Tror inte riktigt på det här med att förhindra bristningar. Med sonen hade jag massor av bristningar redan i vecka 15. Då hade jag fått på hela undersidan av brösten. Sen fick jag på rumpan, låren, höfterna, vaderna och magen. Smorde någon gång då och då.
Den här gången har jag knappt smörjt in mig något alls, är i vecka 32+0 och har inte fått en enda bristning. Mest troligt beror det på hormonerna. Har haft ett mycket bättre humör denna gång så visst finns det en stor skillnad i hormonerna.
Angående gener så fick min mamma några bristningar men inte alls så pass som jag, min ena syster fick nog inte en enda bristning och den andra vet jag inte. Jag var/är ung (18 med sonen och 21 nu) och tror inte att åldern har något med bristningar att göra. Vissa får det och andra får det inte.
Bristningar är inte alltid roligt men det är faktiskt inte alls som att hela livet är förstört. Det bleknar med tiden och dom allra flesta får nog inte så mycket att det inte går att leva med. Är ju fint med bristningar.