• Anonym (snart husägare?)

Låna till handpenning på hus?

Hej,

Vi funderar på att gå på vår allra, första husvisning om ca 2 veckor!

Tyvärr har vi inga pengar sparande - men vi har båda heltidsjobb, inga anmärkningar och inga lån (eller jag har ca 25,000 på min bil kvar, men det är det enda!). Vi kommer (förhoppningsvis) kunna få bra för bostadsrätten vi bor i nu, eftersom det är ett eftertraktat område, bra förening, sjöutsikt  och vi bor endast en våning upp.

Nu undrar jag om man kan låna från banken (båda har Swedbank) till handpenning? Jag tänkte att man kanske kan låna och sedan betala tillbaka den direkt då lägenheten är såld? Visst är handpenning ca 20% av priset? Isåfall borde vi kunna gå plus/minus/noll, det är ungefär vad andra fått för sina lägenheter.

Tacksam för tips, råd & hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 17:33
    Nu är tid på banken bokad. Spännande!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-05 15:55
    Hej, ville bara uppdatera lite!

Det 3:e huset vi tittat på föll oss verkligen i smaken - dock krävs en totalrenovering... Sen finns det även blåbetong i källaren. Och senaste radonvärdering är från 1990... Obestämd Så nu har vi beställt 2 dosor från Anticimex, som ska vara i huset i minst 10 dagar.

Imorgon ska vi prata med en i familjen, som var med på visningen, för att prata igenom allt lite till.. så får vi se om vi lägger ett skambud... Radonmätningen kostar 800 kr och besiktningen kommer kosta 6500 kr... Eftersom allt behöver renoveras, vilket mäklaren såklart vet, så borde h*n förstå att man nog inte får så mycket för detta hus.

• Svar på tråden Låna till handpenning på hus?
  • Singoallaa
    Anonym (99) skrev 2013-05-13 10:14:12 följande:
    I driften ska väl ändå kostnader för sophämtning och uppvärmning, eventuell avgift till vägförening/samhällighet ingå. Värt att veta om dubbelboendeförsäkring är det är inget banker tar hänsyn till i sina kalkyler. Du ska likväl ha lägenheten för att få lån till nästa boende alternativt klara dubbla hyror ett år.  Anledningen är att försäkringarna är villkorade med att du inte får tacka nej till ett marknadsmässigt pris.  Och vad som är marknadsmässigt kan sjunka ganska kraftigt under året du inte får lägenheten såld. Det är mäklaren (försäkringen) som anpassar vad som är marknadsmässigt under året. Du kan alltid tacka nej, med då får du inget betalt av försäkringen. Med andra ord: Det är en garanti att du får lägenheten såld. Inte en garantin att du får lägenheten såld till vad du från början ville ha.  Mäklaren vill ju ha lägenheten såld snabbt, så marknadsmässigt pris kommer nog sjunka ganska snabbt efter de 3 månadernas karens.            

Mina vänner som använt försäkringen satte ett pris på lägenheten som inte fick rubbas neråt! Så det var garanterade det priset vid såld lägenhet, mäklarna själva får inte sälja lägenheten under det satta priset av ägarna, detta stod i kontraktet. Kanske är olika från mäklarfirmor. Men så gjorde både de och ett par andra vänner.

Idag kom lönelöftet på posten - svart på vitt!

Nästa vecka ska vi på visning.. ska bli så spännande, hoppas tiden går FORT!

• FlitigaLis

Va spännande! Vi är mitt uppe i en budgivning, då sniglar sig tiden verkligen fram

FlitigaLis skrev 2013-05-16 18:13:34 följande:
    Va spännande! Vi är mitt uppe i en budgivning, då sniglar sig tiden verkligen fram
    Så spännandel!! Leder ni?
  • JECJ

Fick ni låna till handpenning, lagfart och pantbrev också?? Vilken bank var det?

• FlitigaLis
    Anonym (snart husägare?) skrev 2013-05-17 17:42:05 följande:
    Så spännandel!! Leder ni?

