Inlägg från: Anonym (Längtar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Längtar)

    Vi som startar processen 2013

    Hoppar gärna in här =) 

    Vi fick vårt medgivande i feb så är en bit på vägen men svarar gärna på frågor =)

    KRAM  

  • Anonym (Längtar)

    Kan vi inte försöka få liv i denna tråden igen???

  • Anonym (Längtar)
    Anonym (tips) skrev 2013-05-31 21:49:34 följande:
    Visst kan vi försöka få igång den igen.

    Vi hoppas på att vi ska få vårt medgivande i slutet av juni. Nästa vecka ska vi få läsa utredningen. Nervöst!

    Längtar: Har ni skickat papper till något land än?
    Vi ska skicka till Ryssland, ska börja samla nästa vecka =)

    Hann bara stå i kö där i två veckor innan vi fick mail om att börja samla =) Är på plats 6 i deras kö =) 
  • Anonym (Längtar)
    Anonym (tips) skrev 2013-06-01 10:20:42 följande:
    Grattis. Vad roligt! Vad är de beräknade väntetiderna i Ryssland sen?
    Ca 1,5 år och det känns länge men om vi tänker på hur länge vi har väntat på att komma dit så kommer det gå fort =)
  • Anonym (Längtar)
    Anonym (tips) skrev 2013-06-01 10:19:48 följande:
    Vi har inte bestämt än. Inväntar utredning för att se vilka länder vi kan passa in på.

    Kenya skulle ju vara härligt men är uteslutet för oss pga den långa vistelsetiden, funkar inte med våra jobb. De asiatiska länderna uppfyller vi inte kraven för så det lutar åt Europa.
    Får man fråga varför ni inte uppfyller de kraven? Bara lite nyfiken...
  • Anonym (Längtar)
    Anonym (tips) skrev 2013-06-02 12:12:31 följande:
    Sant. Hur länge har ni väntat hittills?
    Då är det ju ett "bra" fel, är ju härligt att ni är unga =) Vi har båda fyllt 30 så känner oss unga i jämnförelse med de andra på utbildningen, var bara vi som var födda på 80 talet där =)

    Vi har försökt få barn sedan maj 09 =( 
  • Anonym (Längtar)

    Precis pratat med handläggaren för Ryssland. Var glad och förväntansfull innan men nu känns allt bara jobbigt =(

    Verkar vara ett tufft land och fick nästan lite kalla fötter... 

  • Anonym (Längtar)
    Anonym (Längtar) skrev 2013-06-03 11:14:20 följande:
    TS, hur går det för er???
    Var så förväntansfull när jag ringde och ÄNTLIGEN fick tag på hon som har hand om Ryssland men det enda hon pratade om var alla svårigheter. 

    Det är lång väntan (vi VET och vi har redan väntat över 4 år på att få bli föräldrar så tycker att det ändå känns som vi har ett mål)

    Det är dyrt (ja, det vet vi oxå och har sparat så mkt vi kan och fått veta att vi utan problem få låna pengar på banken om vi vill, låna upp på huset)

    Det är MASSA papper (jaså, det var en nyhet...)

    De flesta barn har ett handikapp (ja, och vi kan nog tänka oss det)

    Kanske jag som överreagerar men blev så besviken att INGET var positivt =(

     
  • Anonym (Längtar)
    Anonym (tips) skrev 2013-06-03 23:09:14 följande:
    Jo det är klart men jag trodde nog aldrig att jag skulle önska att jag var några år äldre och det gör jag just nu.

    Vi var yngst på vår utbildning också men vi var fyra par runt 30 och sen ett som är över 40. Vi umgås fortfarande med vår grupp. Har ni någon kontakt med några från er?
    Vi umgås med två par fortfarande. Det ena paret fick en son i somras, hon blev gravid så fort utbildningen var klar och de andra väntar precis som vi...
  • Anonym (Längtar)

    Puffar upp lite, fått lite info nu om vilka papper som ska skickas med första ggr och den första fakturan på 10 000. 

