• Anonym (Anna)

Arbeta 75%

Så härligt att vara ledig en onsdag. Inte annat än att man blir sugen på att arbeta 75%.
    Synd bara att det skulle innebära massa stress med att hinna jobbet på dom andra dagarna och att det är mycket pengar man förlorar. 

Tycker ni andra att det är värt det?  

• Svar på tråden Arbeta 75%
  • Anonym (ella)

Att jobba 75% innebär ju inte alltid en ledig dag, kan ju vara kortare dagar/arbetspass och inte färre. Men nej, jag vill jobba heltid.

• Anonym (Jobbar 82)

Jag jobbar 82%. Jobbar även helger och storhelger. Mitt jobb är bemannat varje dag året runt.
    Så ibland är jag ledig flera dagar i veckan och jag älskar det.
    Kan lägga läkarbesök mm på mina lediga dagar.
    Det är lite folk i affärerna så man kan uträtta sina ärenden då. Och tax lekland och simhallar är inprincip tomma så det är perfekt att åka till ett sånt ställe då.   

• schangol

Jag jobbat sju dagar ledig sjudagar man är slut men har en dag att ta igen sig och sen sex lediga:)

• SockerStinn

Jag jobbar kortare dagar. Ofta stressig på jobbet att behöva gå tidigare men skulle inte kunna med att ha barnen på förskola/fritids fulltid. 
    Hade ledig dag länge, men det var superstressigt att behöva lämna över alla mina ärenden till en kollega för att få tillbaka dem sen igen dagen efter.
    Beror nog mycket på jobbet hur bra det passar att jobba deltid. 

• Anonym (Anna)
    Mirali skrev 2013-05-01 19:53:05 följande:
    Helt klart helt värt!

Särskilt om man kan lägga det på en hel ledig dag, 6 timmars arbetsdag är inte alls lika värt. Men ändå.

Att se det som att man förlorar pengar tycker jag är helt fel, det är ju inte pengar du har som du blir av med utan pengar du struntar i att tjäna ihop för att du kanske har viktigare saker för dig, typ njuta av livet.
    Härligt att höra!!
    Men nja skulle jag nog säga, om jag idag arbetar heltid så blir det ju att man får anpassa sig till att tjäna 8000kr mindre i månaden. Har nog inte funderar så noga på det när jag har arbetat deltid mellan föräldrar ledigheterna för då har man ju gått från föräldrapeng och höjt inkomsten även om man arbetat deltid.
    Men nu skulle det innebära en stor minskning.

Och vist man kan ju såklart ha det fördelat på massa olika sätt och min man arbetar kortare dagar men det är för att det passar bäst med hans arbete.

• Anonym (Anna)
    SockerStinn skrev 2013-05-01 19:56:47 följande:
    Jag jobbar kortare dagar. Ofta stressig på jobbet att behöva gå tidigare men skulle inte kunna med att ha barnen på förskola/fritids fulltid. 
    Hade ledig dag länge, men det var superstressigt att behöva lämna över alla mina ärenden till en kollega för att få tillbaka dem sen igen dagen efter.
    Beror nog mycket på jobbet hur bra det passar att jobba deltid. 
    Ja det är ju olika hur jobbet ser ut. För mig finns det ingen som gör mitt jobb när jag inte är där.
    Så det hade inte spelat någon roll om det var kortare dagar eller helt ledig.
    Ja lockande är det helt klart.
    Barnen går inte fulltid då deras pappa kan sluta vid 13.30 :)
  • SockerStinn

Glöm bara inte att det inte bara är lönen som påverlas. Är det ok med sänkt sgi som påverkar sjuklön, sjukpesion och föräldrapenning? Är det ok att pensionen sänks?

Jag drygar ut med fp-dagar, jag får ta ställning till det när dagarna tar slut. 

• SuzR

Jag och min sambo jobbar heltid och vi har en två åring. Jag tycker det funkar bra, jag har bra flextid och slutar nästan alltid lite tidigare ändå. Man får ju också tänka lite på pensionen som blir påverkad om man jobbar deltid/halvtid i flera år. Men när vi får vårt nästa barn kommer jag gå ner till 75 % men målet är att jobba heltid senare i livet. Tycker det är roligt att jobba

• Anonym (Inte värt)

Om jag jobbade 75 procent skulle jag få klämma in 100 procent på den tiden. Jag är ensam i min befattning och ingen annan gör mitt jobb. Jag skulle också få sämre pension och förlora ca 7000 kr i månaden netto.

I stället så flexar jag ganska mycket. Jobbar längre en kväll i veckan och går tidigare de andra dagarna. Så i princip så kan jag gå från jobbet klockan 15 tisdag till fredag.

• SuzR

Jag kan också gå kl 15 varje dag men måste ju ta igen det nån gång;) ibland är jag på jobbet tidigt för att gå tidigare. Jag upplever det ibland som att folk stör sig på att jag jobbar heltid och har barn (en två åring).

Svar på tråden Arbeta 75%