• Anonym (Anna)

Arbeta 75%

Så härligt att vara ledig en onsdag. Inte annat än att man blir sugen på att arbeta 75%.
    Synd bara att det skulle innebära massa stress med att hinna jobbet på dom andra dagarna och att det är mycket pengar man förlorar. 

Tycker ni andra att det är värt det?  

• Svar på tråden Arbeta 75%
  • Anonym (Pia)
    Petrol skrev 2013-05-02 20:58:11 följande:
    Jag jobbar nog inte ens halvtid utslaget på en snittmånad (vid behov) och jag är lite förvånad, och skrämd av att det finns folk som tycker det är värt eller till och med vill jobba 100%
    Jag jobbar 60 timmar i veckan och stortrivs med det.
  • SuzR

Jag jobbar från 8-16.30 hur många timmar det nu blir och tycker det är jättekul. Det finns många som tycker det.

• Petrol
    Anonym (Anna) skrev 2013-05-02 21:01:58 följande:
    Hur mycket jobbar din man/fru?
    Inte alls för stunden, men annars mellan 50-75% ungefär om man slår ut det.
  • Anonym (Anna)
    Petrol skrev 2013-05-02 21:11:03 följande:
    Inte alls för stunden, men annars mellan 50-75% ungefär om man slår ut det.
    Ja det blir jag förvånad över hur man får ihop eknomin med totalt 1 tjänst. Men jag vet ju oxå att jag prioriterar att lägga mycket pengar på vårat boende och att man såklart inte behöver två bilar. Men ändå...
    Det är ju bra att ni får ihop det om det är det ni prioriterar. Solig 
  • Petrol
    Anonym (Anna) skrev 2013-05-02 21:26:13 följande:
    Ja det blir jag förvånad över hur man får ihop eknomin med totalt 1 tjänst. Men jag vet ju oxå att jag prioriterar att lägga mycket pengar på vårat boende och att man såklart inte behöver två bilar. Men ändå...
    Det är ju bra att ni får ihop det om det är det ni prioriterar. Solig 
    I längden hade det varit lite väl tajt även för mig, men nu när hon varit borta från jobbet ett par månader bara och ska tillbaka om en månad så får det gå helt enkelt:)

• Anonym (Anna)
    Mirali skrev 2013-05-02 21:30:15 följande:
    Men snälla nån, det beror ju på vad man har i lön!

Man kan ju jobba heltid och bara dra hem 11-12 tusen efter skatt, eller så kan man jobba halvtid och ändå plocka ut det dubbla. Eller ännu mer om man har det riktigt bra.

Jo men jag tror inte att de arbeten där man har möjlighet att arbeta halvtid är de som bäst betalda. Men det var ett antagande jag gjorde. Att man kan leva på en lön går såklart men att lyckas så att man har två som bara arbetar halvtid så har jag svårt att tro att man har en "VDlön". Och det var just det jag var imponerad av.
  • pigglet

JAg jobbar 40%. Räcker bra för mig   :)
    (maken jobbar någon stans mellan 80-100, 80 när barnen var mindre, nu är det nästan heltid) 

• Anonym (ejheltid)

Jag är ensamstående trebarnsmamma och jag jobbar 70%. Det går runt och jag får köpa alla kläder på slutrea (mindre än halva priset) eller ärva kläder. Maten köper jag på extrapriser. Vi åker inte på semestrar. Jag fattar inte att de familjer som har småbarn och två inkomster jobbar heltid! Ni borde ju verkligen ha råd att gå ner i arbetstid BÅDATVÅ.

Allt i livet är prioriteringar och var och en får göra sina val och leva med dem. Jag menar inte att alla måste jobba deltid, men om man vill jobba mindre tycker jag ni ska prioritera det och inte skylla på "vi har inte råd".  

