• Anonym (oroligmamma)

Vårdnad om syskon

Undrar vad ni har för erfarenheter, har pratat med en advokat och enligt honom kommer det inte vara några problem för mig att ha barnen hos mig så länge de är små. Den ena är snart 2 och den andra är 1 månad bara. Han sa att man inte skiljer på syskon så tills minsta är 3 år så borde växelvis boende inte komma på tal, eller?:/

• Svar på tråden Vårdnad om syskon
  • Jaha01

Ja men det skulle inte jag lita ett dugg på, mycket sker på tre år och allt handlar om hur ungarna känner trygghet och knyter an till båda sina föräldrar. Visst kan ni få vv på äldsta tidigare den sitter i te ihop med syskonet utan är egen person

• Anonym (oroligmamma)

Men vad konstigt, för advokaten lät väldigt säker på sin sak. Små barn hamnar hos mamman, så länge allt står rätt till där. Och när ett syskon kommer med i bilden splittras de inte! Har du vart med om något liknande?

• Anonym (Undrar)

Varför vill du absolut inte ha växelvis boende?

• Grappa

alltså, så små barns trygghet hänger på den vuxne och inte på syskonets närvaro, så det advokaten sagt är snicksnack.
    Sen förstår jag inte vad du oroar dig för, barnen kommer inte splittras för livet bara för att de sover på olika ställen vissa nätter.

• Anonym (nä...)
    Anonym (oroligmamma) skrev 2013-05-04 22:09:00 följande:
    Men vad konstigt, för advokaten lät väldigt säker på sin sak. Små barn hamnar hos mamman, så länge allt står rätt till där. Och när ett syskon kommer med i bilden splittras de inte! Har du vart med om något liknande?
    det stämmer inte, en kompis till mig har fått ungarna splittrade, de har olika pappor.

varför skulle barnen per automatik hamna hos mamman ?
    har han stämt dig på umgänge eller ? ( eller de )  
  • Anonym (oroligmamma)

Ja men om de har samma pappa..och läs på internet vad som står om vårdnad av små barn under 3 år så ser du att växelvis boende är inte något man har då de inte har någon riktig uppfattning om tid och rum!
    Det jag tror är dåligt är ifall den lilla bor med mej och storasyster ska vara borta varannan vecka utan sitt syskon, det tycker jag inte känns rätt. Och en advokat måste väl vara väl uppdaterad med info angående sånt här tycker jag....!? 

• Grappa
    Anonym (oroligmamma) skrev 2013-05-04 22:21:22 följande:
    Ja men om de har samma pappa..och läs på internet vad som står om vårdnad av små barn under 3 år så ser du att växelvis boende är inte något man har då de inte har någon riktig uppfattning om tid och rum!
    Det jag tror är dåligt är ifall den lilla bor med mej och storasyster ska vara borta varannan vecka utan sitt syskon, det tycker jag inte känns rätt. Och en advokat måste väl vara väl uppdaterad med info angående sånt här tycker jag....!? 
    växelvis är inte samma som varannan vecka. Växelvis kan vara 2 dagar hos mamma, 3 hos pappa, 2 hos mamma osv.
  • Anonym (pappor kan)
    Anonym (oroligmamma) skrev 2013-05-04 21:18:05 följande:

Undrar vad ni har för erfarenheter, har pratat med en advokat och enligt honom kommer det inte vara några problem för mig att ha barnen hos mig så länge de är små. Den ena är snart 2 och den andra är 1 månad bara. Han sa att man inte skiljer på syskon så tills minsta är 3 år så borde växelvis boende inte komma på tal, eller?:/

Anonym (oroligmamma) skrev 2013-05-04 21:18:05 följande:

låt barnen bo med pappa då

• Anonym (oroligmamma)

Dumma kommentarer kan vi skippa! Ett nyfött barn bor med mamman, det är jag som burit det i min mage och den knyter an till mig i början,jag ammar osv. Det är så naturen skapat det

• sosa

Antar att fjusket ligger i att pappan bara vill ha växelvis vårdnad? Annars låter som tidigare nämnt växelvist boende bra i er situation. Jag har själv varit i en liknande situation, och då fungerade tre dagar hos mig en eller två hos pappan, sen tre hos mig igen, alltid mindre hos pappan. Man kan ju utöka och prova sig fram. Synd att ekonomi ibland ska spela in i detta. Men varannan helg kan bli väldigt långt emellan för barnen. Hoppas det löser sig hur som helst! 