Det är faktiskt ingen annan som lagt bud. Ett sällskap ville tänka till måndag men i övrigt verkar det lovande. Vi har dock under utgångspris, så vi får se vad säljaren tycker
    FlitigaLis skrev 2013-05-17 19:43:58 följande:

Det är faktiskt ingen annan som lagt bud. Ett sällskap ville tänka till måndag men i övrigt verkar det lovande. Vi har dock under utgångspris, så vi får se vad säljaren tycker
    Ok, så på Måndag kanske ni har vunnit då?
    JECJ skrev 2013-05-17 18:14:48 följande:
    Fick ni låna till handpenning, lagfart och pantbrev också?? Vilken bank var det?
    Vi har Swedbank. Vi får låna 50,000 kr av min mamma. Kravet är att vi säljer vår nuvarande bostad innan vi skriver på köpekontrakt. Men det är ju inte säkert att vi vill ha huset, det kanske blir alldeles för litet.. I sådana fall hinner vi ju spara undan pengar inför nästa visning!
    FlitigaLis skrev 2013-05-18 11:24:55 följande:
    Får jag fråga vart i landet ni bor om 50 000 räcker till handpening
    Handpenningen är inte 50,000 Kr. Jag har tänkt som så att lånet från banken går till huset, och det vi får för lägenheten + de 50,000 kronorna vi får låna förhoppningsvis ska täcka handpenning, lagfart och pantbrev.

Har ingen aning om man kan tänka eller gör så. Men man kan ju hoppas.... Vet som sagt inte mycket om detta....!

Huset var alldeles för litet för oss. Men vi ha bokat fler visningar! Nu ska vi lägga undan så mycket pengar vi kan undertiden!

Hej, ville bara uppdatera lite!

Det 3:e huset vi tittat på föll oss verkligen i smaken - dock krävs en totalrenovering... Sen finns det även blåbetong i källaren. Och senaste radonvärdering är från 1990... Obestämd Så nu har vi beställt 2 dosor från Anticimex, som ska vara i huset i minst 10 dagar.

Imorgon ska vi prata med en i familjen, som var med på visningen, för att prata igenom allt lite till.. så får vi se om vi lägger ett skambud... Radonmätningen kostar 800 kr och besiktningen kommer kosta 6500 kr... Eftersom allt behöver renoveras, vilket mäklaren såklart vet, så borde h*n förstå att man nog inte får så mycket för detta hus.

• FlitigaLis

Den lägenhet vi bjöd på (fast förlorade) behövde också renoveras massor men oavsett vad mäklaren vet så är det säljaren som bestämmer

FlitigaLis skrev 2013-06-05 21:36:30 följande:
    Den lägenhet vi bjöd på (fast förlorade) behövde också renoveras massor men oavsett vad mäklaren vet så är det säljaren som bestämmer
    Fast säljaren är dement, maken är död och de har inga barn.. Hon vet inte ens om att hon har ett hus, sa mäklaren...
  • FlitigaLis

Då finns det väl en förvaltare eller godeman som har rätt att säga vad den tycker

• Anonym (99)
    Anonym (snart husägare?) skrev 2013-06-06 08:12:10 följande:
    Fast säljaren är dement, maken är död och de har inga barn.. Hon vet inte ens om att hon har ett hus, sa mäklaren...

Så du ska tillsammans med en mäklare lura ett hus av en gammal dement tant. Det låter ju strålande.

Annars lär ju mäklaren vara anlitad av någon som vet så mycket av huset att de anlitat mäklaren. och kan säga ja eller nej ett bud

FlitigaLis skrev 2013-06-06 19:59:41 följande:
    Då finns det väl en förvaltare eller godeman som har rätt att säga vad den tycker
    Ja, godman finns.
    Anonym (99) skrev 2013-06-07 10:24:34 följande:

Så du ska tillsammans med en mäklare lura ett hus av en gammal dement tant. Det låter ju strålande.

Annars lär ju mäklaren vara anlitad av någon som vet så mycket av huset att de anlitat mäklaren. och kan säga ja eller nej ett bud

Om du visste vad vi vet om huset, skulle du säkerligen be dem betala DIG för att flytta dit...

Vi har nu gett upp detta hus, och letar vidare. Tråkigt, eftersom det har hörntomt, ligger fint, och allt sådant. Men med alla dessa 1000-tals fel som kommit fram - NEJ! Det vill vi inte ha...
Svar på tråden Låna till handpenning på hus?