Anonym (H) skrev 2013-05-05 11:43:02 följande:
Ts, oavsett vad folk säger här på FL så strävar man mot att INTE splittra syskonpar. Det stämmer helt enkelt inte att barns trygghet enbart ligger hos föräldern utan man vill främja syskonumgänge så mycket det är möjligt.
Jag skulle lita på din advokat om jag vore dig.
Och det gäller enbart när det är helsyskon då - eller?
Jag har då aldrig hört talas om att man tar hänsyn till syskon då det gäller växelvis boende osv - målet är väl ändå att båda barnen ska bo växelvist, bara det att man börjar tidigare med det äldsta barnet.
Annars kan man ju se det tvärtom också; eftersom syskonen har en trygghet i varandra så kan ju den lille börja bo växelvist tidigare
Växelvist behöver förresten inte alls vara varannan vecka, utan kan vara ett par dagar i stöten.
Det stämmer att 3 år brukar vara ett riktmärke, men därmed inte sagt att ett barn under 3 år inte klarar av att bo växelvist.
Jag tycker att du TS ska se pappan som en tillgång för barnen istället för ett hot.
Det är väl jättebra om storasyskonet kan börja vara mer hos pappa snart, o så får den lille träffa pappa ofta men under andra former så länge du ammar.
Du har ingen större rätt till barnen än vad pappan har - det är barnets bästa som skall vara i fokus, o aldrig någonsin någon rättvisa mellan föräldrarna!!