• Anonym (bananen)

Famijehem sa upp sig.

Mitt barn har varit hos samma familjehem ca 3 år. (Under 10år)

Nu har familjehemmet sagt upp sitt uppdrag att vara familjehem åt barnet.

Vad brukar hända sen? Någon som vet?

• Svar på tråden Famijehem sa upp sig.
  • Anonym (bananen)

SJÄLVKLART är vi överlyckliga av nyheten att barnet planeras HEM. Inte det jag vill skriva om.

Seriöst så har jag aldrig litat pådenna familjehem (helhjärtat) känns som om "jag fick rätt".

Lite motstånd och dom säger upp sig..samtidigt som domhar skaffat 2 nya fosterbarn.

Sammanlagt 4. Har kallat dom (för mig själv) BARNHOTELL.

• Anonym (***)
    Anonym (Placerad) skrev 2013-04-29 21:43:42 följande:
    Barnet bor i ett familjehem för att det inte kan bo hemma.
    Ibland blir det så att barnet inte längre kan bo kvar i familjehemmet.
    Så enkelt är det.

Jag är placering i ett familjehem där man nu blivit tvungna att säga upp en annan placering. Hen hade svåra problem och spred bl.a. en massa rykten om oss andra placeringar. Det skapade dålig stämning och hon betedde sig allmänt illa. Ingen mådde bra omkring henne. Nu är hon uppsagd och får flyttas till ett behandlingshem istället. Hennes mamma är rasande, men hade det inte varit för att hon inte hade kunnat ta hand om henne från början så hade det aldrig blivit så.

Jag har en vän som bor i ett annat fosterhem. Hen hade bott där under något år och hade det jättebra, men så blev familjens biologiska barn svårt sjukt och då fick hen flytta därifrån eftersom att familjen ville ha tid för sig själva. Det var alltså ingen som hade misskött sig där.

Oftast är det omplacering som gäller när familjehemmet sagt upp en placering. Under tiden man utreder för en ny familjehemsplats kan barnet få flytta hem igen. Dock brukar inte detta bli permanent (tack o lov). 
    Va Det har jag aldrig hört talas om. Det finns ju jourhem att placera barnet i tills ett nytt familjehem kan ta emot barnet. Verkar ju hur galet som helst att barnet får flytta hem och sedan ryckas upp från sitt hem IGEN efter ett tag......

Du måste ha missuppfattat något Kan det vara så att barnet har fått flytta hem för att föräldrarna slutat missbruka till exempel och sedan återfaller föräldrarna och då placeras barnen på nytt 
  • kekekekeke

Dina barn kanske är för jobbiga för att de ska orka med dem? Helt fantastiskt att folk som har med soc att göra verkar kunna exakt allt om allt & alla & dess liv.

• Anonym (Placerad)
    Anonym (***) skrev 2013-04-29 21:48:33 följande:
    Va Det har jag aldrig hört talas om. Det finns ju jourhem att placera barnet i tills ett nytt familjehem kan ta emot barnet. Verkar ju hur galet som helst att barnet får flytta hem och sedan ryckas upp från sitt hem IGEN efter ett tag......

Du måste ha missuppfattat något Kan det vara så att barnet har fått flytta hem för att föräldrarna slutat missbruka till exempel och sedan återfaller föräldrarna och då placeras barnen på nytt 
    Nej, jag har inte missuppfattat något. Jag vet flera fall då placeringar fått flytta hem under en kort period i väntan på ett nytt familjehem.
    Jag själv placerades i ett jourhem eftersom att jag inte kunde bo hemma. Soc sa först att jag skulle vara där i en vecka, efter några dagar sa de flera månader. En vecka hade jag stått ut, men månader klarade jag inte av. Jag rymde till en psykklinik jag tidigare bott på, men blev hemskickad tills de hittat ett nytt jourhem (som blev mitt familjehem).
  • Anonym (bananen)
    Anonym (***) skrev 2013-04-29 21:48:33 följande:

DEt är just det soc vill undvika...barnet ska INTEjouplaceras någonstans..utan hem direkt.

