Forum Kroppsligt - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Vikt på hantlar?

    Fre 3 maj 2013 23:00 Läst 7417 gånger Totalt 19 svar
    Anonym (Anna)
    Visa endast
    Fre 3 maj 2013 23:00

    Hej! Är anonym då jag vill överraska familj och vänner med min viktnedgång om två månader.

    För 10 dagar sedan började jag träna och lägga om min kost, har gått ner 4kg än så länge. (82->78)
    Har hittills bara använt mig av 1kg hantar (sandfyllda pet-flaskor) för att få in tekniken.
    Nu känner jag att det är dags för mer vikt och undrar alltså vad jag skall köpa, tänkte beställa två olika vikter.

    Hur stor skillnad är det mellan stegen? Skall jag ta 2kg eller 3kg härnäst?
    Och om jag tar ex. 2kg nu, skall jag fortsätta med 4kg efter det, eller är skillnaden till 3kg stor nog?

    Tänkte att ni som tränar kanske redan har gjort denna utvecklingen och vet bättre.

    Tänkte också fråga någon som är 164cm lång (kvinna) och som kommer i storlek 38, hur mycket väger du/ni?
    Det är nämligen mitt framtida mål.

  • Anonym (K)
    Visa endast
    Fre 3 maj 2013 23:04 #1

    Jag vet inte det med hantlarna men kan dela med mig av min vikt. Jag har storlek 38 och är 161 cm och väger ca. 58-60 (ska gå ner lite i vikt men trivs i storlek 38).

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Visa endast
    Fre 3 maj 2013 23:07 #2

    Åh va bra, tack!
    Då vet jag ungefär :)

  • Fre 3 maj 2013 23:17 #3

    Anna hur har du lagt om din kost? :) om du orkar så får du gärna inboxa mig med detaljer :)

  • Fre 3 maj 2013 23:23 #4

    Det beror ju såklart på vad för övningar du gör?
     

    Om du bara tar 1 kg just nu så skulle jag inte rekommendera att köpa 4 kg eftersom det kommer bli för tungt för dig.  

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Visa endast
    Fre 3 maj 2013 23:32 #5
    And3RZsoN skrev 2013-05-03 23:17:28 följande:
    Anna hur har du lagt om din kost? :) om du orkar så får du gärna inboxa mig med detaljer :)
    Jag åt väldigt kasst innan så det var inte så svårt.

    1. Räkna kalorier.
    2. Äta oftare och mindre portioner (förut åt jag varken frukost eller lunch utan bara fika och en stor middag kvällstid)
    3. Äta mindre kolhydrater (jag är vegetarian så det var ändå behövligt att äta mer protein)
    5. Dricker bara vatten (har uteslutit läsk, te, cider, mjölk och andra kalori-rika drycker)
    5. Inga onyttigheter så som bullar, godis, choklad etc. (är lite av ett fika-freak annars :P )

    Tror ärligt talat att de flesta jag känner hade kunnat gå ner en del över tid bara genom att skippa fikat, dricka vatten och ta trapporna istället för hissen :P

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Visa endast
    Fre 3 maj 2013 23:33 #6
    Almis11 skrev 2013-05-03 23:23:33 följande:
    Det beror ju såklart på vad för övningar du gör?
     

    Om du bara tar 1 kg just nu så skulle jag inte rekommendera att köpa 4 kg eftersom det kommer bli för tungt för dig.  
    Ja, min tanke var om jag skulle köpa 2kg eller 3kg nu
    Och om jag skulle ha 3kg, 4kg, eller 5kg efter det.
  • Fre 3 maj 2013 23:38 #7
    Anonym (Anna) skrev 2013-05-03 23:33:17 följande:
    Ja, min tanke var om jag skulle köpa 2kg eller 3kg nu
    Och om jag skulle ha 3kg, 4kg, eller 5kg efter det.

    Satsa på 2-3 kg nu. 3-4 kg sen. Som sagt vet jag inte vad för övningar du gör men i vissa övningar är 4 och 5 redan väldigt tungt.
  • Anonym (jag)
    Visa endast
    Fre 3 maj 2013 23:41 #8

    Jag började med 4 kg, efter tre veckor tycker jag det är dags för tyngre men funderar på samma sak... Vad är nästa steg? O var hittar man prisvärda hantlar?

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Visa endast
    Fre 3 maj 2013 23:43 #9
    Almis11 skrev 2013-05-03 23:38:52 följande:

    Satsa på 2-3 kg nu. 3-4 kg sen. Som sagt vet jag inte vad för övningar du gör men i vissa övningar är 4 och 5 redan väldigt tungt.
    Just nu använder jag dom främst till olika armövningar, typ Triceps press och liknande.
    Men min förhoppning är att även använda dom i andra övningar längre fram. Tänker att det kan vara bra med extra vikt vid utfall och liknande längre fram när jag gått ner i vikt och min egen kroppsvikt inte är lika stor.


  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Visa endast
    Fre 3 maj 2013 23:44 #10
    Anonym (jag) skrev 2013-05-03 23:41:17 följande:
    Jag började med 4 kg, efter tre veckor tycker jag det är dags för tyngre men funderar på samma sak... Vad är nästa steg? O var hittar man prisvärda hantlar?
    Jag har tittat här bland annat tittat här: gymkompaniet.se/sv/artiklar/jordan-05-5-kg-neopren-hantlar.html
    Vet även att det finns billiga på rusta och liknande affärer.
  • Fre 3 maj 2013 23:44 #11

    Jag har mest tränat löpning innan men har börjat med lite styrketräning hemma. Jag körde också med PET-flaskor först (1,5-liters fyllda med vatten). Tänkte köpa 2 kg-hantlar, men de var slut så det fick bli 3-kilos i stället. Trodde det skulle kännas jättetungt, men det funkar faktiskt bra i de flesta övningar som dyker upp i den tränings-app jag använder :) Tycker du ska våga prova med 3-kilos! Lycka till med träning och viktnedgång!