• Anonym (Jobbar 82)

Många tycker man ska jobba heltid med tanke på pension osv.
    Men det är ju faktiskt inte alltid det finns högre tjänster att få. Särskilt inte inom kommun och landsting.
    Så jag är glad att jag har ett fast jobb i dagens läge.
    Och dessutom bor vi på en gård som tar en held del tid också. Så vi arbetar hemma med men obetalt. Skogen ska röjas och skötas. Staket ska bytas ut, ladugård ska målas djuren ska skötas så här finns det ALLTID jobb. Tuden räcker inte till.
    Och dessutom har vi turen att vi är unga och står totalt skuldfria så jag betalar bara mat och dagisavgift så vi har möjligthet att kunna spara en ordentlig slant.
    Utöver mitt jobb, familj och hem så är jag kontaktperon också      

• Tangent

När sonen var mellan 1,5-3 år jobbade både jag och sambon 80%. Jag jobbade kortare dagar 4 dagar/vecka och sambon var ledig 1 dag/vecka. . Jag fortsatte jobba 80%, (var ledig onsdagar) till sonen började ettan. Det var värt inkomstminskningen och jag hade gärna fortsatt jobba 80%, men man har ingen lagkug rätt att göra detta efter det att barnet fyllt 8 år.

• Anonym (Pia)

Många fattigpensionärer blir det.

• Anonym (!)

Det är väl bra om de som vill också har möjlighet att gå ner i tid och ändå klara sin ekonomi! Men det finns ju också de som inte vill gå ner i tid eller inte kan pga arbetsuppgifterna.
    Jag gick ner i tid när barnen var mindre, men arbetsuppgifterna minskade inte utan skulle bara klaras av på mindre tid. Dessutom har jag arbetsgivaransvar för flera anställda och det tar aldrig ledigt. Min man har eget företag med flera anställda, så han kan heller inte bara gå ner i tid och vara frånvarande. Men ska jag vara helt ärlig så vill jag faktiskt inte gå ner i tid, jag trivs med mitt arbete och mina arbetsuppgifter!  

• Anonym (!)
    Anonym (Pia) skrev 2013-05-03 10:49:17 följande:
    Många fattigpensionärer blir det.

Ja, precis! Och när de som jobbar så lite som möjligt blir pensionärer, då blir det ett himla liv om hur liten pension man ska tvingas leva på!
  • pigglet
    Anonym (!) skrev 2013-05-03 11:46:17 följande:

Ja, precis! Och när de som jobbar så lite som möjligt blir pensionärer, då blir det ett himla liv om hur liten pension man ska tvingas leva på!
    Har vi kunnat bo i hus, försörja oss och våra 3 barn, på 80% av makens lön (23 000 innan skatt - om han jobbat heltid) i flera år - då ska jag nog klara att vara pensionär också.
    Fast innan jag kommer till den åldern är det säkert tänkt att vi ska jobba tills vi är 80 år...

Jag tänker att det inte går att leva ett liv jag inte kan stå för nu, bara för att ha mer pengar när jag blir gammal. Tid med barnen är det allra viktigaste just nu, då försöker jag leva så. Hur jag får ihop livet när jag blir gammal - om jag ens har turen att leva då? - får bli ett senare problem. Men jag har väldigt svårt att tro att jag kommer tänka "Åh, jag skulle ha lämnat barnen mer tid på dagis/fritids, så jag hade tjänat mer pengar".   
  • jannej
    pigglet skrev 2013-05-03 20:44:16 följande:
    Har vi kunnat bo i hus, försörja oss och våra 3 barn, på 80% av makens lön (23 000 innan skatt - om han jobbat heltid) i flera år - då ska jag nog klara att vara pensionär också.
    Fast innan jag kommer till den åldern är det säkert tänkt att vi ska jobba tills vi är 80 år...

Jag tänker att det inte går att leva ett liv jag inte kan stå för nu, bara för att ha mer pengar när jag blir gammal. Tid med barnen är det allra viktigaste just nu, då försöker jag leva så. Hur jag får ihop livet när jag blir gammal - om jag ens har turen att leva då? - får bli ett senare problem. Men jag har väldigt svårt att tro att jag kommer tänka "Åh, jag skulle ha lämnat barnen mer tid på dagis/fritids, så jag hade tjänat mer pengar".   
    Jag lovar när du blir 65 kommer du inte känna dig ett dugg gammal mentalt och kan inte fatta att du tyckte 65 var gamla
  • pigglet
    jannej skrev 2013-05-03 21:18:34 följande:
    Jag lovar när du blir 65 kommer du inte känna dig ett dugg gammal mentalt och kan inte fatta att du tyckte 65 var gamla
    Sant!  Skrattande
Svar på tråden Arbeta 75%