Forum Juridik - Ekonomi & juridik
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Vad säger PUL om att mejla ut andras personnummer

    Tis 23 apr 2013 21:17 Läst 9876 gånger Totalt 6 svar
    Tis 23 apr 2013 21:17

    Hej! 

    Hoppas på snabbt svar från någon som vet och gärna kan hänvisa till rätt paragraf (ja, jag är för lat för att läsa och tolka PUL själv).  

    Min arbetsgivare har skickat ut en lista över alla anställda till alla anställda som innehåller både namn och personnummer. Det finns absolut ingen rimlig orsak till att personnummer måste finnas med på listan och jag tycker rent ut sagt att det känns ganska olustigt.

    Är det någon som på rak arm känner till vad PUL säger om detta? Det handlar ju inte om publicering på nätet utan endast via mejl. Men jag har inte givit mitt samtycke och det finns som sagt ingen skälig anledning till att personnumret måste finnas med i listan. Det rör sig om uppåt 100 personer. 

    Tacksam för svar! 

  • Tis 23 apr 2013 21:38 #1

    Personuppgiftslagen säger bland annat att personnummer får behandlas utan ditt samtycke om det är viktigt att man inte ska kunna blanda ihop personer med samma/liknande namn till exempel. I samband med att du skrev anställningsavtalet gav du samtycke till att företaget får behandla dina uppgifter.

    Hur man ska kunna avgöra om det är viktigt med en säker identifiering i ditt fall är svårt att säga, men jag tror att det är tillåtet. Däremot undrar jag vad som gäller för personer som är ensamma med sina namn: är det viktigt med personnummer där också, när man ändå inte kan missta personerna?

    22 §
    "Uppgifter om personnummer eller samordningsnummer får utan samtycke behandlas bara när det är klart motiverat med hänsyn till


    a) ändamålet med behandlingen, b) vikten av en säker identifiering, eller c) något annat beaktansvärt skäl. Lag (1999:1059)."
  • Tis 23 apr 2013 22:47 #2

    Tack för ditt svar. Listan i mitt fall var en mall i excel för semesterplaneringen och vi har inga personer som delar samma för- och efternamn så någon risk för att man inte skulle kunna identifieras utan personnummer finns inte. Men frågan är om man kan göra något åt saken, skadan är ju redan skedd... 

    Kan tillägga att min arbetsgivare är en myndighet vilken förstås lyder under offentlighetsprincipen. Våra personnummer är offentliga uppgifter men för att lämnas ut borde en begäran om det ställas (och diarieföras?) 

    Hur som helst, ser jag inget rimligt skäl till att de finns med på en mall över semesterplaneringen.  

  • Ons 24 apr 2013 11:15 #3
    mobiltelefon skrev 2013-04-23 22:47:55 följande:
    Tack för ditt svar. Listan i mitt fall var en mall i excel för semesterplaneringen och vi har inga personer som delar samma för- och efternamn så någon risk för att man inte skulle kunna identifieras utan personnummer finns inte. Men frågan är om man kan göra något åt saken, skadan är ju redan skedd... 

    Kan tillägga att min arbetsgivare är en myndighet vilken förstås lyder under offentlighetsprincipen. Våra personnummer är offentliga uppgifter men för att lämnas ut borde en begäran om det ställas (och diarieföras?) 

    Hur som helst, ser jag inget rimligt skäl till att de finns med på en mall över semesterplaneringen.  
    Alla svenskars personnummer är offentliga uppgifter och går att få reda på på nätet eller genom ett anonymt telefonsamtal (kanske undantaget skyddade personuppgifter). Dock tycker jag att det var onödigt klantigt av chefen, man kan ju försöka vara lite diskret. Har du en bra relation med arbetsgivaren kan du kanske påpeka det vänligt i ett mail eller nästa gång ni ses. Är personen som mailade lite äldre kanske han eller hon inte tänker så mycket på netikett. Jag antar tex. att de flesta någon gång fått felaktiga mail pga. "Svara alla"-funktionen...
  • Ons 24 apr 2013 12:04 #4

    Ja personnummer är ingen direkt hemlighet nuförtiden..... Till och med simpla bokföringsprogram som körs online är kopplade till personuppgifter. Jag kan slå på namn och få upp adress och personuppgifter när jag säljer nåt .

