lite svårare, innan man kommer in i alla rutiner och innan man vet vad han menar. Han är en bestämd och just nu lite trotsig kille, jobbigt ibland, men samtidigt tycker vi det är bra att han visar olika känslor, det tyder på en bra anknytning. Men vi skulle aldrig vilja leva utan honom nu, han är verkligen mamma och pappas lilla prins. Och snart fyller han 2år.

  • Sandra 7902

    Hej!
    Vad roligt att det är så många som är pigga på att skriva på denna tråden. Vi har väntat på BB i 10 mån nu. Vi vill gärna också träffas när barnen har kommit. Vi bor i Sölvesborg i Blekinge. Nu börjar det förhoppningsvis att närma sig för någon av oss eller kanske blir det flera på samma gång eftersom det har varit lugnt länge.

  • nea med 2

    Åh, nu har det snart gått en månad till...
    Värst vad lugnt det är från slovakiens sida. 
    Det kunde gärna få klirra till lite nu så vi kan känna oss lite osäkra:=) 

  • zafarimannensfru

    Någon som varit på BFA:s sommarträff, och har lite "inside information" om vad som sas och hur läget är i Slovakien just nu? Jag är så nyfiken då vi snart har väntat i 22 månader...det verkar ju vara lite trögt om man säger så...

  • nea med 2

    Ja, då kan man ta det lugnt med BB. Det lär ju inte hända på ett tag med tanke på alla provesser statligt sett:/
     

  • strawberryshortcake

    Jag tror också detta tar tiiiid. Säkert över 6 månader. ð??¢ð??¢ð??¢

    Nea med 2, är du med på adoptivmammor på Facebook!?
    Ni hade medgivande för 2 barn (till) va!?

  • nea med 2

    Jag är inte med i den gruppen, men jag vet att där finns en annan som har två redan och väntar två:)
    De har väntat mycket längre än oss tror jag. Vi har varit godkända där nere i tja, snart 15 månader. Vi väntar "bara" ett barn. Känns som att det kan bli fullt upp ändå, även om våra barn vi har lär hinna bli rätt stora:)
     

  • strawberryshortcake

    Ok, för jag skrev där förra veckan och har varit i kontakt med Socialdepartementet.
    Vill du bli medlem i gruppen kan du inboxa mig så lägger jag dit dig.
    Hur lång tid tror du detta tar? Har du någon humm?

  • MrsCinderella

    Hej! vi har adopterat tvillingar fran Slovakien och star i begrepp att adoptera här igen. Jag är i Slovakien just nu.  Pa socialen här säger de att situationen har ändrats senaste manaderna, att det finns fler barn och ffa fler flickor som behover foräldrar just nu. 

  • MrsCinderella

    Vi behovde inte vänta eftersom min man är Slovak, sa vi kunde vara i landet och gora en nationell adoption. Tvillingarna fyller 4 ar nu snart! Jag fick dem när de var 4 manader gamla. 

Svar på tråden Adoption från Slovakien?