• Behati

matematik c, lån!!!

Jag har i över 1 månad, mått så dåligt över en inlämningsuppgift som jag inte kan lösa, jag har bett om hjälp överallt men ingen förstår den..Nu är min sista chans här. JAG hoppas någon vänlig själ kan lösa denna uppgiften!!!!!!!!!!!!!!!!!

Karin och Johan ska ta ett villalån på 800 000kr, som ska återbetalas under 30 år med början 1 år efter uppläggningen av lånet. Lånet löper med en fast räntesats på 6%

a) Hur stor blir annuiteten om de väljer ett annuitetslån?
    b) hur stor blir kreditkostnaden på annuitetslånet?
    c) Hur stor blir första betalningen om de väljer rak amortering?
    d) Hur stor blir kreditkostnaden på lånet med rak amortering?

på a blir det) 
    800 000 x 1.06^30 = 4594792.93833
    Steg 1: Formel: Sn = (a1 x (k^n-1)) / k-1. N är antal år och K är förändringsfaktorn
    Steg 2: S30 = a1 x (1.06^30-1)) / 1.06-1 = 4594792.93833. Väljer att behålla decimalerna.
    Steg 3: a1 x (1.06^30-1) = 4594792.93833 x (1.06-1).
    Steg 4: a1 x (1.06^30-1) = 275687.5763
    Steg 5: a1 = 275687.5763 / 1.06^30-1
    Steg 6: a1 = 58119.129192
    Annuitetslånet blir 58119.129192 per år.

NU SITTER jag still med b,c och d. Snälla kan någon hjälpa mig? 

• Svar på tråden matematik c, lån!!!
  • Behati
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-02 18:35:34 följande:
    Har ni särskilda restriktioner där ni för inlämningsuppgifter inte får handledning?

Om inte, fråga din lärare. Han eller hon kan säkerligen förklara det här.
    Han får inte säga något..jag vet inte vad jag ska ta mig till..
  • Sous

Det är ju ganska konstigt att ni har en inlämningsuppgift där ni inte har fått någon genomgång av de grundläggande koncepten? Ni har väl gått igenom skillnaden mellan annuitetslån och rak amortering?

Jag kan iaf säga att poängen med uppgiften är att du ska komma fram till att räntekostnaden är högre för ett annuitetslån än för ett lån med rak amortering, för så är det.

Annuitetsbetalningen räknas på följande sätt:

där n= antal inbetalningsperioder. Det brukar vara månader, men eftersom man då måste periodisera årsräntan per månad verkar din uppgift vara förenklad och ha ett inbetalningstillfälle per år.

För att få fram kreditkostnaden (eller den totala räntekostnaden) så drar du helt enkelt av den totala skulden från summan av alla inbetalningarna över de 30 åren. Dvs allt som överstiger 800 000 är kreditkostnaden.

För rak amortering så delar du helt enkelt hela summan på 30 lika stora inbetalningar. Sedan drar du av denna summa för varje år och lägger till räntekostnaden för den aktuella summan. För första året blir det ca 74.000, totalt, för både ränta och amortering. 

Svarar det på frågan? 

• Behati
    Sous skrev 2013-05-02 21:11:19 följande:
    Det är ju ganska konstigt att ni har en inlämningsuppgift där ni inte har fått någon genomgång av de grundläggande koncepten? Ni har väl gått igenom skillnaden mellan annuitetslån och rak amortering? Jag kan iaf säga att poängen med uppgiften är att du ska komma fram till att räntekostnaden är högre för ett annuitetslån än för ett lån med rak amortering, för så är det. Annuitetsbetalningen räknas på följande sätt:   där n= antal inbetalningsperioder. Det brukar vara månader, men eftersom man då måste periodisera årsräntan per månad verkar din uppgift vara förenklad och ha ett inbetalningstillfälle per år. För att få fram kreditkostnaden (eller den totala räntekostnaden) så drar du helt enkelt av den totala skulden från summan av alla inbetalningarna över de 30 åren. Dvs allt som överstiger 800 000 är kreditkostnaden. För rak amortering så delar du helt enkelt hela summan på 30 lika stora inbetalningar. Sedan drar du av denna summa för varje år och lägger till räntekostnaden för den aktuella summan. För första året blir det ca 74.000, totalt, för både ränta och amortering.  Svarar det på frågan? 

