• Anonym (bananen)

Famijehem sa upp sig.

Mitt barn har varit hos samma familjehem ca 3 år. (Under 10år)

Nu har familjehemmet sagt upp sitt uppdrag att vara familjehem åt barnet.

Vad brukar hända sen? Någon som vet?

• Svar på tråden Famijehem sa upp sig.
  • Angels
    Anonym (***) skrev 2013-04-29 22:01:41 följande:

Har ni haft umgänge så pass ofta att barnet kan slussas hem till dig direkt?

Jag har bara umgänge 3-4 dagar i veckan....... försöker utöka det dock. Nu hamnar jag lite ifrån din ts, men jag skulle bli väldigt glad och tacksam om du vill ge mina frågor lite tid och svar?

Jag och min son är som sagt helt novisa i detta........   
    Hur gammal är din son och vad är anledningen till placeringen?
  • Anonym (***)
    Angels skrev 2013-04-29 21:59:17 följande:
    Har jag missat att barnet far illa? Jag menar att familjehemmet förmodligen har en bra anledning att avsäga sig uppdraget. Barnet är inte deras, de har öppnat sitt hem för ett barn som av någon anledning inte kunde bo kvar hemma och troligen for illa i sitt hem (annars brukar inte barn placeras i familjehem). Vi vet inte varför barnet inte kan bo kvar i familjen, men en sak kan jag säga: det är mycket bättre för barnet att familjen avsäger sig uppdraget om de inte känner att de klarar av att ro det i land, än att barnet ska växa upp i ännu en otrygg miljö och fara illa för att familjehemmet inte klarar uppdraget.

Det har du helt rätt i! Nu tror jag faktiskt att det just i detta fall har gagnat barnet att familjen säger upp uppdraget, barnet vill och FÅR nu äntligen flytta hem igen.

Slutet gott! 
  • Grappa
    Angels skrev 2013-04-29 21:59:17 följande:
    Har jag missat att barnet far illa? Jag menar att familjehemmet förmodligen har en bra anledning att avsäga sig uppdraget. Barnet är inte deras, de har öppnat sitt hem för ett barn som av någon anledning inte kunde bo kvar hemma och troligen for illa i sitt hem (annars brukar inte barn placeras i familjehem). Vi vet inte varför barnet inte kan bo kvar i familjen, men en sak kan jag säga: det är mycket bättre för barnet att familjen avsäger sig uppdraget om de inte känner att de klarar av att ro det i land, än att barnet ska växa upp i ännu en otrygg miljö och fara illa för att familjehemmet inte klarar uppdraget.
    Att barnet måste flytta innebär troligen att barnet kommer fara illa av det ja. Och jag ifrågasätter inte varför de säger upp placeringen utan varför du skriver så här till TS:
    Angels skrev 2013-04-29 21:32:48 följande:
    Förlåt mig TS, men varför blir du upprörd över att familjehemmet avsäger sig uppdraget som familjehem när du själv avsagt dig uppdraget som förälder?
    Jag upprepar min fråga: Du menar att TS skulle tycka att det var helt oväsentligt att hennes barn far illa? Spela roll liksom? Eller vad menar du? Eftersom du ifrågasätter att TS blir upprörd över att familjehemmet säger upp placeringen och hänvisar till att TS "avsagt sig uppdraget som förälder"

• Anonym (bananen)
    Anonym (***) skrev 2013-04-29 21:53:54 följande:

Blir dem av med de andra placeringarna nu också?

Stooooooort GRATTIS till dig och barnet!!!

Jag har själv mitt barn placerat sedan nästan 1 månad nu. Barnet vantrivs något grymt mkt och vill bara flytta hem igen. Men som mamma är jag maktlös mot soc.

Barnet kommer vara hemma i juli när familjehemmet reser på semester dock.....så tydligen är jag inte såååå illa som förälder??!!!
    Jag och mitt barn fick välja själva, vill barnet följa med på resan eller bo hemma med mig - svaret var självklart!

MItt barns "familjehem" är dock inte utredda eller godkända.         

hehe..ja "vi" är tydligen ok föräldrar under helger (Mitt barn är med mig flera helger) Osv.

• Anonym (Suck)
    Anonym (bananen) skrev 2013-04-29 21:58:03 följande:
    Dom andra placeringarna är från någon annan kommun. Så dom "kan" ha barn! Någon skrev om mitt barn e jobbigt...tvärtom "ett lätt barn" Det vet soc om. Och barnet VILL flytta hem.

Åh , hur skulle familjehemmet kunna göra ett bra jobb och känna sig nöjda med situationen om du och din son hela tiden under tre år bestämt er för att det är hos dig han skall bo ? Tror tyvärr att de flesta placeringar INTE avslutas för att barnen är jobbiga utan deras FÖRÄLDRAR. Som inte för fem öre klarat av sina föräldrar roller , men ändå letar brister och fel hos de människor som öppnat famnen och sina hem för barn som inte ens är sina egna.
  • Snultan

Fan vad irriterad man blir. Att va familjehem är inte ett livsuppdrag, VAD SOM HELST kan ju hända och då man ser åt fosterbarnets bästa så kan man helt enkelt bli tvungen att säga upp sig som familjehem. Underbart att det finns folk som kan ställa upp för andra, men de har faktiskt egna liv också.

Gravid i vecka 17! ****** BF 11 Oktober!
  • Lilia
    Anonym (1) skrev 2013-04-29 21:03:12 följande:
    Det rimmar jäkligt illa med tanke på att du är den biologiska föräldern och inte har ditt barn boende hos dig. 

Två fel blir inte ett rätt!
  • Anonym (indeed)
    Anonym (1) skrev 2013-04-29 21:03:12 följande:
    Det rimmar jäkligt illa med tanke på att du är den biologiska föräldern och inte har ditt barn boende hos dig. 
  • Anonym (adoption)

Familjehemssystemet är i grunden sjukt. Barn behöver trygghet och stabilitet hos föräldrar som inte får betalt för att ta hand om dem. Fler barn borde få adopteras.

• Anonym (Suck)
    Anonym (bananen) skrev 2013-04-29 22:04:51 följande:
    hehe..ja "vi" är tydligen ok föräldrar under helger (Mitt barn är med mig flera helger) Osv.  

Med tanke på hur ni skriver här kunde jag förstå om umgänget dras in , hur fan skall barnen kunna få en fungerande vardag när föräldrar inte klarar av att samarbeta med familjehem och göra det bästa av situationen ?
Svar på tråden Famijehem sa upp sig.