• Anonym (Kollektivresenär)

SL suger !!

Alla jävla tågbolag verkar ha inkompetent och kundhatande personal och ledning. Nu senast för en timme sedan drabbades jag av SL. De väljer att ha kontroll på bussen när deras hemsida LIGGER NERE för sevice så att det INTE går att köpa biljett. Och jag är strandsatt i bushen. Och busschauffören hånler och säger att jag får ta en frisk promenad istället. Med mitt onda ben :( Jävla pack!!

• Svar på tråden SL suger !!
  • Duckan

LFF: jaha, har inte fattat det där med fyrkanten!! Då har jag ändå ringt sl och hört mig för om hur kortet funkar. Tack för upplysningen!!
    Looga in och kolla saldo finns det inte alltid tid för när man är i farten och måste ta sig nånstans, men visst går det att kolla, det gör det ju. Dock var det så mycket enklare med remsan du såg det klart och tydligt framför dig.

• LFF
    Anonym (Kollektivresenär) skrev 2013-05-07 10:42:04 följande:

Självklart är det deras problem om de har ett skitsystem. För det första förlorar de intäkter om det är omöjligt att köpa biljetter. För det andra får de missnöjda kunder. Nää, jag tycker faktiskt de kunde ha nån sorts good will och vara schyssta mot sina kunder.
    Ja, det är SL's problem. Men kontrollanternas problem? Nja, de har ju ett uppdrag som går ut på att kolla biljetterna hos resenärerna. Om resenären inte har biljett så är det (tyvärr) inte kontrollantens problem. Inte heller om systemet ligger nere. Att man sen tycker att de skulle kunna vara lite schyssta är en helt annan sak.
  • LFF
    Duckan skrev 2013-05-07 10:47:08 följande:
    LFF: jaha, har inte fattat det där med fyrkanten!! Då har jag ändå ringt sl och hört mig för om hur kortet funkar. Tack för upplysningen!!
    Looga in och kolla saldo finns det inte alltid tid för när man är i farten och måste ta sig nånstans, men visst går det att kolla, det gör det ju. Dock var det så mycket enklare med remsan du såg det klart och tydligt framför dig.

Det håller jag med om, att det var enklare med remsan. Men konstigt att ingen sagt nåt, det var en av de saker de påpekade när vi fixade ett kort med reskassa åt sambon första gången. Just att man varnas när det är tre standardresor kvar med samma gula/orangea kant runt som på månadskorten.

Från SL's hemsida angående Reskassan:

3. Hur mycket pengar finns det kvar på min reskassa?

Det kan du se i SL Access-automaten eller i kortläsaren på bussen. När det är 3 standardresor (eller färre) kvar på kortet så lyser kortläsaren på spärren och bussen gult. 

http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Reskassan/

• Duckan

LFF, jag pratade med en flicka personligen på sl för att få info, men hon glömde väl att nämna den gula fyrkanten. Nu vet jag

• Niju
    LFF skrev 2013-05-07 10:35:22 följande:
    Men hur ska de veta att sidan ligger nere? Och varför skulle de lita på dig när du säger det?

Självklart suger det med kontroll när systemet skiter sig men det är (tyvärr) inte deras problem. Då får man helt enkelt lösa biljettfrågan på annat vis genom att fixa ett accesskort med reskassa på.

Sen håller jag med om att SL's nya sms-system suger och har haft alldeles för mycket problem sen det infördes, vilket också märks på försäljningen av sms-biljetter.
    Men access kort med reskassa funkade inte heller...pengarna försvann spårlöst från kortet. Tack vare att jag hade kvar kvittot så fick jag chansen att skicka sms biljett utan att bli avslängd.

Fick gå till ett sl-center dagen efter och kolla och som tur la de in pengar igen, men litar inte ett dugg på det nya systemet.
    Sen så kostar en resa med det kortet 36,50 medan ett sms kostar 54 och dom pengarna fick jag inte tillbaka gick nästan 20 kronor back för deras fel! 
    LFF skrev 2013-05-07 10:49:15 följande:
    Ja, det är SL's problem. Men kontrollanternas problem? Nja, de har ju ett uppdrag som går ut på att kolla biljetterna hos resenärerna. Om resenären inte har biljett så är det (tyvärr) inte kontrollantens problem. Inte heller om systemet ligger nere. Att man sen tycker att de skulle kunna vara lite schyssta är en helt annan sak.

Men kontrollanterna är ju människor och har valet om de vill vara nitiska eller humana. Personligen skulle jag låta alla resenärer åka med om biljettsystemet låg nere.
    Niju skrev 2013-05-07 11:09:59 följande:
    Men access kort med reskassa funkade inte heller...pengarna försvann spårlöst från kortet. Tack vare att jag hade kvar kvittot så fick jag chansen att skicka sms biljett utan att bli avslängd. Fick gå till ett sl-center dagen efter och kolla och som tur la de in pengar igen, men litar inte ett dugg på det nya systemet. Sen så kostar en resa med det kortet 36,50 medan ett sms kostar 54 och dom pengarna fick jag inte tillbaka gick nästan 20 kronor back för deras fel! 