Sous skrev 2013-05-02 21:11:19 följande:
    Det är ju ganska konstigt att ni har en inlämningsuppgift där ni inte har fått någon genomgång av de grundläggande koncepten? Ni har väl gått igenom skillnaden mellan annuitetslån och rak amortering? Jag kan iaf säga att poängen med uppgiften är att du ska komma fram till att räntekostnaden är högre för ett annuitetslån än för ett lån med rak amortering, för så är det. Annuitetsbetalningen räknas på följande sätt:   där n= antal inbetalningsperioder. Det brukar vara månader, men eftersom man då måste periodisera årsräntan per månad verkar din uppgift vara förenklad och ha ett inbetalningstillfälle per år. För att få fram kreditkostnaden (eller den totala räntekostnaden) så drar du helt enkelt av den totala skulden från summan av alla inbetalningarna över de 30 åren. Dvs allt som överstiger 800 000 är kreditkostnaden. För rak amortering så delar du helt enkelt hela summan på 30 lika stora inbetalningar. Sedan drar du av denna summa för varje år och lägger till räntekostnaden för den aktuella summan. För första året blir det ca 74.000, totalt, för både ränta och amortering.  Svarar det på frågan? 

Är det svaren på b, c och d? Vi har verkligen inte gått igenom detta.. Våran lärare är sjukt konstig, alla har klagat på han! Han ger oss helt omöjliga uppgifter att lösa, och kan själv inte lösa vissa uppgifter när man behöver hjälp..
  • choklad
    Behati skrev 2013-05-02 17:45:41 följande:
    Jag vet inte om dessa stämmer men fick förslag av någon.. (detta har inte jag skrivit)

b) Med kreditkostnad borde de mena den totala räntekostnaden. Som blir 58119*30-800000=943570 kr

c) Rak amortering då tänker jag mig att det inte längre är ett annuitetslån utan ett lån där amorteringen är fast så inbetalningarna och räntan minskar med tiden till lånet är avbetalat. Rak amortering ger 800000/30=26666 kr i amortering om året. Räntan första året är 0,06*800000=48000 kr addera dessa och du får en första inbetalning på 74666 kr

Uppgift d) orkar jag inte räkna ut eftersom man för varje år får räkna ut hur mycket man ska betala i ränta. Men du räknar ut det enligt Sum_i=1:30 (800000-800000(i-1)/30)*0,06
    De här beräkningarna stämmer. På d) kan du istället om det blir lättare tänka som så att beloppet som du ska betala ränta på minskar med amorteringen som är 26667 kr per år. Det betyder att den ränta du ska betala minskar med 26667*0,06 =1600 kr per år. Så då kan du räkna ut det så att första året är det 48000 kr, andra året 46400 kr, tredje året 44800 kr osv tills du kommer till noll. Sen lägger du ihop alla de betalningarna.
  • Sous

Vad i är poängen med en inlämningsuppgift som inte handlar om sådant ni gått igenom på kursen? Iditotiskt upplägg av läraren.

a) uppgiften verkar du ha löst korrekt.

b) Ta svaret du fick där och ta det x30 (antal inbetalningar)= ca 1 743 5323 kr totalt
    1 743 5323- 800 000= ca 943  522 kr i total räntekostnad

c) Dela 800 000 med 30= 26667 kr, så mycket ska du amortera varje år. Lägg till räntan för första året = 48 000 kr 
    26667+ 48000 = 74667 kr

d) Den här är jobbigare. Den totala kostnaden k för ett lån (dvs all amortering plus total räntekostnad) kan med rak amortering beräknas med följande formel,

k = P + (a+1)Pr/2
    Där P är det lånade beloppet r är den årliga räntesatsen och a är antal år för återbetalning.

