• Cmittliv

Är min bebis för tjock?

Min flicka på 6 månader vägde 9.80 kg  och var 66 cm på 6 månaders kontrollen. Barnläkaren gav mig en riktig utskällning att hon är för stor och visade kurvan som gick över medel.

Min dotter vaknar 1-2 ggr / natt och dricker ca 100 ml ersättning varje gång. Läkaren tyckte att det var JÄTTEFEL och att jag Absolut INTE ska mata henne på natten. " En bebis på 6 månader ska sova minst 9 timmar utan mat" sa hon.

Nu mår jag jättedåligt över detta. Har försökt att ge henne nappen på nätterna men hon gråter och är hungrig, så jag ger ersättning men tar bort den när hon druckit 20-30 ml o ger sedan nappen. detta resulterar i att hon vaknar fler gånger.

Hur gör ni? Hur mycket väger era 6 månaders bebisar? Vad ska jag göra?

/frustrerad mamma

• Svar på tråden Är min bebis för tjock?
  • sasso78

Min var också 66 cm på 6 månaders kontrollen, dock så vägde han bara 7 kg.  Jag minns honom inte alls som tunn och smal då utan helt perfekt. 

• Cmittliv
    Majlisen skrev 2013-05-14 13:05:03 följande:
    Men herregud, vilken puckad barnläkare! Hade jag varit du hade jag fortsatt ge på natten om jag upplevt att mitt barn behöver det!

Och vadå? Är 6 månader sådär någon magisk gräns? Alla barn är OLIKA! Min 19-månaders ammar FORTFARANDE på natten, och behöver det. Kanske inte näringsmässigt alla gånger, men ändå.

Vid 6 månader är det lite väl tidigt att uttrycka sig om att barnet är "tjockt", vissa barn är rundare, vissa tunnare. Och maten behöver inte spela så stor roll. Om barnet verkar behöva det man ger så ska man fortsätta, man märker ju om barnet är hungrigt! Äter din "lagomt" på dagen? Hur ser det ut då?

Jag hade personligen skitit högaktningsfullt i läkaren om han bara baserade det på någon vikt! Är han orolig för att barnet växer för fort ska han skicka iväg er på en utredning. Vid sex månader var min dotter fortfarande HUNGRIG nattetid, det var närmare året som hon övergick till att behöva amningen på ett annat sätt. Och det kan vara precis samma med ersättning!
    under dagen äter hon väl normalt, vad det nu anses vara. äter en halv portion gröt på morgonen, smakportion till lunch och middag. Lite frukter och bär som mellanmål och 2-3 ggr ersättning 120 ml däremellan.

• Mamma Tintis

Ähh, min dotter vägde över 11 kg vid 6 månader, och följde fint sin egen viktkurva som låg 3 kurvor över normalkurvan. BVC och läkaren tyckte att jag inte skulle oroa mig alls utan att det snarare är bra att "ha lite att ta av" om hon skulle bli sjuk. Idag är hon 2,5 år och väger ca 16-17 kg och är väl kanske lite större än sina jämngamla kompisar (men inget man tänker på), men är full av spring och energi! Oroa dig inte så mycket! Jag spenderade första året med att oroa mig över dotterns vikt, helt i onödan!

• oktoberbebben

Haha vilken dröm :P

Min unge vaknar 5 ggr natt och SKA snutta. VI har försökt med pappa men nejnejnej! Bara snutta. En dålig natt vaknar hon ca 8 ggr.. Hon ligger under kurvan men följer sin kurva fint.

Biologiskt ska väl barn inte behöva äta efter 6 månader men jag tänker amma lillan på natten tills hon bestämmer sig för att sluta, men det e jag det..

• blubbblubb

Människors sociala kompentens varierar, så även läkare. Det är väl ganska standard att diskutera barns vikt och avviker ett barn från kurvan / ligger på en ovanligt hög kurva ska det ju naturligtvis meddelas föräldrarna.

Att barn "springer av sig" är ju delvis också en skröna. Förr sades att barn inte kunde vara överviktiga förrän vid 4 års ålder, för några år sedan hade den gränsen flyttats ner till 2 år.  Det har också visat sig att föräldrar är ganska dåliga på att bedöma sina barns vikt och att överviktiga föräldrar ofta för överviktiga barn. Vårt BVC har t.ex. en satsning på föräldrar som lider av fetma från start för att minska risken att även barnet drabbas.

Nu har jag ingen aning om din/er vikt eller har kollat hur barnet ligger till på kurvan, men försök se det som en tidig signal på vad som kan vara värt att vara uppmärksam på.  Tänk hur arg du varit efter 4-årskontrollen om läkaren sagt "Ditt barn är överviktigt och det ser vi ju att han varit redan sen bäbis" utan att du haft en aning om det.

Jag tycker du ska mata ordentligt när du matar, annars blir det bara småhattande. Kan du inte försöka flytta tiderna succesivt så hon sover längre och längre tid. Barn är olika. Min första sov 11h redan som 2-månaders min andra kan fortfarande behöva nattmål några gånger i månaden och han är 16 månader nu. 

Ta det för vad det är, en sak att hålla ögonen på. Men minska inte på maten till ett barn i den åldern.            

• Rani

Äh, tramsig läkare. Ska och ska. Det finns knappy några ska/ska inte med bebisar. De är olika. Vet flera bebisar som väger som din flicka. De verkar så välmående så.

• sasso78
    Mamma Tintis skrev 2013-05-14 13:11:06 följande:
    Ähh, min dotter vägde över 11 kg vid 6 månader, och följde fint sin egen viktkurva som låg 3 kurvor över normalkurvan. BVC och läkaren tyckte att jag inte skulle oroa mig alls utan att det snarare är bra att "ha lite att ta av" om hon skulle bli sjuk. Idag är hon 2,5 år och väger ca 16-17 kg och är väl kanske lite större än sina jämngamla kompisar (men inget man tänker på), men är full av spring och energi! Oroa dig inte så mycket! Jag spenderade första året med att oroa mig över dotterns vikt, helt i onödan!
    oh herregud vad olika det kan vara....Vet du när min vägde 11 kg? När han var runt 22 månader!   Nu är han snart 3 år och väger runt 13,5 kg. 
  • Ronjah

Min största tjej vägde också drygt 9 kilo när hon var 6 månader. Hon fick äta när hon var hungrig, skulle aldrig neka en sån liten mat. Hon är en helt normalviktig femåring idag.

Min andra tjej är 17 månader och väger drygt 9 kilo nu, kan säga att jag är mer orolig över hennes vikt.

• Majlisen

Tycker jag att du ska fortsätta precis som du gör OCH byta BVC. Prata gärna med verksamhetschefen, för så ska det INTE gå till! Det är större chans att ditt barn är helt normalt! Man behöver inte egentligen oroa sig förrän vid ca 2 år för barnets vikt, dvs, väger barnet mycket då bör man börja ta tag i det. Det finns ingen direkt koppling till större barn och senare övervikt, majoriteten av alla stora barn har en fullkomligt normal vikt senare.

En annan orosfaktor hade kunnat vara om barnet skenade upp på alla kurvor under en kort tid. Det brukar dock sällan vara matbetingat, och ska istället utredas.

Jag skulle absolut inte oroa mig om jag vore du. Usch vad förbannad jag blir på den läkaren! Borde byta yrke, eller i vart fall arbetsplats. Läkaren ska inte få föräldrar att gråta genom utskällningar. De ska finnas för att stötta, och man ska gå därifrån och känna sig nöjd och glad! Blir så ledsen för din skull.

Ditt barn är inte tjockt! Visst lite större och rultigare kanske, men bebisar FÅR se ut så!

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • happy in hell

Jag tyckte också att bvc tjatade en massa om att sluta nattmata. Himla lätt för dem att säga, de som inte har en gallskrikande unge i en lägenhet klockan tre på natten. 

På andra håll har jag läst mig till att små barn inte kan äta sig feta, så länge man inte ger dem godis, läsk mm. De slutar helt enkelt äta när de inte behöver mer.

Oroa dig inte och gläds åt din stora unge. Som nån sa, det är otroligt bra om de blir sjuka, att de har lite reserver  

Svar på tråden Är min bebis för tjock?