Katastrofalt när barn bollas hit och dit i olika familjehem.

• Anonym (***)
    Anonym (bananen) skrev 2013-04-29 21:48:27 följande:

SJÄLVKLART är vi överlyckliga av nyheten att barnet planeras HEM. Inte det jag vill skriva om.

Seriöst så har jag aldrig litat pådenna familjehem (helhjärtat) känns som om "jag fick rätt".

Lite motstånd och dom säger upp sig..samtidigt som domhar skaffat 2 nya fosterbarn.

Sammanlagt 4. Har kallat dom (för mig själv) BARNHOTELL.

Blir dem av med de andra placeringarna nu också?

Stooooooort GRATTIS till dig och barnet!!!

Jag har själv mitt barn placerat sedan nästan 1 månad nu. Barnet vantrivs något grymt mkt och vill bara flytta hem igen. Men som mamma är jag maktlös mot soc.

Barnet kommer vara hemma i juli när familjehemmet reser på semester dock.....så tydligen är jag inte såååå illa som förälder??!!!
    Jag och mitt barn fick välja själva, vill barnet följa med på resan eller bo hemma med mig - svaret var självklart!

MItt barns "familjehem" är dock inte utredda eller godkända.         
  • Anonym (Suck)
    Anonym (1) skrev 2013-04-29 21:03:12 följande:
    Det rimmar jäkligt illa med tanke på att du är den biologiska föräldern och inte har ditt barn boende hos dig. 

• Anonym (bananen)
    Anonym (***) skrev 2013-04-29 21:53:54 följande:

Blir dem av med de andra placeringarna nu också?

Stooooooort GRATTIS till dig och barnet!!!

Jag har själv mitt barn placerat sedan nästan 1 månad nu. Barnet vantrivs något grymt mkt och vill bara flytta hem igen. Men som mamma är jag maktlös mot soc.

Barnet kommer vara hemma i juli när familjehemmet reser på semester dock.....så tydligen är jag inte såååå illa som förälder??!!!
    Jag och mitt barn fick välja själva, vill barnet följa med på resan eller bo hemma med mig - svaret var självklart!

MItt barns "familjehem" är dock inte utredda eller godkända.         
    Dom andra placeringarna är från någon annan kommun. Så dom "kan" ha barn! Någon skrev om mitt barn e jobbigt...tvärtom "ett lätt barn" Det vet soc om. Och barnet VILL flytta hem.
  • Angels
    Grappa skrev 2013-04-29 21:43:54 följande:
    Du menar att TS skulle tycka att det var helt oväsentligt att hennes barn far illa? Spela roll liksom? Eller vad menar du?
    Har jag missat att barnet far illa? Jag menar att familjehemmet förmodligen har en bra anledning att avsäga sig uppdraget. Barnet är inte deras, de har öppnat sitt hem för ett barn som av någon anledning inte kunde bo kvar hemma och troligen for illa i sitt hem (annars brukar inte barn placeras i familjehem). Vi vet inte varför barnet inte kan bo kvar i familjen, men en sak kan jag säga: det är mycket bättre för barnet att familjen avsäger sig uppdraget om de inte känner att de klarar av att ro det i land, än att barnet ska växa upp i ännu en otrygg miljö och fara illa för att familjehemmet inte klarar uppdraget.
  • Anonym (***)
    Anonym (bananen) skrev 2013-04-29 21:58:03 följande:
    Dom andra placeringarna är från någon annan kommun. Så dom "kan" ha barn! Någon skrev om mitt barn e jobbigt...tvärtom "ett lätt barn" Det vet soc om. Och barnet VILL flytta hem.

Har ni haft umgänge så pass ofta att barnet kan slussas hem till dig direkt?

Jag har bara umgänge 3-4 dagar i veckan....... försöker utöka det dock. Nu hamnar jag lite ifrån din ts, men jag skulle bli väldigt glad och tacksam om du vill ge mina frågor lite tid och svar?

Jag och min son är som sagt helt novisa i detta........   
Svar på tråden Famijehem sa upp sig.