• Cmittliv

Är min bebis för tjock?

Min flicka på 6 månader vägde 9.80 kg  och var 66 cm på 6 månaders kontrollen. Barnläkaren gav mig en riktig utskällning att hon är för stor och visade kurvan som gick över medel.

Min dotter vaknar 1-2 ggr / natt och dricker ca 100 ml ersättning varje gång. Läkaren tyckte att det var JÄTTEFEL och att jag Absolut INTE ska mata henne på natten. " En bebis på 6 månader ska sova minst 9 timmar utan mat" sa hon.

Nu mår jag jättedåligt över detta. Har försökt att ge henne nappen på nätterna men hon gråter och är hungrig, så jag ger ersättning men tar bort den när hon druckit 20-30 ml o ger sedan nappen. detta resulterar i att hon vaknar fler gånger.

Hur gör ni? Hur mycket väger era 6 månaders bebisar? Vad ska jag göra?

/frustrerad mamma

• Svar på tråden Är min bebis för tjock?
  • Philippa

Ett barn i den åldern behöver inte äta på natten, helt rätt. Försök ge lite vatten när hon vaknar... hon kommer vänja av sig nattmaten fort.

• Mabaja

Mitt barn vägde ungefär lika, 9,5 kg och 67 lång. Hon var så "perfekt" så... De tunnar ut när de rör sig. Så kommande halvår kommer det mesta försvinna. Vid 9 mån brukar jag vänja av mina med mat på natten.

• MammaJohanna1

Vad säger din bvc-sköterska? Min lilla vägde 8,7 kilo när hon var sex månader och var då 69 cm lång. Hon ansågs vara en liten tjockis (ja, de sa så) av andra och låg över kurvan på både vikt och längd. Hon ammades dock bara. Vid sex månader vaknade hon minst två gånger/natt och ammades. Är det så att ersättning gör att bebisar går upp mer i vikt?

• keron

Barnläkaren är dum i huvudet och borde utbilda om sig -.- 6 månader gamla bebisar behöver inte alls sova minst 9timmar utan mat. Det är ju jättelänge för en så liten att vara utan mat och de bebisar som sover hela nätter i den åldern är i minoritet, det lovar jag!

Skit i vad den inkompetenta barnläkaren säger. Idag rekommenderas fri tillgång till mat. Det gäller både ammade och flaskade barn.

• keron
    MammaJohanna1 skrev 2013-05-14 12:51:47 följande:
    Vad säger din bvc-sköterska? Min lilla vägde 8,7 kilo när hon var sex månader och var då 69 cm lång. Hon ansågs vara en liten tjockis (ja, de sa så) av andra och låg över kurvan på både vikt och längd. Hon ammades dock bara. Vid sex månader vaknade hon minst två gånger/natt och ammades. Är det så att ersättning gör att bebisar går upp mer i vikt?
    Jo, ersättning kan göra att bebisen går upp för mycket. Självklart kan helammade barn också bli väldigt tjocka men det anses inte vara någon fara alls.

Som det redan nämnts ovan, så planar viktkurvan ut när de börjar krypa och gå. Så det är totalt onödigt att börja dra i stora växlarna när barnet bara är 6 månader.
  • Pissenisse

Äh min grabb vägde också dryga nio kilo vid den åldern, nu är han ett år och väger 10,9. Det planar ut sig när de börjar springa runt. Han vaknar på natten ännu för att äta.

• Cmittliv
    MammaJohanna1 skrev 2013-05-14 12:51:47 följande:
    Min bvc-sköterska stod bredvid och sa inte så mycket. Höll väl med henne antar jag. Ersättning gör att bebisar går upp mer i vikt ja.
  • lovetove

Jag minns inte vad min son vägde.  Men jag kan säga att han åt varje natt när han var sex månader. MINST en gång! Ibland fler, och han var ingen tjockis. 

Han har aldrig sovit nio timmar i sträck och han är över två år nu.  

• Majlisen

Men herregud, vilken puckad barnläkare! Hade jag varit du hade jag fortsatt ge på natten om jag upplevt att mitt barn behöver det!

Och vadå? Är 6 månader sådär någon magisk gräns? Alla barn är OLIKA! Min 19-månaders ammar FORTFARANDE på natten, och behöver det. Kanske inte näringsmässigt alla gånger, men ändå.

Vid 6 månader är det lite väl tidigt att uttrycka sig om att barnet är "tjockt", vissa barn är rundare, vissa tunnare. Och maten behöver inte spela så stor roll. Om barnet verkar behöva det man ger så ska man fortsätta, man märker ju om barnet är hungrigt! Äter din "lagomt" på dagen? Hur ser det ut då?

Jag hade personligen skitit högaktningsfullt i läkaren om han bara baserade det på någon vikt! Är han orolig för att barnet växer för fort ska han skicka iväg er på en utredning. Vid sex månader var min dotter fortfarande HUNGRIG nattetid, det var närmare året som hon övergick till att behöva amningen på ett annat sätt. Och det kan vara precis samma med ersättning!

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Cmittliv

Känns skönt att höra. Jag hade ju själv tänkt avvakta med oron till hon börjar krypa och gå, om hon då skulle vara över kurvan skulle jag ju ifrågasätta hennes vikt och så. Men att få en utskällning för en bebis som inte ens kan krypa än kändes rätt hårt. Jag stod och grät medans hon fortsatte skälla ut mig. Sen avslutar hon med " men annars tar du hand om henne jättebra". Jaha vad fan baserade hon det på då??

Svar på tråden Är min bebis för tjock?