  • Ons 24 apr 2013 15:27 #5
    snedtak skrev 2013-04-24 11:15:57 följande:
    Alla svenskars personnummer är offentliga uppgifter och går att få reda på på nätet eller genom ett anonymt telefonsamtal (kanske undantaget skyddade personuppgifter). Dock tycker jag att det var onödigt klantigt av chefen, man kan ju försöka vara lite diskret. Har du en bra relation med arbetsgivaren kan du kanske påpeka det vänligt i ett mail eller nästa gång ni ses. Är personen som mailade lite äldre kanske han eller hon inte tänker så mycket på netikett. Jag antar tex. att de flesta någon gång fått felaktiga mail pga. "Svara alla"-funktionen...
    Nyfikna72 skrev 2013-04-24 12:04:46 följande:
    Ja personnummer är ingen direkt hemlighet nuförtiden..... Till och med simpla bokföringsprogram som körs online är kopplade till personuppgifter. Jag kan slå på namn och få upp adress och personuppgifter när jag säljer nåt .
    Naturligtvis känner jag till att personnummer är offentliga uppgifter och hyffsat lätt att få tag på, det innebär ju inte automatiskt att man har rätt att distribuera dem vidare hur som helst. Jag är även medveten om att jag har skrivit på ett anställningsavtal och ger min arbetsgivare rätt att behandla mina personuppgifter för relevanta ändamål, något som det här absolut inte är. 

    När man har sammanställt en excelfil på det här viset borde det röra sig om ett strukturerat register och får i så fall endast behandlas för särskilt och uttryckligen angivna ändamål. Det krävs dessutom samtycke. jag är dock osäker på om det är en regel som endast är tillämpbar för publicering på internet. Så borde det inte vara,  finns det möjligtvis någon här som vet mer om det? 

    Jag är också medveten om att min arbetsgivare (som är en myndighet) också har rätt att lämna ut mitt personnummer till vem som helst (som efterfrågar det) utan att meddela mig men det är inte vad som har skett här. 
    Den som är personalansvarig hos oss har alltså sammanställt en lista över samtliga medarbetares namn och personnummer och mejlat ut den till oss allihop. Det är alltså inget klantfel som att råka trycka på "svara alla"-funktionen. 

    Det jag vill veta är om detta strider mot PUL eller inte. Jag har inget otalt med min arbetsgivare men är inte stormförtjust i den som är personalansvarig. 

  • Ons 24 apr 2013 15:53 #6
    mobiltelefon skrev 2013-04-24 15:27:03 följande:
    Naturligtvis känner jag till att personnummer är offentliga uppgifter och hyffsat lätt att få tag på, det innebär ju inte automatiskt att man har rätt att distribuera dem vidare hur som helst. Jag är även medveten om att jag har skrivit på ett anställningsavtal och ger min arbetsgivare rätt att behandla mina personuppgifter för relevanta ändamål, något som det här absolut inte är. 

    När man har sammanställt en excelfil på det här viset borde det röra sig om ett strukturerat register och får i så fall endast behandlas för särskilt och uttryckligen angivna ändamål. Det krävs dessutom samtycke. jag är dock osäker på om det är en regel som endast är tillämpbar för publicering på internet. Så borde det inte vara,  finns det möjligtvis någon här som vet mer om det? 

    Jag är också medveten om att min arbetsgivare (som är en myndighet) också har rätt att lämna ut mitt personnummer till vem som helst (som efterfrågar det) utan att meddela mig men det är inte vad som har skett här. 
    Den som är personalansvarig hos oss har alltså sammanställt en lista över samtliga medarbetares namn och personnummer och mejlat ut den till oss allihop. Det är alltså inget klantfel som att råka trycka på "svara alla"-funktionen. 

    Det jag vill veta är om detta strider mot PUL eller inte. Jag har inget otalt med min arbetsgivare men är inte stormförtjust i den som är personalansvarig. 

    Ok, då är jag med på hur landet ligger. Tänkte mest att det finns många här på FL som blir upprörda över att personnummer är offentliga uppgifter. Själv har jag suttit i styrelsen i en ideell förening där vi har känt oss osäkra på PUL när det gäller våra medlemsregister. Det är ganska snårigt, framförallt pga den snabba digitala utvecklingen.

    Kan tyvärr inte hjälpa dig med lagtext alltså, men jag förstår dina känslor. Jag tänkte att mailavsändaren inte var medveten om att ett mail ibland är mer än ett mail. Oavsett om det är lagligt eller ej tycker jag faktiskt att ni kan ta upp den diskussionen där du jobbar.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll