• Cmittliv

Är min bebis för tjock?

Min flicka på 6 månader vägde 9.80 kg  och var 66 cm på 6 månaders kontrollen. Barnläkaren gav mig en riktig utskällning att hon är för stor och visade kurvan som gick över medel.

Min dotter vaknar 1-2 ggr / natt och dricker ca 100 ml ersättning varje gång. Läkaren tyckte att det var JÄTTEFEL och att jag Absolut INTE ska mata henne på natten. " En bebis på 6 månader ska sova minst 9 timmar utan mat" sa hon.

Nu mår jag jättedåligt över detta. Har försökt att ge henne nappen på nätterna men hon gråter och är hungrig, så jag ger ersättning men tar bort den när hon druckit 20-30 ml o ger sedan nappen. detta resulterar i att hon vaknar fler gånger.

Hur gör ni? Hur mycket väger era 6 månaders bebisar? Vad ska jag göra?

/frustrerad mamma

• Svar på tråden Är min bebis för tjock?
  • 2 prinsar

Haha, när min kille var 6 månader vägde han 11,8 kg. Men läkaren sa inte så mycket mer än oj vilken kille Skrattande 
    Storebror var också stor, dock inte lika. Men nu vid 3 år är han mitt på kurvan. 
    Bvc sköterskan påpekade att dom inte behöver äta på natten men inget om att han måste sluta med det.
    Ska kanske säga att han i stort sett helammades vid 6 månader.
    Nu är han snart 9 månader och projekt sluta äta nattetid har börjats så smått.
    När dom börjar röra sig så stannar dom av i viktuppgång och kurvorna planar ut. 

• Mamma Tintis

Mamma till en 8 månaders kille: Jag reagerade på det din BVC sköterska hade sagt om att rörelsemotoriken hämmas av hans storlek. Min dotter var lite större än vad din kille är. Trots det så tog hon första stegen innan tio månader och innan elva månader gick hon på heltid! Hon var långt före alla andra bebisar i min mammagrupp trots sin storlek. Så det stämde verkligen inte på min tjej i alla fall! Hon har alltid varit motoriskt tidig.

• Gudinnan

Min son vägde 10,11 och var 77 cm vid 5 månader ..
    han var 5810g och 62cm när han föddes . 

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Dynastar

Min son äter också på natten och jag har bara valt att strunta i vad BVC säger! Alla är olika det är många som äter på natten, avskyr att de får en att känna att man ska lyda dem och de bestämmer. De ska vara ett stöd och ett bollplank inte någon överförmyndare, de flesta av oss vet vad som är bäst för vårt barn. Ett barn som äter välling eller ersättning äter väl tills det är mätt, det är ju inte så att du sitter och proppar i ditt barn godis och junkfood!

• Cmittliv

Dynastar: ja verkligen, du har så rätt. Jag ska oxå skita i vad hon har sagt, kärring. Hon fick mig verkligen att känna som att jag vore världens hemskaste mamma.

Och min dotter puttar verkligen bort flaskan när hon är mätt. Kanske ska lyssna mer på mitt barn än på en idiot till läkare. Vet inte hur jag ska gå vidare i detta nu. Vill verkligen inte träffa henne fler gånger!

• Wallenius89

Jag har en tjej som blir fem månader den 30/5. Vägde 4604g ocg 52 lång när hon föddes. Sist vi va på bvc va hon fyra månader och vägde 9940g och 66 lång. Varken sjuksköterska eller läkare tycker att det va något konstigt. Min dotter äter ibland upp mot 4 gånger per natt(hel ammar) Hon har aldrig sovit en hel natt än. Den läkaren du har träffat verkar vara en idiot!!

• fluu

Jag tycker de hänger upp sig för mycket på kurvorna. När min var på sexmånaderscheck klagades det på att hon var för liten - 7 kg,men hon mådde ju hur bra som helst så det var bara att skita i. Nu väger hon lite över 9 kg och är 16 månader så hon är liten helt enkelt. Din är stor helt enkelt. Inget konstigt bland så små.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pleco

Vilken idiot till läkare. Så länge hon följer sin kurva så är det ju inget att uppmärksamma. Mitt barn vägde 11,5kg och var 73,5cm vid sex månader. Bvc har aldrig sagt något om storleken på mitt barn, inte ens när jag själv undrat om det.

• fluu
    Gudinnan skrev 2013-05-14 17:43:20 följande:
    Min son vägde 10,11 och var 77 cm vid 5 månader ..
    han var 5810g och 62cm när han föddes . 
    Det var imponerande,min är 16 månader och mindre. Så olika det kan vara.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • AX87
    Cmittliv skrev 2013-05-14 12:47:03 följande:
    Min flicka på 6 månader vägde 9.80 kg  och var 66 cm på 6 månaders kontrollen. Barnläkaren gav mig en riktig utskällning att hon är för stor och visade kurvan som gick över medel.

