• Anonym (TS)

Ni som har bott i invandrartäta områden

Dela gärna med er av hur det var att bo i ett invandrartätt område. Skriv gärna även vilket område det var.
    Observera dock att ni måste ange minst 1 positiv erfarenhet och 1 negativ erfarenhet.

• Svar på tråden Ni som har bott i invandrartäta områden
  • Julietta

Har bott i Angered. Trivdes verkligen men visst kändes det otryggare att gå hem själv på natten än det gjort i den välputsade förort där jag växte upp. Men som nämnt några gånger var det ju självklart inte pga att det bor folk från olika länder i Angered utan pga utbredd fattigdom och mycket arbetslöshet. Människor som tror att tex kriminalitet i områden så som Angered beror på att det finns många olika nationaliteter respreneterade där är ju uppenbarligen spån som inte förstått grejen med att det finns olika socio-ekonomiska grupper.

• LittleDarling

Min allra första egna lägenhet var en etta i ett invandrartätt område och som överallt annars fans det både positiva och negativa saker där.

Det positiva var bl.a.:
    * Jättesnälla grannar som alltid pratade, hjälpte till att bära möbler, bjöd på fika osv.
    * Trevlig gemenskap bland alla som bodde där.
    * Hade många vänner som också bodde där.
    * En superbra grundskola där jag även gjorde en praktik när jag studerade på gymnasiet.
    * Två små affärer med bra service och generösa öppettider.
    * Billig hyra.
    * Nära till vårdcentralen, tandläkare, bbc, mvc som för övrigt höll god kvalitet.
    * Stora nya basket- och fotbollsplaner samt andra sportaktiviteter som löpning, sporthall m.m.

Det negativa var:
    * Tråkiga gråa betonghus uppradade från 60-talet. Allt såg likadant ut.
    * Området hade dåligt rykte (men obefogat skulle jag säga)

Hmm.. Sen kommer jag inte på något mer direkt negativt. Det var inte alls mycket kriminalitet där. Droger förekom det säkert men inte mer än i övriga områden. Det värsta var alltså dessa tråkiga betonghus som gjorde mig deppig bara av att titta på det. Jag hade önskat att husen rustades upp men jag har ännu inte sett att det har gjorts och jag bodde där för runt 7 år sedan.

• LittleDarling

Och jag tillägger också det som någon annan hade skrivit om... Jag har heller aldrig hört någon kalla mig för svenne, hora eller något sånt. Alla var väldigt artiga och trevliga vad jag vill minnas.

• Emelie 1987

Jag har aldrig heller blivit kallad för vare sig svenne eller hora. Våldtäktsförsök har jag däremot blivit utsatt för, men det äcklet följde faktiskt efter mig hela vägen från stan. Aldrig ens sett honom i kvarteren tidigare. 

En man, två barn, tre älsklingar
  • Anonym (aldrig mer)

Vill inte säga vilket område, men en förort till Stockholm i alla fall.

Positivt: Kommer inte på något som har med själva invandrarna att göra. Det var nära till affären och ganska bra kollektivtrafik men det var ju inte tack vare att det var invandrartätt.

Negativt: Skräpigt och nedklottrat, mycket stölder genom inbrott i källarförråden, många polisbesök, en del tjafs i samband med tvättstuga då folk inte förstod tillräckligt bra svenska för att kunna läsa reglerna, ofta ungdomsgäng som hängde utanför husen och lät väldigt mycket. Allmän otrygg känsla, som lite mindre blev jag jagad av en kille i Scream-mask och kände mig allmänt förföljd ibland. Sedan får man inte glömma bort det sociala, att aldrig våga säga till nya personer var man bor för att man vill slippa beklagande blickar och jobbigt skvaller som uppstår.

• Anonym (inte mer)

Positivt, det var billigt och lätt att få lgh.

Negativt, precis allt annat, mycket trist då jag generellt sett inte har något emot invandrare, men det slöddret som bodde där vi bodde var bara skit. Om det fanns någon bra så syntes de inte alls.

• LillGris
    Anonym (söderförort) skrev 2013-05-15 09:29:16 följande:
    Min mamma bor ovanför tunnelbanan så musiken från douglas och gapet från tunnelbanan hördes väldigt mkt. Men det är sant "gängen" där bryr sig inte om de som bor där och det är inte de som begår brott i skärholmen, de begår inte sånt i sin hemmiljö. Min mamma t.ex är bästa vän med en av dessa killars mamma. När man träffar dessa killar så visar de respekt men jag känner mig gammal när de säger "madame" till mig för att jag är gift. Min mamma kallar killarna för "moster/faster", min man för "farbror".. Jag är mer rädd när det är killar/män utifrån området som står där på kvällarna och som inte känner en..

Ha hjälm på sonen...hahahahah, men jag tror det slutar med att du åker och han tittar på :) 

Ja då är det såklart värre, när man bor så nära tbanan, då blir ju stöket störigt. Haha jag blev kallad "damen" av ett gäng 8-9åriga killar idag, vafan jag är 26!! Men det var ju artigt i alla fall ;)
  • Malinka3

är ju själv invandrare haha men finns 2 stora skillnader mellan invandrar områden tycker jag och det är små och stora områden, i större områden är det mycket mer opålitligt då de finns mycket skumt folk, i mindre områden är de perfekt då alla känner alla och man har stor gemenskap.

Negativt:  barn och ungdomar som springer ute väldigt sent 
    nedskräpning
    hårdare klimat bland barn och ungdomar
    sämre svenska, blir ofta att riktiga svenskar(barn) bryter lite när dom pratar med det blir vell en sorts dialekt antar ja.
    mer stökigt

Positvit: det är mycket barn ute jämt, inte alls lika "dött" som svenska områden.
    väldigt socialt
    trevliga hjälpsamma människor
    mera "hemma känsla"
    billigare
    tror det är bra att växa upp på ett lite tuffare ställe.

Jag tycker det positiva överväger mycket mer

• TatijaNa91

Bodde i ett invandrartätt område för något år sedan

Positivt:  Goda grannar, jätte hjälpsamma och bjöd/bjöds ofta på fika, mycket liv och rörelse, billiga butiker, fick tag i livsmedel som inte säljs i "svenska" butiker,närheten till simhall, sporthall, lekplats, bvc osv   hemma-känsla(alla kände alla) alltid folk ute=aldrig rädd på kvällarna

Negativt : tråkiga ,nergångna lägenheter,   gråa betonghus   

Kan ibland  sakna lägenheten och grannarna och speciellt på  våren och sommaren då ALLA grillar på ängen bakom huset. Härlig gemenskap!   

• Nude
    Anonym (TS) skrev 2013-05-14 16:36:58 följande:
    Dela gärna med er av hur det var att bo i ett invandrartätt område. Skriv gärna även vilket område det var.
    Observera dock att ni måste ange minst 1 positiv erfarenhet och 1 negativ erfarenhet.

Sthlms södra förort

Positivt - Inget

Negativt  - Allt, stökiga grannar, nedskräpat runt husen. Skrik och allmän respektlöshet.    
Svar på tråden Ni som har bott i invandrartäta områden