  • Anonym (Längtar)
    Anonym (tips) skrev 2013-06-16 22:11:47 följande:
    Skönt att ha kommit igång i alla fall. Vi ska under sommaren försöka välja land. Svårt!
    Vilken förening är ni med i? Vi har ac.
  • Anonym (Längtar)

    Får man fråga hur gamla ni andra är i tråden här? Vi är 31 och 32 =)

  • Anonym (Längtar)

    Oj, nu ska vi skicka in kort på oss till Ryssland men vilka krav de har på korten =(

  • Anonym (Längtar)
    Försöker skrev 2013-07-13 08:33:34 följande:
    Vad roligt med flera stycken från Östergötland.

    Anonym (längtar) - Jaså, vad ska det vara för kort då? Vad är kraven?  
    Fina kläder på, inga husdjur, bilder från barnrummet (som numera är förråd/träningsrum/gästrum) mm

     
  • Anonym (Längtar)
    Försöker skrev 2013-07-16 08:36:03 följande:
    Aha, ja det har jag hört att Ryssland vill ha. Just det där med det inredda barnrummet. Känns ju lite märkligt att inreda ett barnrum så långt innan. Ska ni ha bilder på släkt och vänner också?

    Förresten, får jag fråga er andra som är i ganska tidigt stadium av processen... Har ni berättat för alla att ni vill adoptera? Dvs släkt och vänner. Själv tycker jag det känns jättekonstigt att säga sånt till folk utanför den närmaste familjen. Det är bara våra familjer som vet att vi inte kan få barn, alltså föräldrar och syskon. Resten vet inte ens att vi börjat försöka. Sen är jag jätterädd att vi inte får adoptera, sånt vet man ju inte... Obestämd 
    Till oss sa de att i stort sett alla får adoptera, är YTTERST få som inte bli godkända =) 

    Hoppas du kan slappna av lite =) 
  • Anonym (Längtar)

    Behöver lite hjälp av er =)

    På listan över vad det ska vara för kort står det att det ska vara från det iordningställda barnrummet, PANIK !!!!!!

    Vi har ett rum men det har vi nu som gästrum. Är gamla tapeter och golv. Vi har tänkt göra om det när vi får ett barnbesked men vill inte göra något innan. Är ju lättare att välja tapeter och gardiner när man vet kön och ålder. Tänk om vi ställer dit en spjälsäng så får vi en bebis eller tvärtom att vi köper vagga så få vi en treåring.

    Får inte tag på vår handläggare för hon är på semester =(

    Hur kan de kräva att det redan ska vara klart när vi kanske får barnbesked om två år????

     

  • Anonym (Längtar)
    Anonym (lite tips) skrev 2013-07-30 10:15:51 följande:
    Jag hade nog målat väggarna i en neutral ljus färg (som ni också kan behålla sen om ni vill). Äggskal, ljust gul, eller liknande. Satt upp ett par barntavlor på väggarna eller sådana där "wallies" som man lätt kan klistra på och av. Välj neutrala och ålderslösa motiv t.ex. söta djur som lejon, elefant o.d.

    En vägghylla eller bokhylla som ni ställer lite böcker och gosedjur i. Låna av vänner eller på biblioteket om ni inte har själva, eller sätt dit egna böcker så länge som skulle kunna vara barnböcker. Det kommer ändå inte synas exakt vad det är för böcker på bilderna.

    Vad har ni för medgivande? Om ni har under 3 år hade jag ställt dit en spjälsäng. En vagga känns ändå för liten, så litet barn tror jag inte det blir i alla fall? Även ett barn som är under 1 år kan ju ligga i en spjälsäng.

    Om ni har medgivande över 3 år hade jag ställt dit en barnsäng i en neutral färg. Det finns en vit på IKEA, "Kritter" som har djur i gaveln som känns lämplig både för en 3-åring och en 6-åring och passar för båda könen. Det finns även barnstolar och bord i denna serie. Ställ fram kritor, ritblock e.d. på bordet. Bädda sängen i någon glad men neutral färg (gult, grönt, lila), lägg dit ett stort mysigt gosedjur på sängen.

    Välj saker som ni kan och vill behålla oavsett, i värsta fall får ni ju sälja det sedan eller spara det tills barnet blivit lite större. Jag har hört om folk som har fotograferat ett rum hos kompisar istället för ett eget rum men det känns inte OK tycker jag. I så fall låna saker, men inte bara fotografera ett helt annat rum.
    Tack för ditt fina inlägg =)
Svar på tråden Vi som startar processen 2013