• Cmittliv

Är min bebis för tjock?

Min flicka på 6 månader vägde 9.80 kg  och var 66 cm på 6 månaders kontrollen. Barnläkaren gav mig en riktig utskällning att hon är för stor och visade kurvan som gick över medel.

Min dotter vaknar 1-2 ggr / natt och dricker ca 100 ml ersättning varje gång. Läkaren tyckte att det var JÄTTEFEL och att jag Absolut INTE ska mata henne på natten. " En bebis på 6 månader ska sova minst 9 timmar utan mat" sa hon.

Nu mår jag jättedåligt över detta. Har försökt att ge henne nappen på nätterna men hon gråter och är hungrig, så jag ger ersättning men tar bort den när hon druckit 20-30 ml o ger sedan nappen. detta resulterar i att hon vaknar fler gånger.

Hur gör ni? Hur mycket väger era 6 månaders bebisar? Vad ska jag göra?

/frustrerad mamma

• Svar på tråden Är min bebis för tjock?
  • Sorrena

Min dotter var 70.5 cm och vägde 9610g vid 6 månader.. hon vägde 4000g och var 52 cm när hon föddes..

idag är hon 27 månader och är 96 lång och väger 14.9 kg.. Ingen läkare har någonsin sagt att hon varit tjock..

tycker din läkare verkar dum i huvudet.  

• Sorrena

min dotter åt även nattetid tills hon var 8-9 månader.. visserligen åt hon bara mat men på natten fick hon lite ersättning..

• Sorrena
    sasso78 skrev 2013-05-14 13:15:24 följande:
    oh herregud vad olika det kan vara....Vet du när min vägde 11 kg? När han var runt 22 månader!   Nu är han snart 3 år och väger runt 13,5 kg. 
    min dotter är 27 månader och väger 14.9 ;)
  • Majlisen

Och biologiskt sätt ammar barnen (jag skriver amning eftersom det är "naturligast", men ersättning hanterar jag som precis samma) betydligt längre än 6 månader. Sen kan man säga att vissa barn inte behöver det längre än 6 månader, men det beror ju också helt på kosten dagtid osv med. Man ska ju snarare se över dygnsintaget, än just vad de äter nattetid. Kan ju säga att min tjej antagligen ammat betydligt mer än vad du ger ditt barn, vid 6 månader ammade hon säkert 5-8 ggr/natt, och då är hon ändå rätt liten.. Väger runt 10 nu som 19-månaders.

Många barn fortsätter behöva mat nattetid efter 6-månader. Andra behöver inte. Man ska lyssna på sitt barn, och uppmärksamma dess behov, inte kolla på en snittålder.

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Annelie 76

Jag ger sonen en flaska välling sent på kvällen fortfarande, han är 19 månader. Han äter så dåligt på dagarna så jag tycker han behöver slurken på natten. Jag tänker fortsätta med detta tills han äter ordentligt innan han går och lägger sig och inte petar som han gör nu... Han vaknar iaf flera gånger per natt, orkar inte att han ska göra det pga hunger också.

• Evelinas

Dumma jävla läkare!!
    Ge ditt barn vad hen behöver, så länge hen är glad och mår bra så är det bra! Så små barn kan aldrig vara för tjocka, dom äter så mycket de behöver och så kryper de av sig överskottet sen :)
    Har en kompis vars son är 5mån och väger nästan lika mycket som min 13 månaders, men va gör de? Han är så go och glad :) 

• Lena

Vi skulle sluta mata på natten för vår dotter skulle gå upp mer...

Byter inte barnet kurva bryr er inte!

• passo

Nej. En bebis på sex månader kan inte vara tjock. Blir irriterad på denna hysteri om tjock hit å tjock dit. Det är en bebis, läkarjäveln kan vara tyst tycker jag!!!!

• Sandrasmamma

Oh my... Min son vägde över 10 kg vid 5-månaderskontrollen, medan dottern vägde 7 kg vid samma ålder. Idag är båda ungarna välproportionerliga, normalviktiga skolbarn. Jag ammade båda två om de vaknade på natten vid 6 månader och hade inte lyssnat på en läkare som dillade om att halvårsbarn inte ska äta om nätterna.

• Dubbellina88

Hej!
    Min son vägde 10,5 kilo när han var sex månader. Jag räckte inte till med bröstmjölken så han började rätt så tidigt med flaskan. Han tar inte napp och äter inte välling(här provat alla sorter). Idag är han lite mer än åtta månader och väger 12,5 kilo. Vi fick utskällning av BVC som förbjöd oss att ge honom flaska med ersättning då han skulle lägga sig att sova. Dom sa att vi hämmade hans rörelsemotorik. Till viss del förstår jag ju att det blir tungt för honom att hålla upp sig själv, men det kommer ju när han är "redo". Jag kände mig som sämsta mamman och mådde otroligt dåligt. Pratade mycket med familj och svärföräldrarna. Dom tyckte att det var idiotiskt! Jag håller med! 
    Idag så har jag förvisso hårdtränat i två veckor med att ta bort flaskan från honom och tränat, tränat och tränat med nappen. Det har blivit väldigt mycket bättre. Han somnar med nappen nu och finner tröst där.
    Så fort din bebis och min kommer att börja röra på sig. 
    Din bebis är inte tjock, inte min heller. Det är i förebyggande syfte när dom blir förkylda eller diverse sjukdom.
    Jag trodde det var helt omöjligt att sluta ge min son mat på nätterna, jag har gråtit många ggr då han vaknat och varit alldeles förtvivlad. Men var stark! Det går med allt! Det är bara att ge sig fan på de! :)

Njut av din bebis och det är inget fel alls!

Du är den bästa mamman som finns! 
    Ta hand om er! 

Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, You will be successful!
Svar på tråden Är min bebis för tjock?