• sandraa

7 sitsig bil vilken e bäst? :/

Hej hej. Jag och min man har idags läget 2st volvo v70. Så nu funderar vi på att sälja den ena och köpa en 7 sitsig bil, och då e min fråga vilken skall man välja? Vi har ingen jätte budget att köpa bil för och jag vill inte köpa en model som lätt pajar. Så nu behöver jag hjälpvilken model och varför?? Snälla tacksam för svar. Mvh sandra

• Svar på tråden 7 sitsig bil vilken e bäst? :/
  • Topps

ingen 7 sittsig bil är någon bra familjebil då sista raden stolar tar det mesta av kraften i en ev påkörning bakifrån.

• pth
    Topps skrev 2013-05-14 21:58:11 följande:
    ingen 7 sittsig bil är någon bra familjebil då sista raden stolar tar det mesta av kraften i en ev påkörning bakifrån.

Hur menar du att man ska göra då om man har stor familj? Klart att om sista raden är direkt vid bakluckan att den raden får ta en hård smäll. Men om man behöver 7 säten till familjen väljer man väl en bil som har bagage bakom sista raden och då blir väl inte smällen mot bakersta raden större än i bakstätet i en 5-sits bil?
    Denna dagen ett liv
  • Topps
    pth skrev 2013-05-30 11:49:27 följande:

Hur menar du att man ska göra då om man har stor familj? Klart att om sista raden är direkt vid bakluckan att den raden får ta en hård smäll. Men om man behöver 7 säten till familjen väljer man väl en bil som har bagage bakom sista raden och då blir väl inte smällen mot bakersta raden större än i bakstätet i en 5-sits bil?
    Det finns ingen 7 sitsig bil med stort utrymme bakom sista raden. Vw Caravelle är en men det är mer en buss än bil. 
    Har man en stor familj så får det tyvärr bli två bilar om man vill ha säkerhet.

• mina1

Toyota Previa är den bästa av de 7-sitsiga jag haft (VW Touran samt Citroen c5) Hur stor som helst inuti. Gott om bagageutrymme och sittplatser för 7 vuxna människor :)

• MonkeyLover
    Tygtiiger skrev 2013-05-10 08:08:59 följande:
    Ford S-max, bra och lättkörd och gott om plats. Är en 5 - 7 sitsig bil, om man fäller alla sätena har man gigantiskt mycket lastutrymme, med alla sätena uppe kan vi ändå åka fyra vuxna och tre barn (två i bilstolar och en på kudde) OCH ha med oss helgpackning. Men då  är det fullt och vi får skippa att ta med barnvagn. De två bakersta sätena är extrasäten men man sitter bekvämt även som vuxen.
    Jag skulle inte kalla de två extra sätena för bekväma!! Är man lite längre får man ju sitta med knäna i hakan!! Å då snackar vi fortfarande normal-lång...
    Wilhelm 2011 Bebisar 2013
  • hallau

2 bilar är inget alternativ, fast större 7sits bilar med 7 permanenta säten måste ju vara bättre än sk 5+2 bilar (som verso/s-max/c-max), lutar åt en galaxy nu

• pth

Ngn som vet ngt om Jeep Commander? Fördelar? Nackdelar? Bra? Dålig?

Denna dagen ett liv
  • pth

Mitsubishi grande instyle. Ingen fyrhjulsdrift, men ändå. Ngn som vet ngt?

• fcs
    pth skrev 2013-06-14 19:20:27 följande:
    Mitsubishi grande instyle. Ingen fyrhjulsdrift, men ändå. Ngn som vet ngt?
    Väldigt nöjd ägare till en Mitsubishi Grandis sedan drygt tre år tillbaka. Har gått 13K mil och aldrig haft några problem, så länge man servar den. Bakersta raden lämpar sig inte för långfärder för vuxna men är mycket rymligare än de flesta 7-sitsiga konkurrenterna. Många man skjutsat som fått sitta längst bak har varit överraskade över utrymmet. Då får man ändå plats med t.ex. en ihopfälld vagn i bagaget samtidigt!
    Skön långfärdsbil helt utan "busskänsla" som dessutom har snygg design (jag vet, subjektivt)Tungan ute
    På minussidan kan nämnas att den inte finns med i någon krockstatistik, ej heller Euro NCAP-testad, så man har dålig koll på hur den står sig ur krocksäkerhetssynpunkt. Halvljuset kunde varit mycket bättre, samt att bensinförbrukningen är ganska hög (1,0-1,2 blandad körning). Hade jag haft möjlighet hade jag valt en diesel med bi-xenon.

Tyvärr importeras inte Grandis till Europa längre, så det är begbil som gäller.
  • Ulp

Vi har en Ford Galaxy 2010, är väldigt nöjd med den. Väldigt flexibel vad gäller säten, stor och rymlig. Jag är heller inte rädd för att använda den bakre sätesraden då det är ett större avstånd till bakluckan än många mindre modeller som Touran, Toyota Verso etc (Galaxy fick högst i säkerhet på grund av detta avstånd).

• Anders Lindgren
    Tessos skrev 2013-05-10 11:29:48 följande:
    Vi brukar hyra Fiat Freemont när vi hälsar på min familj. De har fem säten och två säten som man kan fälla upp så blir de sjusitsiga. En helt okej bil som har bra pris med tanke på utrustningen som ingår. Kostar runt 300 000kr ny.

Kan du tipsa om var ni hyrt denna? Tack på förhand Anders
  • Tessos
    Anders Lindgren skrev 2014-02-23 19:41:51 följande:

Kan du tipsa om var ni hyrt denna? Tack på förhand Anders
    Vi hur den på Avis i Sundsvall. Brukar flyga upp och hämtar den på flygplatsen i Sundsvall/Timrå.
  • Jutis

Hej på er! Jätte bra tips på 7-sittsiga bilar:). Men jag är lite kräsen. Vill ha en snygg och rejäl 7-sittsig bil. Inte nån plastig skit. Inredningen och instrument panelen ska vara snygg samt att bilstolarna ska vara sköna. Ska vara bra utrymme och den ska inte dra sjuka mängder bränsle.. Kan nån vänlig själ hjälpa mig?. Alla tips är uppskattade. Priset bör ej överstiga 200000kr Har höga krav men är sjukligt noga på ett val som kommer att kosta mycket pengar.

• Utrymme

Har haft ford s-max, den var trevlig men inte jättestor med 4 barn och packning.
    Nu har vi en VW Multivan, där går allt in. 
    Om ni behöver mer än 5 platser, gå direkt till VW-buss eller liknande Ford (tror den kom i fjol).

Svar på tråden 7 sitsig bil vilken e bäst? :/