Min dotter vaknar 1-2 ggr / natt och dricker ca 100 ml ersättning varje gång. Läkaren tyckte att det var JÄTTEFEL och att jag Absolut INTE ska mata henne på natten. " En bebis på 6 månader ska sova minst 9 timmar utan mat" sa hon.

Nu mår jag jättedåligt över detta. Har försökt att ge henne nappen på nätterna men hon gråter och är hungrig, så jag ger ersättning men tar bort den när hon druckit 20-30 ml o ger sedan nappen. detta resulterar i att hon vaknar fler gånger.

Hur gör ni? Hur mycket väger era 6 månaders bebisar? Vad ska jag göra?

/frustrerad mamma

Och på 60-talet sa de att barn måste äta var 4 timma. Verkar vara olika från läkare till läkare mår barnet bra är väl allt bra. Dessutom säger ju forskningen att de som är knubbiga som barn blir smala som vuxna.
  • AX87
    Cmittliv skrev 2013-05-14 19:51:44 följande:
    Dynastar: ja verkligen, du har så rätt. Jag ska oxå skita i vad hon har sagt, kärring. Hon fick mig verkligen att känna som att jag vore världens hemskaste mamma.

Och min dotter puttar verkligen bort flaskan när hon är mätt. Kanske ska lyssna mer på mitt barn än på en idiot till läkare. Vet inte hur jag ska gå vidare i detta nu. Vill verkligen inte träffa henne fler gånger!

Det är ju fritt vårdval så byt BVC
  • Wench85

Min BVC-sköterska sa att vid 4 månader behöver de inte äta på natten, vid 6 månader bör de inte äta på natten och vid 8 månader ska de inte äta på natten pga hornonpåslag som bl a kunde påverka nåt med pubertet i förlängningen.
    Sen vet jag inte ett dugg om hur det stämmer. :)

Mina har varit något över medel vid 6-månaders. 7-7,5 kg om jag minns rätt.
    Fast istället för att fråga på familjeliv kan du ju be att få kolla på BVC på den riktiga statistiken. Där finns ju standardavvikelse och allt angivet.

• Gudinnan

De e väldigt konstigt att din läkare till barnet tycker att barnet är överviktig tanke på att min gosse var större och till mig sa dom ALDRIG att hn var överviktig utan man sa hela tiden att han skulle ha mer mat.
    Fick till o med råd av bvc att ge honom burkmat hoppa över purré och ge honom riktig mat redan när han var 3 månader gammal !
    Idag är sonen 4½år och han är en lång och smal pojke äter som en häst hehe men är helt normal pojke men är stor för sin ålder annars   

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Hoppsansa

Hej TS! Bry dig inte så mycket om vad läkaren säger! Men vist är det inte bra om bebisarna är fööör runda men det är ju mer när de blir lite äldre än din. Har själv problem med en nattätande bebis. Vi har provat att späda ut ersättningen lite mer. Alltså inte ta lika många mått som man ska. Då blir det ändå bukfylla men de lägger inte på sig. Som sagt behöver ju barnen inte äta i denna ålder men de vill ju ofta göra det ändå. Uppenbarligen behöver ju inte din lilla så mycket mer matintag och då är det ju ingen fara om du bara häller i kanske 2 mått i ersättningen. Detta ska man ju inte göra på de andra målen såklart och med mindre bebisar utan mest om man vill börja ta bort nattmål. Min vill också nämligen äta 1-2 gånger och är också stor!

• En blå giraff

Min äldsta son var jättetjock och stor som bebis. Han åt mycket och åt även på natten. Bry dig inte om den läkaren tycker jag. Min son är 5½ år nu och hur smal och fin som helst. Han minskade automatiskt på mängden mat då han blev större. 

• tulip79

Vid 6 mån vägde sonen 8,7 kg o var 73 cm lång. Då helammade jag honom, även på natten. Han klarade aldrig att sova hela natten utan mat! Tror att det var först vid 9-10 mån vi tog bort nattmålet (då välling).

• jwrh

Var tvungen att kolla vad min lilla tjockis vägde när han var 6 månader, 10 kg precis och 69.5 lång. Ingen läkare eller sköterska har någonsin kommenterat hans vikt på något negativt sätt, mer än att de konstaterat att han är en stor kille. Nu är han 14 månader och har planat ut ordentligt på kurvan sen han började krypa och gå. 

Svar på tråden Är min bebis för tjock?