• Anonym (snart husägare?)

Låna till handpenning på hus?

Hej,

Vi funderar på att gå på vår allra, första husvisning om ca 2 veckor!

Tyvärr har vi inga pengar sparande - men vi har båda heltidsjobb, inga anmärkningar och inga lån (eller jag har ca 25,000 på min bil kvar, men det är det enda!). Vi kommer (förhoppningsvis) kunna få bra för bostadsrätten vi bor i nu, eftersom det är ett eftertraktat område, bra förening, sjöutsikt  och vi bor endast en våning upp.

Nu undrar jag om man kan låna från banken (båda har Swedbank) till handpenning? Jag tänkte att man kanske kan låna och sedan betala tillbaka den direkt då lägenheten är såld? Visst är handpenning ca 20% av priset? Isåfall borde vi kunna gå plus/minus/noll, det är ungefär vad andra fått för sina lägenheter.

Tacksam för tips, råd & hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 17:33
    Nu är tid på banken bokad. Spännande!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-05 15:55
    Hej, ville bara uppdatera lite!

Det 3:e huset vi tittat på föll oss verkligen i smaken - dock krävs en totalrenovering... Sen finns det även blåbetong i källaren. Och senaste radonvärdering är från 1990... Obestämd Så nu har vi beställt 2 dosor från Anticimex, som ska vara i huset i minst 10 dagar.

Imorgon ska vi prata med en i familjen, som var med på visningen, för att prata igenom allt lite till.. så får vi se om vi lägger ett skambud... Radonmätningen kostar 800 kr och besiktningen kommer kosta 6500 kr... Eftersom allt behöver renoveras, vilket mäklaren såklart vet, så borde h*n förstå att man nog inte får så mycket för detta hus.

• Svar på tråden Låna till handpenning på hus?
    Anonym (mäklare) skrev 2013-05-09 09:22:02 följande:
    Tänk på att det inte är så lätt att få in ett villkor i avtalet som köpare, säljaren måste gå med på det också. Och som säljare vill man (oftast) inte gå och vänta på att köparen eventuellt ska få sin bostad såld. Och ts, du/ni verkar väldigt okunniga på området så ett tips är att faktiskt gå till banken och få saker och ting förklarade för er. Jag vill inte låta dryg, men det är ert livs (förmodligen) största affär och förvånansvärt många människor köper glatt bostad för massor av pengar men har ingen aning om hur det funkar. Det vore ju trist om ni köper ett hus och sen upptäcker att ni inte har råd.
    Ja, vi är okunniga.. har aldrig köpt nåt stort tidigare, förutom bilköp. Därför ska jag ringa till banken imorn för att boka ett ''bolåne-möte'', för att se vad/om vi kan få låna.

• FlitigaLis
    Anonym (snart husägare?) skrev 2013-05-11 17:32:51 följande:

Lycka till
    FlitigaLis skrev 2013-05-11 18:34:51 följande:

Lycka till
    Tack!
  • Anonym (++)
    Anonym (snart husägare?) skrev 2013-05-07 20:58:06 följande:
    Som jag skrev i inlägg 7, så är det ett väldigt eftertraktat område. Särskilt för äldre/pensionärer som ska flytta från sina hus. Så vem vet, vi kanske flyttar in i deras hus och de i vår lägenhet...?

Vi har inte varit till banken, tänkte gå på visning först för att se om huset räcker till för oss.
    Driften på huset/år är 29,000 kr/år - alltså ca 2400 kr/månad. Nu betalar vi allt som allt ca 7000 för el, hyra, tv/bredband/telefon..

Och vad har ni räknat ni kan klara av att betala för huset totalr varje månad? Ni kommer inte att ha någon buffert alls? Inga pengar till renovering?
  • Anonym (++)
    Anonym (snart husägare?) skrev 2013-05-08 17:10:06 följande:
    Svarar er båda samtidigt...

Jag tycker det känns så dumt, att de kanske nekar till lån - bara för att man inte har sin nuvarande bostad såld...? TÄNK om vi inte vill ha huset då? Då har vi sålt våran bostadsrätt, och så blir vi bostadslösa istället...

Men hur tänker du nu???

Ni begär ju inte lån om ni inte vill ha huset?? Det ni ska fråga efter nu är ju bara ett lånelöfte??