• Brumma

Vårdnad o boende har visserligen inget med varandra att göra...
    Växelvis boende kan man ha oavsett om man har gemensam vårdnad eller inte.
    Tror det finns goda chanser för tvååringen att bo växelvis med sin pappa, tex 2+2+3, medans det mindre barnet regelbundet bor hos dig men har umgänge med pappan flera gånger i veckan.
    Sedan, om ni skulle separera nu, så behöver ju det lilla barnet få en trygghet till pappan då det mkt väl kan tänkas att han tar ut föräldraledighet när dina dagar är slut...

• Anonym (H)

Ts, oavsett vad folk säger här på FL så strävar man mot att INTE splittra syskonpar. Det stämmer helt enkelt inte att barns trygghet enbart ligger hos föräldern utan man vill främja syskonumgänge så mycket det är möjligt.

Jag skulle lita på din advokat om jag vore dig.

• Anonym (soc)
    Anonym (oroligmamma) skrev 2013-05-04 22:21:22 följande:
    Mina frågor blir då: Hur främjar du umgänge mellan pappa och barn idag? Hur ofta får han träffa dem?
  • Grappa
    Anonym (H) skrev 2013-05-05 11:43:02 följande:
    Ts, oavsett vad folk säger här på FL så strävar man mot att INTE splittra syskonpar. Det stämmer helt enkelt inte att barns trygghet enbart ligger hos föräldern utan man vill främja syskonumgänge så mycket det är möjligt.

Fel. I valet mellan relation till en förälder så kommer relationen till föräldern gå före relationen till ett syskon.
    Sen kommer de här syskonen ändå att ha umgänge när de är hos mamman så det är inte ens relevant att prata om "att splittra syskon." Pappan kommer få växelvis om han begär det och det är inget hinder att barnet har syskon på annan plats.
  • Anonym (soc)
    Grappa skrev 2013-05-05 11:47:17 följande:
    Fel. I valet mellan relation till en förälder så kommer relationen till föräldern gå före relationen till ett syskon.
    Sen kommer de här syskonen ändå att ha umgänge när de är hos mamman så det är inte ens relevant att prata om "att splittra syskon." Pappan kommer få växelvis om han begär det och det är inget hinder att barnet har syskon på annan plats.
    Det är en sanning.
  • Grappa
    Anonym (soc) skrev 2013-05-05 11:56:30 följande:
    Det är en sanning.
    Vad är en sanning?
  • Anonym (soc)
    Grappa skrev 2013-05-05 11:57:56 följande:
    Vad är en sanning?
    Att barnens behov av en bra relation med pappan går före barnets behov av en bra relation med syskon.
  • Anonym (kunnig)
    Anonym (oroligmamma) skrev 2013-05-04 22:09:00 följande:
    Verkar vara någon skum advokat. Att man medvetet skapar en dålig relation till sin pappa har jag aldrig hört.
  • Anonym (soc)

Man splittrar inte syskon genom att ena bor växelvis hos den andra föräldern. Det är helt naturligt att olika barn har olika boenden.
  • Anonym (Mamma M)

Och det gäller enbart när det är helsyskon då - eller?

Jag har då aldrig hört talas om att man tar hänsyn till syskon då det gäller växelvis boende osv - målet är väl ändå att båda barnen ska bo växelvist, bara det att man börjar tidigare med det äldsta barnet.

Annars kan man ju se det tvärtom också; eftersom syskonen har en trygghet i varandra så kan ju den lille börja bo växelvist tidigare

Växelvist behöver förresten inte alls vara varannan vecka, utan kan vara ett par dagar i stöten.
    Det stämmer att 3 år brukar vara ett riktmärke, men därmed inte sagt att ett barn under 3 år inte klarar av att bo växelvist.

Jag tycker att du TS ska se pappan som en tillgång för barnen istället för ett hot.
    Det är väl jättebra om storasyskonet kan börja vara mer hos pappa snart, o så får den lille träffa pappa ofta men under andra former så länge du ammar. 
    Du har ingen större rätt till barnen än vad pappan har - det är barnets bästa som skall vara i fokus, o aldrig någonsin någon rättvisa mellan föräldrarna!! 
Svar på tråden Vårdnad om syskon