Va!!!?!? Är det så jävla dyrt med sms-biljett?? Har tidigare bara betalat och antagit att det är billigt eftersom man inte besvärar spärrvakterna eller busschaufförerna med sina kontanter.
  • MikNis
    Anonym (Kollektivresenär) skrev 2013-05-07 11:34:10 följande:

Men kontrollanterna är ju människor och har valet om de vill vara nitiska eller humana. Personligen skulle jag låta alla resenärer åka med om biljettsystemet låg nere.
    Sällan det finns kontrollanter som är humana.

Det är skillnad på bemötandet från tågpersonalen och kontrollanterna ofta är kontrollanterna från vaktbolag.  
  • Erikssonförfan
    Anonym (Kollektivresenär) skrev 2013-05-07 11:34:10 följande:

Skulle du ge pengar till alla som hade en biljett när system låg nere också?
  • sthlmare

FL suger! 

Det är ditt jävla ansvar att se till att ha en giltig biljett. Är du inte vuxen?  

• sthlmare
    Niju skrev 2013-05-07 11:09:59 följande:
    Men access kort med reskassa funkade inte heller...pengarna försvann spårlöst från kortet. Tack vare att jag hade kvar kvittot så fick jag chansen att skicka sms biljett utan att bli avslängd.

Fick gå till ett sl-center dagen efter och kolla och som tur la de in pengar igen, men litar inte ett dugg på det nya systemet.
    Sen så kostar en resa med det kortet 36,50 medan ett sms kostar 54 och dom pengarna fick jag inte tillbaka gick nästan 20 kronor back för deras fel! 
    Åååh... nejj... stackars dig, som är så fattig att du står och faller med 20:- Buuuhuuu... Du kanske skulle flytta till landet och se vad en bussbiljett kostar här. 
  • Niju
    sthlmare skrev 2013-05-07 11:53:25 följande:
    Åååh... nejj... stackars dig, som är så fattig att du står och faller med 20:- Buuuhuuu... Du kanske skulle flytta till landet och se vad en bussbiljett kostar här. 
    Med tanke på att man redan egentligen betalat så är det surt att behöva betala 20 kronor extra för sls icke fungerande system...

Vad har en biljett kostnad i landet med det här att göra, det är sl vi kritiserar här! 
  • Anonym (suger)

Jag åker sällan kommunalt pga allt trassel. Men nu när de bytt till nya systemet så åker jag hellre bil för då vet jag att jag kommer fram och slipper massa skit. Jättebra för miljön, förstår inte hur de tänkt sig. Det nya systemet med sms-biljett till mobilen funkar t.ex inte om man har anmärkningar eller liknande. Du ska ha en inkomst och inga anm/skulder. Hur många yngre har inkomst? Är dessutom många som har anmärkningar... Så i min syn så hindrar de folk som har det lite taskigt från att åka med deras tåg. 

• Anonym (annan sthlmare)
    sthlmare skrev 2013-05-07 11:48:55 följande:
    FL suger! 

Det är ditt jävla ansvar att se till att ha en giltig biljett. Är du inte vuxen?  
    Har du ramlat och slagit i huvudet eller??? Har du ens läst TS inlägg eller är du en sån jävla perfekt Stockholmare att du inte kan förstå att man blir frustrerad ibland?! 

Cyniska, oempatiska idioter det finns.

• M i l l a n

Har fortfarande inte fattat SL:s nya krångliga biljettsystem. Dom verkar ju inte vilja underlätta för kunderna utan tvärtom.

• Anonym (annan sthlmare)
    M i l l a n skrev 2013-05-08 09:24:18 följande:
    Har fortfarande inte fattat SL:s nya krångliga biljettsystem. Dom verkar ju inte vilja underlätta för kunderna utan tvärtom.
    Precis! Remsan var så smidig. Varför skulle dom ta bort den?
  • LFF
    M i l l a n skrev 2013-05-08 09:24:18 följande:
    Vad är det som är svårt att förstå?

Man laddar sitt accesskort med en summa pengar, anger en standardresa (dvs hur många zoner du normalt reser inom, är det bara t-banenätet är det 1 zon). Så länge du bara reser som vanligt lägger du på kortet precis som ett månadskort på läsaren och behöver inte bry dig mer. Ska du resa till en annan zon så lägger du på en zon, antingen via spärrvakten eller via knapparna på läsaren på bussen.

När du har motsvarande summa för tre standardresor kvar på kortet börjar det lysa en gul fyrkant på displayen om man åker t-bana (går genom spärrarna) eller en gul lampa på kortläsaren på bussen.

Om man registrerar sitt kort på sl.se kan man förlustanmäla det om man tappar det. Då får man ett nytt kort med motsvarande summa på skickat hem. Man kan även se saldo på kortet den vägen, vet inte om de infört än att man kan betala via hemsidan för att ladda kortet med mer pengar.

Sms-biljetterna har jag ingen koll på, där har de krånglat till det ordentligt däremot.
  • LFF
    Anonym (annan sthlmare) skrev 2013-05-08 09:27:05 följande:
    Precis! Remsan var så smidig. Varför skulle dom ta bort den?

Tappade man en ny remsa gick man saftigt back om man var pank. Nu kan man förlustanmäla sitt kort (om man registrerat det) och får ett nytt inom ett par dagar med samma belopp på som fanns när man förlustanmälde det.
Svar på tråden SL suger !!