• MliOkt13

Tips hur man slipper bristningar?

Vad gjorde ni för att i möjligast mån slippa bristningar  på mage/armar/lår?
    Smörjde ni in er med någon speciell olja/kräm?
    Jag är i vecka 16 nu och börjar lite mått se en liten bula och undrade om det är lönt att smörja in sig?
    Hjälper det?
    Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Tips hur man slipper bristningar?
  • vincere

Jag smörjer mig alltid efter dusch, för att jag är en torris. Med vanlig hudkräm. Har en minibristning där jag haft en navelpiercing, men annars inget på magen, hittills. Ett barn sen innan, gravid i v 36 med andra.

Tror smörjet varken gör till eller från, utan lindrar eventuell klåda och "sprickkänsla". Tror det mer är en genetisk sak. Antingen får man bristningar eller inte :) 

• vincere

En teori är att de med mer underhudsfett får lättare bristningar, men det är bara en ren gissning! 

• turkos77

jag köpte cocoa butter på bodyshop, har läst mycket gott om det. Återstår att se om den fungerar. Men väldigt mjuk och skön är den.

• caaroline

Cocoa butter på bodyshop köpte jag med, hittills ser jag iallafall inga bristningar och nu är jag i v.32, men har hört att den ska vara superbra iallafall.

• Sally Cinnamon

Även BioOil ska vara bra. Den är inte jättedyr heller. Den kör jag på nån gång om dan när jag tycker det stramar. Vet inte om det kommer funka (bara v 18 än så länge) men tänker att det är bra att stämma i bäcken.

• Makrame

Jag kör också cocoa butter. Tredje graviditeten och ingen bristning än, peppar peppar..

• bepoe

Det är vanligare att yngre mammor får bristningar. Bristningar är också vanligare bland de med högre utgångsvikt och bland de som går upp över 15 kg. Även stort barn ökar risken för bristningar. Bristningar är dock, totalt sett, mycket vanliga - så det finns gott om smala, äldre mammor som får dem också. Sedan finns det hormonella och genetiska faktorer, men de är ju svåra att påverka. 

Men det man kan göra är ju att försöka undvika att gå upp för mycket i vikt under graviditeten. Man har inte sett någon effekt av att smörja med krämer.

• Masken84

Hade inga bristningar under graviditeten de kom senare när jag gick ner i vikt kom de fram :(

• emilia05

Det är till stor del ärftligt och har med din vindväv att göra. Apoteket har en bra och billig e vitamin olja. Själv älskar jag alla slags oljor, bodyshops olja med mango är mums, 155 kronor. Kerstin Florian har en olja speciellt för gravida som heter harmony oil som är bra och effektiv.

• Unbreakable

Önskar jag kunde vara anonym i den här tråden men du gör klokt i att testa smörja in magen med sperma eller/och aloe. Snälla skratta inte, det finns en bra orsak men jag kan bara inte använda så grova ord. Du får googla dig fram om du vill veta.

Svar på tråden Tips hur man slipper bristningar?