• MliOkt13

Tips hur man slipper bristningar?

Vad gjorde ni för att i möjligast mån slippa bristningar  på mage/armar/lår?
    Smörjde ni in er med någon speciell olja/kräm?
    Jag är i vecka 16 nu och börjar lite mått se en liten bula och undrade om det är lönt att smörja in sig?
    Hjälper det?
    Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Tips hur man slipper bristningar?
  • Envira
    Cassopeia skrev 2013-05-03 19:56:36 följande:
    Är det någon som vet om man kan få ont av bristningar?

Jag är så öm på magen och det känns som att någon står och river mig. Och jag tycker mig ana lite bristningar där nu :/.
    Ja det ömmar och gör ont på mig med, har ganska djupa röda bristningar . Det är fullt normalt men jäkligt obehagligt!
  • 2an

Bristningar kan man inte förhindra, men man kan påskynda läkningen av dem. Jag har hört om t.ex. laserbehandlingar, men även sett att vissa haft framgång med s.k. hudrollers. Det är små nålar som sägs stimulera produktionen av kollagen och påskynda djup läkning i huden. Finns från c:a 300 kr tror jag, googla hudroller och bristningar så hittar du säkert något.

Lycka till!

• 2blir3

Jag fick inga bristningar då jag var gravid med min dotter. Smörjde med babyolja på magen i duschen, men bara ibland. Nu är jag gravid igen i v.26 och har inga bristningar ännu.. Har inte smörjt ned ngt då jag läst att det inte ska hjälpa. Bristningar kommer utav hormoner i kroppen har jag läst!?

• Lovisa08

Det kan vara svårt att förhindra hudbristningar vad jag vet. Efter första barnet fick jag många bristningar efter förlossningen (hormonellt betingat antar jag). Men det ska underlätta om du håller huden smidig, undvik att vara uttorkad så drick mycket och smörj kroppen med oljor som är välgörande. Kanske avokadoolja, baobabolja eller nyponrosolja? 

Fick också bristningar på höften och det är jag övertygad om var på grund av att jag verkligen gick upp i vikt på höfterna, mer än vad huden hann med. Hade nog underlättat där om jag inte haft cravings efter Pringles en gång i veckan samt hade hjälpt huden att vara smidig och återfuktad ^^

• Lambo

Är jag den ENDA på planeten som tycker att bristningar är sexigt?! Haha.. Nu har jag inte så överdrivet mycket själv men jag tycker det är skitvackert rent ut sagt!

• JJF

Ni som använt body shops cocoa butter doftar den starkt till kokos?

• JJF
    JJF skrev 2014-06-08 10:22:03 följande:
    Ni som använt body shops cocoa butter doftar den starkt till kokos?
    Kakao ska det stå, har kokos på hjärnan idag tydligen!! jag köpte iaf produkten idag så jag an själv svara på min fråga, doftar gott till mild choklad :) inte alls för stark
  • Liv82

Jag har blivit rekommenderad av hudterapeut och apotek-personal att använda Bio Oil (finns att köpa på Apoteket), är gravid i vecka 12 och vet som sagt inte om den kommer motverka bristningar, men jag tänker göra ett försök i alla fall genom att smörja morgon och kväll hela graviditeten och en tid därefter. :)

• Afasi

Tror inte riktigt på det här med att förhindra bristningar. Med sonen hade jag massor av bristningar redan i vecka 15. Då hade jag fått på hela undersidan av brösten. Sen fick jag på rumpan, låren, höfterna, vaderna och magen. Smorde någon gång då och då. 
    Den här gången har jag knappt smörjt in mig något alls, är i vecka 32+0 och har inte fått en enda bristning. Mest troligt beror det på hormonerna. Har haft ett mycket bättre humör denna gång så visst finns det en stor skillnad i hormonerna.

Angående gener så fick min mamma några bristningar men inte alls så pass som jag, min ena syster fick nog inte en enda bristning och den andra vet jag inte. Jag var/är ung (18 med sonen och 21 nu) och tror inte att åldern har något med bristningar att göra. Vissa får det och andra får det inte.

