Inlägg från: VojneVojne |Visa alla inlägg
  • VojneVojne

Varför är vi rädda för satanism?

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-14 23:49:12 följande:
    Det är det ja.

Aleister Crowley var inte satanist, du kan ju hävda det hur mycket du vill men det gör det inte mer sant. Möjligen tänker du på Anton LaVey, som faktiskt grundade Church of Satan. Eller någon helt annan person, men Crowley var inte satanist och han var definitivt inte teistisk satanist.

Vill du påstå det får du komma med bättre belägg än "den som söker finner".
    Kan du bara definiera vad är satanist? vi kanske har olika uppfattningar om det...
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-15 00:11:29 följande:
    vilka onda saker kan Djävulen manipulera människor till?
    allt från den som räknas ond av alla till den som förbereder till ondska...u name it....
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-14 23:59:28 följande:
    En satanist är antingen någon som tillber satan eller en anhängare av LaVeys (med fleras) läror. Det finns även tänkare som fått mindre spridning men generellt ligger de ganska nära LaVey-satanismen.

Den förra är teistisk satanism, den senare är ateistisk. Crowley var varken teistisk eller ateistisk satanist, däremot influerade han LaVeys läror. Det var det för övrigt många som gjorde.

Det är mig veterligen den vedertagna definitionen av satanism/satanist. Definierar du det annorlunda så föreslår jag att du klargör exakt vad du menar.
    Vi har samma uppfattning om satanism och den filmen jag såg så han typ avgudade djävulen, han gjorde massa ritualer bla döda människor och sexuella ritualer. Så jag vet inte hur mkt mer han måste göra för att han ska räknas som satanist? Kanske han måste göra trosbekännelse och tala ut? 
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-15 00:18:36 följande:
    jag har ingen aning faktiskt, vilka synder leder till helvetet enligt den muslimska doktrinen?
    Inte nödvändigtvis ska vara muslimskt, säg nåt du anser är ond?
  • VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-15 00:23:29 följande:
    Jag är för trött för att ge mig in i en gudsdefinition just nu. Men jag har gjort det förut och ska säkert kunna påminna mig hur jag formulerade mig den gången. Jag ber att få återkomma när jag inte är så mosig i huvudet.

När det gäller guds fjantighet, så handlade det specifikt om den berättelse du återgav om guden och djävulen som käbblade som förorättade dagisbarn. Guden och djävulen i din berättelse framstod som extremt fjantiga, med sin barnsliga vadslagning om människornas själar för att den ena var svartsjuk på människorna. I allmänhet skulle jag dock inte säga att gud framställs som fjantig, utan snarare grym och osympatisk. I vilket fall så är det en filur jag aldrig skulle nedlåta mig till att dyrka ens om hen fanns.
    Hur tycker du att Gud skulle bete sig för att få din respekt?
  • VojneVojne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-15 00:26:15 följande:
    Han är ju för det första död sedan mer än femtio år tillbaka. Så om han börjar tala ut så är det nog dags att skjuta honom i huvudet för då är han förmodligen en zombie. För det andra så ställer jag mig extremt tveksam till att han avgudade djävulen, han var som sagt inte satanist och han var inte teist. Att någon kanske vill påföra satanism på honom är en annan sak.

Hade du på riktigt studerat hans texter i ett år hade du vetat detta. Det finns massor skrivet av och om Crowley, en anonym film trumfar inte det.
    Jag vet att han är död och den filmen handlade om hans liv... Ska leta upp den filmen, jag kunde inte sova nåt dygn efter att jag såg den vidriga filmen, och han där beundrade djävulen, han studerade bibeln så han kunde mer än en riktig präst skulle kunna... Jag har inte studerat bara han utan hela lucifers och dennes trixer... Jag har varit med om konstigheter med och vill ej gå in på det mer heller... Jag ska hitta filmen dock och en bok han har skrivit som är berömd bland svartmagiker...
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-15 00:30:44 följande:
    att hindra homosexuella från att gifta sig och skaffa barn
    Ja det säkert djävulen har sina fingrar i det hela kan lova dig men människor hjälper till med...
  • VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-15 00:31:58 följande:
    Guden kan ju börja med att finnas.
    Det hade faktiskt imponerat lite på mig.
    Ja men det där är väl inte vårt samtal just nu, från din sida vi antar att H'n finns... hur ville du att H'n skulle bete sig så du respekterade H*n?
  • VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-15 00:31:58 följande:
    Guden kan ju börja med att finnas.
    Det hade faktiskt imponerat lite på mig.
    Varför tror du att Gud inte vill synas så att alla kan se H*n tydligt? ( vi antar fortfarande att från din sida att H*n finns)
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-15 00:39:36 följande:
    hm, sist jag kollade var inte Gud överförtjust i tanken på att bögar gifter sig heller..

Betyder det att de som förespråkar homoäktenskap begår en synd både i Djävulens och i Guds ögon?
    isf kan man ju inte vara Gud till lags utan att samtidigt även vara Lucifer till lags!?

Hur löser man det? 
    Du förstod det som du ville, jag sa inte att djävulen hindrade dem...
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?