800000+ 31 x 800000x0,06/2 = dvs 1544000 kr totalt för lånet med rak amortering och alltså 744000 kr i total räntekostnad.

Förstår du nu?

• Sous
    choklad skrev 2013-05-03 10:51:30 följande:
    De här beräkningarna stämmer. På d) kan du istället om det blir lättare tänka som så att beloppet som du ska betala ränta på minskar med amorteringen som är 26667 kr per år. Det betyder att den ränta du ska betala minskar med 26667*0,06 =1600 kr per år. Så då kan du räkna ut det så att första året är det 48000 kr, andra året 46400 kr, tredje året 44800 kr osv tills du kommer till noll. Sen lägger du ihop alla de betalningarna.
    Nej, men behöver inte addera. Det finns naturligtvis en formel som jag visade ovan. Mycket märkligt att de inte lärt sig den...
  • choklad
    Sous skrev 2013-05-03 11:16:59 följande:
    Nej, men behöver inte addera. Det finns naturligtvis en formel som jag visade ovan. Mycket märkligt att de inte lärt sig den...

Ja, formeln är toppen, men jag tänkte att det kan finnas en vits med att förstå hur det funkar också. Annars kan man ju bara berätta vilka funktioner han ska skriva in i excel och vips så har han svaret...
  • Sous

Det är inte alls samma sak att skriva in talen i excel och få ett färdigt svar som att använda formeln och göra en uträkning enligt den. Det är ju helt ogörligt att sitta och räkna ut trettio tal som sedan ska adderas. Det finns ju formler av en anledning och att deras lärare inte har visat dem vilka som ska användas i de här fallen eller visat hur de härleds, eller ens förklarat konceptet med rak amortering vs annuitetslån är ju helt bisarrt.

• Behati
    Sous skrev 2013-05-03 11:16:00 följande:
    Vad i är poängen med en inlämningsuppgift som inte handlar om sådant ni gått igenom på kursen? Iditotiskt upplägg av läraren.

a) uppgiften verkar du ha löst korrekt.

b) Ta svaret du fick där och ta det x30 (antal inbetalningar)= ca 1 743 5323 kr totalt

1 743 5323- 800 000= ca 943  522 kr i total räntekostnad

c) Dela 800 000 med 30= 26667 kr, så mycket ska du amortera varje år. Lägg till räntan för första året = 48 000 kr 

26667+ 48000 = 74667 kr

d) Den här är jobbigare. Den totala kostnaden k för ett lån (dvs all amortering plus total räntekostnad) kan med rak amortering beräknas med följande formel,

k = P + (a+1)Pr/2

Där P är det lånade beloppet r är den årliga räntesatsen och a är antal år för återbetalning.

800000+ 31 x 800000x0,06/2 = dvs 1544000 kr totalt för lånet med rak amortering och alltså 744000 kr i total räntekostnad.

Förstår du nu?

Du är bäst!! Tack så jätte mycket! Vet inte hur jag ska tacka dig! Va och fråga en annan lärare om denna uppgiften, hon förstod inget och gav mig en komvux matte c bok om annuitet och kredit. Där det stod exempel precis som denna uppgiften medans den boken vi har (matematik från A-C) står det ingenting om! Jag är så tacksam! Tack!
  • Sous
    Behati skrev 2013-05-03 17:37:04 följande:

Du är bäst!! Tack så jätte mycket! Vet inte hur jag ska tacka dig! Va och fråga en annan lärare om denna uppgiften, hon förstod inget och gav mig en komvux matte c bok om annuitet och kredit. Där det stod exempel precis som denna uppgiften medans den boken vi har (matematik från A-C) står det ingenting om! Jag är så tacksam! Tack!
    Ingen orsak Glad Med rätt bok hade du säkert kunnat lösa uppgiften. Jag körde siffrorna genom en kalkylator också och dubbelkollade att svaren stämde. Om man utgår från årliga betalningar och inte månatliga så gör de det. Men jag ställer mig lite frågande till kompetensen hos dina lärare, ärligt talat.

Svar på tråden matematik c, lån!!!