Rikard skrev 2013-05-14 19:06:01 följande:
Jag trodde att jag kände till Lucifers (=Ljusbärarens) historia och var ganska säker på att den fallne ängeln nämndes i Bibeln, men en sökning på
Bibeln.se gav faktiskt inte en enda träff. (Det kan vara ett stavningsproblem, men jag försökte med flera olika varianter.) Ordet morgonstjärnan ger en del träffar. Morgonstjärnan = Venus = Lucifer i romersk mytologi. Jag känner också till att man ibland har satt likhetstecken med den talande ormen i Paradiset och Satan.
Intressant var också att upptäcka att orden Satan och djävul bara står att finna på några enstaka ställen Gamla testamentet, medan det förekommer frekvent i Nya testamentet. Tydligen såg den där Jesus och hans adepter ett större behov av att skrämma folk med straff och helvete.
För mig är det inte alls självklart att tron på både Satan och gud är monoteistisk. För mig känns det som en dualistiskt världsåskådning.
Särskilt muslimer och judar brukar ha svårt för treenigheten, att gud kan uppträda som fadern, sonen och den heliga anden. Därför är jag lite nyfiken på hur de får ihop det där med monotesim och tron på Satan.
Den versen jag skrev ovan är från Koranen och jag är muslim så jag kan berätta hur Gud och djävelun förhåller sig till varann om du tycker det är intressant...