• Anonym (TS)

Ni som har bott i invandrartäta områden

Dela gärna med er av hur det var att bo i ett invandrartätt område. Skriv gärna även vilket område det var.
    Observera dock att ni måste ange minst 1 positiv erfarenhet och 1 negativ erfarenhet.

• Svar på tråden Ni som har bott i invandrartäta områden
  • Petrol

Tänker inte skriva var men över 50% invandrare iallafall.

Jag har egentligen inte mkt att anmärka på men för att ta ett plus och ett minus så tycker jag det är väldigt trevligt att det är naturligt liv och rörelse på ett helt annat sätt än i mer svenskbetonade områden, folk umgås mer på allmäna områden etc. Negativt är väl att det är lite mer nedskräpning generellt än områdena runt omkring.

• Polly74

Utan att specificera området så bodde jag nästan 15 år i ett av de "värre" områdena i Östergötland, en gata med oförtjänt dåligt rykte och hög andel utlandsfödda, säkert mer än 50%. Jag trivdes bra med grannarna, råkade aldrig ut för värre missöden än lite språkförbistring i tvättstugan som gick att lösa med lite tålamod, och tycker på det hela taget att det var en bra plats att bo på :)

• Anonym (S-tälje)

Har bott i Södertälje,hög kriminalitet och allmänt otryggt.Är mycket glad att jag flyttat därifrån.

• Queenie70

Bor i ett av sveriges mest invandrartäta områden. Har inga negativa saker att skriva faktiskt trots att jag var lite orolig när jag flyttade hit till ett område som hade så dåligt rykte. Det är lungt och städat på min gård. Folk är hjälpsamma och vänliga. Trevligt

När folk faktiskt använder grillplatsen till middag. Alltid nån som bjuder på kakor när man går förbi. Det som är negativt är väl att alla andra barn mest talar sitt språk sinsemellan ute på gården och att jag vill flytta innan barnet börjar i skolan då mitt barn skulle vara nästan den enda svensken och jag ser att det då kan bli sociala svårigheter pga språk på rasterna. Områdets centrum och skola är inte heller så jävla upplyftande. 95% av invånarna här är antingen invandrare eller svenska missbrukare och psykiskt sjuka. Åsså jag då :)

• Emelie 1987

jag bodde på ett av de mest mångkulturella områdena i Stockholm. Det var hur mysigt som helst faktiskt. Massor med trevliga underbara människor med olika bakgrunder. En del har svårigheter med svenska, men det får man faktiskt lov att ha överseende med. Tålamod är något jag har mycket av. :)
    Oavsett fanns det många där som jag tyckte riktigt bra om.

Jag kan nog inte komma på en enda gång då den negativa bilden av förorten verkligen har kunnat bekräftas.  

En man, två barn, tre älsklingar
  • Anonym (rsgd)

Är uppväxt i Rosengård. Det positiva var den familjära stämningen, gästvänligheten och hjälpsamheten. Ofta ordnades spontana grillfester där alla var välkomna. Inget tjafs om vem som tog med vad eller vem som betalade mest.

Nackdelarna var att språket inte var så bra och brytningen spred sig även till svenska barn. Kvalitén på undervisningen var inte den bästa tyvärr pga dels språksvårigheter och att de som kom från andra länder ofta låg efter på även andra vis då de inte fått möjlighet att gå ordentligt i skolan i sina hemländer. 

Sen var det naturligtvis en del bråk då frustrationen pga sin utsatta position socialt, ekonomiskt hos många var hög. 

• LinneaJosie

Bodde ett par år i ett område som dominerades av studenter och människor med utländsk bakgrund. Fördelen var att jag hade trevliga grannar och att det var mycket liv och rörelse. Nackdelen var att studenterna festade typ fyra dagar i veckan och gärna spelade "Rosa helikopter" på repeat halva natten.

• Anonym (Malmöbo)

Positivt: extremt trevliga och hjälpsamma grannar. När jag flyttade in och ut kom folk ut ur sina lägenheter och frågade om jag behövde hjälp att bära (!). När jag varit bortrest hade detta lagts märke till och grannarna frågade var jag hade varit och om jag hade haft det bra. Färre "arga lappar" (det värsta jag vet) sattes upp i trapphuset. När någon spelade musik lite för sent på kvällen var det naturligt att gå dit och säga till istället för att sitta och skriva ner det på en lapp och sätta upp den i trappen dagen efter.

Negativt: De flesta problem som kan finnas i invandrartäta områden är allmänna sociala problem som till största del beror på fattigdom och arbetslöshet. Det har ju egentligen inget att göra med etnisk härkomst. Kan tänka mig att barn och ungdomar som går i skolan i ett sådant område får det svårare att lära sig tala en god svenska. Det är ju därför vi ska bryta segregationen! 

• Mihaela

Om man gillar skrik ock skrän, spring och oväsen i trapphusen, nerskräpning utanför hyreshuset och inne i gemensamma utrymmen, urin och även träck i trappuppgångar, uppkäftiga invandrarungar och vuxna. kriminalitet, våldtäkter, stölder, misshandel och vandalisering, hög "musik" nätterna igenom, bråk och slagsmål, smittsamma sjukdomar, loppor och löss, ja då ska man absolut bo i ett invandrartätt område!
    Mihaela 

• Petrol
    Mihaela skrev 2013-05-14 17:44:45 följande:
    Om man gillar skrik ock skrän, spring och oväsen i trapphusen, nerskräpning utanför hyreshuset och inne i gemensamma utrymmen, urin och även träck i trappuppgångar, uppkäftiga invandrarungar och vuxna. kriminalitet, våldtäkter, stölder, misshandel och vandalisering, hög "musik" nätterna igenom, bråk och slagsmål, smittsamma sjukdomar, loppor och löss, ja då ska man absolut bo i ett invandrartätt område!
    Mihaela 
    Gratulerar till att du inte lyckades läsa hela TS som var på imponerande 2 rader.
Svar på tråden Ni som har bott i invandrartäta områden