• MliOkt13

Tips hur man slipper bristningar?

Vad gjorde ni för att i möjligast mån slippa bristningar  på mage/armar/lår?
    Smörjde ni in er med någon speciell olja/kräm?
    Jag är i vecka 16 nu och börjar lite mått se en liten bula och undrade om det är lönt att smörja in sig?
    Hjälper det?
    Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Tips hur man slipper bristningar?
  • greeneyes

Jag smörjer mig med body shoppa cocoa butter (kakaosmör). Fick inga bristningar alls på magen där jag smörjde, men har ett födelsemärke på sidan av magen och det var precis dit jag smörjde. Bortom det har jag massor av bristningar och även på brösten eftersom jag inte smörjde dem. Så uppenbarligen funkade det för mig.

• frökenfredag

Jag fick inga bristningar då jag väntade min dotter. Har också hört att det beror på gener, vilket isf stämmer i mitt fall då inga kvinnor i släkten har fått några.
    Jag hörde också att det är vanligare att man får bristningar när man är ung. Huden är skörare när man är yngre enligt vissa förstå-sig påare. Jag var över 30 då jag fick min dotter och antar att jag räknas som en äldre mamma...  

• Envira
    frökenfredag skrev 2013-05-01 13:51:31 följande:
    Jag fick inga bristningar då jag väntade min dotter. Har också hört att det beror på gener, vilket isf stämmer i mitt fall då inga kvinnor i släkten har fått några.
    Jag hörde också att det är vanligare att man får bristningar när man är ung. Huden är skörare när man är yngre enligt vissa förstå-sig påare. Jag var över 30 då jag fick min dotter och antar att jag räknas som en äldre mamma...  
    Ja det finns ju inga som helst bevis på att nån hudkräm ska motverka bristningar. Läste faktiskt i en bok för nån vecka sen, att just body shops cocoa butter har förr haft texten bakpå att den "motverkar bristningar". De som skrivit boken ringde då upp och ville veta vilka undersökningar etc som gjort för att bevisa detta. Det kunde dom inte svara på, och det ändrades till typ "sägs motverka bristningar", och nu tror jag det bara står att huden blir mjuk och smidig Flört
  • Unbreakable
    niagara skrev 2013-04-30 21:06:41 följande:
    Unbreakleble: vilka sökord ska jag använda?
    Minns inte längre men kontentan är att sperma innehåller zink som stärker hyn och till viss mån underlättar helandet av sår. Proteinet i spermier är inte mycket men gör viss nytta. Kisel kan du också använda, finns i silika, använd invärtes och utvärtes. Honung tror jag starkt på också för det har jag använt till mycket skråmor,sår och hudproblem. Det ska vara okokt, icke uppvärmd honung direkt på magen. Du kan blanda ut det med vatten och skaka om blandningen i några dar. Det är ganska kladdigt men läkande. Jag använde mandelolja också.
  • Unbreakable

Min syrra fick mängder av bristningar och jag fick väldigt lite. Det lär ska gå att laserbehandla bristningar.

• Mickan76

Slapp bristningar under alla tre graviditeter. Vet inte om det hjälpte, men jag smorde in magen morgon och kväll med Helosan (typ riktigt fet kräm som finns i mataffären och på Apoteket).

• hhönan

Jag fick bristningar runt naveln när jag väntade sonen och var  då 24 år. Då smörjde jag magen med mandelolja men det hjälpte ju inte. Gick upp 12 kg då och var smal innan.
    Nu väntar jag nr 2 och har fått ytterligare bristningar på samma ställe. Har smöjat med babyolja och lotion.
    Så det här med ålder och arv verkar gälla mest.

• rockaroll

Alltså så här är det (jag läste på mycket om det här ämnet under min första graviditet). Det finns ingen vetenskaplig forskning som säger att man slipper bristningar om man smörjer in sig. Forskarna hävdar att det endast är genetiskt. MEN OM man över huvud taget kan och vill påverka att huden inte brister, så är det kallpressad olja som gäller. För det är det enda som når ner till det tredje hudlagret där bristningarna uppstår.

• Cassopeia

Är det någon som vet om man kan få ont av bristningar?

Jag är så öm på magen och det känns som att någon står och river mig. Och jag tycker mig ana lite bristningar där nu :/.

Svar på tråden Tips hur man slipper bristningar?