• MliOkt13

Tips hur man slipper bristningar?

Vad gjorde ni för att i möjligast mån slippa bristningar  på mage/armar/lår?
    Smörjde ni in er med någon speciell olja/kräm?
    Jag är i vecka 16 nu och börjar lite mått se en liten bula och undrade om det är lönt att smörja in sig?
    Hjälper det?
    Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Tips hur man slipper bristningar?
  • rockaroll

Använd vilken kallpressad olja som helst! Det är det enda som går ner till tredje hudlagret. Allt annat är slöseri med pengar. Jag kör mandelolja från Apoteket.

• Barbamama08

Bio-oil har en bevisad effekt, det borde ju vara optimalt att använda i förebyggande syfte.

• Margaux

Väl återfuktad hud tål mer.... men annars är det nog mest gener som avgör.
    Jag har nu gigamega mage i v 40 men har bara samma bristning som jag fick förra gången, vid en uttagen navelpiercing. Inga andra bristningar.
    Jag smörjer med Shea Body Butter från Body Shop. 

• rockaroll

Enligt vad jag läst så är det enbart gener som styr. Men jag tycker att jag borde fått bristningar då, eftersom mormor, mamma o syrran fick det. Jag snärjde med weledas olja. Kommer inte ihåg vad den heter, men en grön flaska med vit kork. Den här gången har jag inte samma budget, så kör mandelolja från Apoteket som sagt. :)

• acco

Jag har smörjt in mage,höft,bröst och sidan mage/revbenen med weleda olja sen v 14 och är idag i v 32 och inte fått någon bristning. Weledas gravidolja har fått bäst i test mot hudbristningar vid graviditet.

• Flickan och kråkan

Kan man göra något?

Jag väntar nummer tre och är i v.32+6. Har inte fått några bristningar någon gång. Jag har inte gjort någonting, utan känns mer som något biologiskt medfött så att säga. Jag är liten på alla håll och kanter så har låg ursprungsvikt (vilket någon kommenterade inledningsvis). Alla barnen har kommit när jag varit mellan 30-40 år så ingen ung mamma (som någon också kommenterade kunde påverka). Har fött normalstora barn och gått upp runt 10-11 kilo med båda de tidigare och verkar landa där någonstans den här gången med.

Jag har fått problem med hemorrojder istället. Inte så kul det heller

• SysterEmelie

Fått min första bristning nu är i V 35 (34+6) Har smörjt mig hela grav och trodde att jag skulle klara mig. Men det är ju nu magen växer som mest.

• sweetbird

Jag använde weleda. Fick 2 bristningar på vardera sida om höfterna ca 0.5 cm lång och 3 mm bred. Klarade mig bra under graviditeten . Sen vart det mer och större efter förlossningen när jag gick ner i vikt . Tappade 11 kg på en v. Jag hade samlat på mig mängder med vätska de sista 3 v :(

• Envira

har smörjt varje dag, nu i vecka 28 har jag ändå fått många bristningar . Det handlar om genetik det där, men att smörja sig är en god idé i vilket fall för magen blir så sjukt torr när den börjar växa, kliar som tusan på mig för det mesta :) 
    Men en olja tycker jag är bäst, med vanlig hudkräm (jag hade också cocoa butter från början)  blir jag lika torr igen jättesnabbt . 

Tänk på att du får ut världens finaste bebis av graviditeten så bristningar är ingenting att oroa sig över egentligen! {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Tips hur man slipper bristningar?