Låter som om ni behöver läsa på en heeel del innan ni börjar titta på hus.   
  • Anonym (++)
    Anonym (++) skrev 2013-05-12 11:13:49 följande:

Och vad har ni räknat ni kan klara av att betala för huset totalr varje månad? Ni kommer inte att ha någon buffert alls? Inga pengar till renovering?

Driftkostnaden är ju inte totalkostnaden för huset...? Det är ju just bara driften, typ värmen..? Sen kommer ju allt annat på det, som lån tex? Plus alla räkningar ni har nu?
    Anonym (++) skrev 2013-05-12 11:13:49 följande:

För det första har vi inte tittat på huset, så vi vet ju inte ens om vi vill ha det eller ej. OM vi köper det så kommer vi inte ha någon buffert i början, utan får spara ihop till en. Men om vi får låna mer än vad huset kommer kosta, då kan man ju låna lite extra till en eventuell renovering.
    Anonym (++) skrev 2013-05-12 11:15:48 följande:

Men hur tänker du nu???

Ni begär ju inte lån om ni inte vill ha huset?? Det ni ska fråga efter nu är ju bara ett lånelöfte??

Låter som om ni behöver läsa på en heeel del innan ni börjar titta på hus.   
    Ja, vi ska bara kolla upp vad vi kan få i lånelöfte på mötet nästa vecka.

Ja, det måste vi... men vem vet allt till en början?
    Anonym (++) skrev 2013-05-12 11:18:25 följande:

Driftkostnaden är ju inte totalkostnaden för huset...? Det är ju just bara driften, typ värmen..? Sen kommer ju allt annat på det, som lån tex? Plus alla räkningar ni har nu?
    I denna driftkostnad är det beräknat på vad el, vatten och renhållning har kostat de som bor där nu.

Nu betalar vi ca. 7000 kr/månad för alla våra räkningar. Vi har inga ''övriga'' räkningar, utan bara det ''fasta'' som alla har (el, hyra, tv/bredband/telefon). Eller jag har mitt billån som ''övrig'' räkning, men det är också det enda.
  • Singoallaa
    Anonym (snart husägare?) skrev 2013-05-12 13:16:29 följande:
    För det första har vi inte tittat på huset, så vi vet ju inte ens om vi vill ha det eller ej. OM vi köper det så kommer vi inte ha någon buffert i början, utan får spara ihop till en. Men om vi får låna mer än vad huset kommer kosta, då kan man ju låna lite extra till en eventuell renovering.
    Anonym (++) skrev 2013-05-12 11:15:48 följande:
    Men hur tänker du nu??? Ni begär ju inte lån om ni inte vill ha huset?? Det ni ska fråga efter nu är ju bara ett lånelöfte?? Låter som om ni behöver läsa på en heeel del innan ni börjar titta på hus.   
    Ja, vi ska bara kolla upp vad vi kan få i lånelöfte på mötet nästa vecka. Ja, det måste vi... men vem vet allt till en början?I denna driftkostnad är det beräknat på vad el, vatten och renhållning har kostat de som bor där nu. Nu betalar vi ca. 7000 kr/månad för alla våra räkningar. Vi har inga ''övriga'' räkningar, utan bara det ''fasta'' som alla har (el, hyra, tv/bredband/telefon). Eller jag har mitt billån som ''övrig'' räkning, men det är också det enda.

Det tillkommer alltid andra räkningar när man bor i hus utöver driftkostnaden. Sopor, vattenkostnaden, gas, el och även samfällighetsavgiften, ifall sådant finns! I driften brukar enbart värmen och eventuellt elen anges, men hör med mäklaren vad som ingår i driftkostnaderna! Sedan har ni försäkringar, tomträttsavgälden (ifall sådan finns), fastighetsskatten, fast telefoni, lån, räntor osv, osv!!

Sedna får ni inte glömma att det som ockkså kostar att bo i hus är att du får själv bekosta ifall kylen eller frysen pajar, spisen, tvättmaskinen, där tilkommer alltid oförutsedda utgifter. Sotaren ska beställas för att sota i skorstenen, taket kan behöva tillsyn/bytas, toaletten kan börja läcka, allmänna underhållet av huset som tex målning av fasaden osv, osv, allt det där måste du också lägga,dit som STORA kostnader!

Sedan har jag ett tipsa vad gäller att flytta innan din nuvarande bostad är såld och det är att det finns en försäkring som man kan täckna som betalar den ena hyran i ex antal månader! Värt att kolla upp!
Svar på tråden Låna till handpenning på hus?