Bristningar är inte alltid roligt men det är faktiskt inte alls som att hela livet är förstört. Det bleknar med tiden och dom allra flesta får nog inte så mycket att det inte går att leva med. Är ju fint med bristningar.

• Kochana

Den luktar choklad, men fungerar inte på mig trots att jag smorde in mig med den dagligen från v 16. Fick bristningar i v 34

• martina81

Jag är jättedålig på att smörja mig trots att jag borde pga torr hy. Är i vecka 34 med andra barn. Inga bristningar hittills. Förmodligen mest bra gener i det avseendet. För övrigt tror jag att man kan förebygga lite genom att fortsätta med lagom motion.Man samlar mindre vatten i kroppen och slipper extrakilon utöver graviditetens.

• Glinda

Med första smörjde jag varje dag nästan med mandelolja, då magen kliade något otroligt, fick inga bristningar trots enorm mage.

Nu är jag gravid igen i v 34, tror jag smörjt magen två gånger men inga bristningar än så länge. Har väldigt stor mage nu också.

Hade ett body butter från body shop men ville inte använda den då den innehöll parabener och annat mindre bra. Känns bättre med helt naturliga oljor tycker jag.

• hannasten

Det är mycket snack om elektroniska dermastamps, är det någon som har testat dem?

• Snartentrea

Jag väntar mitt fjärde barn, och har inga bristningar, trots att jag aldrig smörjt mig. Är övertygad om att det är hormonellt, och svårt att förebygga.

• Phalaenopsis

Visst är bristningar hormonellt styrt men det är acne också. Och det finns många fungerande medel mot acne.

Min mamma och båda systrar har fått bristningar så min egen risk var rätt stor. Hittade en enda kräm där studier visat effekt mot bristningar, BioOil. Smorde med den två gånger om dagen ungefär från fjärde månaden och fick inga bristningar alls. :)

Är skadan redan skedd så kan man hålla på med dermaroller eller e-dermastamp. Fast det är naturligtvis mycket billigare att köpa andra märken på Ebay (sök på derma pen). Min derma pen sved en del men plockade i alla fall bort några mindre operationsärr från min mage. (Rynkor vet jag inte. Tyckte det var för obehagligt för att köra många sessioner i ansiktet.)

• Mammalottis

Innan min graviditet så använde jag bio-oil och efter graviditeten fortsatte jag med bio-oil. Med oljan så fick jag mindre bristningar. Efter graviditeten använde jag skinroller i kombination med oljan. Så gott som helt borta.

• Loppan84

Jag har smörja mig med fet, parfymfri kräm från Paulas Choice och eucerin . Ibland har jag också använt olja i duschen.

MEN alla experter säger ju att bristningar tyvärr är hormonellt och ärftligt, och att det är väldigt lite att göra mot det. Har inga bristningar är (vecka 32) och fortsätter smörja för säkerhets skull men tror faktiskt att det stämmer som de säger att det inte är nått man kan göra för att förebygga

• Glesbygdens Klara

Jag fick inga bristningar alls under ngn av mina graviditeter. Vad jag gjorde? Ingenting. Jag använde inte ens kroppslotion (gör aldrig det). Jag har enbart mina gener att tacka tror jag. Ung var jag inte heller. Sista barnet föddes när jag var 35 år.

Det går inte att säga att man fått färre bristningar av den ena eller andra metoden om man inte sparat tex halva magen obehandlad som referens. Jag menar, om jag hade badat i ister varje dag under mina graviditeter hade jag kanske trott att det var därför jag slapp bristningar, när jag i själva verket inte hade behövt göra något alls.

Mitt råd blir därför att inte låta företagen lura av er pengar för krämer, oljor mm som inte hjälper er ett dyft. De är bara ute efter att profitera på er oro. Fult gjort, om ni frågar mig.

Svar på tråden Tips hur man slipper bristningar?