  • Fre 3 maj 2013 23:47 #12

    Jag hade tänkt köpa på Rusta, men hantlar ingick inte i sommarsortimentet, tydligen. ÖB hade billiga, men som sagt i begränsat utbud.

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Visa endast
    Fre 3 maj 2013 23:48 #13
    Krokodillan skrev 2013-05-03 23:44:26 följande:
    Jag har mest tränat löpning innan men har börjat med lite styrketräning hemma. Jag körde också med PET-flaskor först (1,5-liters fyllda med vatten). Tänkte köpa 2 kg-hantlar, men de var slut så det fick bli 3-kilos i stället. Trodde det skulle kännas jättetungt, men det funkar faktiskt bra i de flesta övningar som dyker upp i den tränings-app jag använder :) Tycker du ska våga prova med 3-kilos! Lycka till med träning och viktnedgång!
    Ja men de låter ju toppen! Då kan jag ju köra på 3kg då.
    Jag hade vatten i först men upptäckte fort att de var lite för lätt så då fyllde jag dom med sand istället.
    Vad är det för app du använder? :)
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Visa endast
    Lör 4 maj 2013 00:17 #14
    Krokodillan skrev 2013-05-03 23:44:26 följande:
    Jag har mest tränat löpning innan men har börjat med lite styrketräning hemma. Jag körde också med PET-flaskor först (1,5-liters fyllda med vatten). Tänkte köpa 2 kg-hantlar, men de var slut så det fick bli 3-kilos i stället. Trodde det skulle kännas jättetungt, men det funkar faktiskt bra i de flesta övningar som dyker upp i den tränings-app jag använder :) Tycker du ska våga prova med 3-kilos! Lycka till med träning och viktnedgång!
    Såg nu att du skrivit 1,5liters. Vet du hur mycket dom väger?
    Jag har som sagt mina sandfyllda men jag kör med såna ramlösa (50cl) och har vägt dom till ca 900g.
  • Anonym (Träna­)
    Visa endast
    Lör 4 maj 2013 00:29 #15

    Är 7kg på hantlar mycket?

  • Lör 4 maj 2013 00:42 #16

    Casall har bra hantlar som man kan sätta på små viktskivor och öka efterhand. Mycket smidigare än att köpa hantlar med fast vikt!

    När jag går upp ett viktsteg brukar jag räkna gammal vikt x antal reps / ny vikt = Max antal reps med nya vikten. Alltid avrundat nedåt. 1 kg x 12 reps / 2 = 6 reps. Sen när jag kommit upp i 12 repetitioner har jag ökat ett viktsteg ( 2 kg x 12 reps / 3 = 24/3 = 8 reps)

    Det är inte alltid det funkar till 100%, men det ger en hint om vad man kan förvänta sig att kunna orka i nästa steg.

    Är 1 dm längre än du, så vikt blir fel att ange, men drar strl 38 och har måtten 85/72/98.

  • Anonym (162)
    Visa endast
    Lör 4 maj 2013 10:14 #17

    Kan säga att jag nu när jag väger 68 kg kan i vissa fall dra på mig storlek 38. Är 2 cm kortare.

  • Anonym (jag)
    Visa endast
    Lör 4 maj 2013 12:52 #18
    Anonym (Anna) skrev 2013-05-03 23:44:20 följande:
    Jag har tittat här bland annat tittat här: gymkompaniet.se/sv/artiklar/jordan-05-5-kg-ne...
    Vet även att det finns billiga på rusta och liknande affärer.
    Tänkte mer på en "riktig" butik, där man inte beställer :p
  • Lör 4 maj 2013 14:52 #19
    Anonym (Anna) skrev 2013-05-03 23:48:59 följande:
    Ja men de låter ju toppen! Då kan jag ju köra på 3kg då. Jag hade vatten i först men upptäckte fort att de var lite för lätt så då fyllde jag dom med sand istället. Vad är det för app du använder? :)

    Anonym (Anna) skrev 2013-05-03 23:48: [quote=69767034][quote-nick]Anonym (Anna) skrev 2013-05-03 23:48:59 följande:
    Ja men de låter ju toppen! Då kan jag ju köra på 3kg då. Jag hade vatten i först men upptäckte fort att de var lite för lätt så då fyllde jag dom med sand istället. Vad är det för app du använder? :)

    Den heter "daglig workouts" och finns för antingen en viss del av kroppen eller för hela kroppen. Jag använder helkroppsvarianten och kör antingen 2x10 min eller 2x15 min. Då blir det 40 övningar. Fullt tillräckligt för att jag ska bli ordentlig trött i kroppen. Dessutom kommer det upp lite olika övningar varje gång, så det blir inte så tjatigt. Sist körde jag 45 sekunder (!) med någon ny för rumpan/baksidan låren och det räckte för att få rejäl träningsvärk! Tror att PET-flaskorna med vatten vägde cirka 1,5 kg, men var bra mycket otympligare än hantlarna.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll