• Svar på tråden Böter om du gör detta i bilen...
  • Fia 28

    Näe, jag är inte så skicklig att jag klarar av att sminka mej i bilen. I Finland får man redan böter om man pratar i telefon utan handsfree, men ser nog dagligen folk som gör det ändå.

  • Som snö

    Pratar nästan aldrig i mobilen när jag kör.
    Nöjer mig med att facebooka och smsa. Kanske nån koll på FL.
    Nån måtta får det vara!!

  • Nicke
    Fia 28 skrev 2013-05-15 10:59:50 följande:

    Näe, jag är inte så skicklig att jag klarar av att sminka mej i bilen. I Finland får man redan böter om man pratar i telefon utan handsfree, men ser nog dagligen folk som gör det ändå.


    Inom EU så är vi det sista landet som tillåter mobilprat utan handsfree enligt Aftonbladet.
    Jag har handsfree i stereon så jag håller aldrig i mobilen när jag kör.

    Många lär fortsätta som vanligt, precis som att många kör för fort trots att man kan få böter.
  • cloudberry79
    Som snö skrev 2013-05-15 11:02:21 följande:
    Pratar nästan aldrig i mobilen när jag kör.
    Nöjer mig med att facebooka och smsa. Kanske nån koll på FL.
    Nån måtta får det vara!!
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Fia 28
    Niklas2k skrev 2013-05-15 11:02:40 följande:
    Inom EU så är vi det sista landet som tillåter mobilprat utan handsfree enligt Aftonbladet.
    Jag har handsfree i stereon så jag håller aldrig i mobilen när jag kör.

    Många lär fortsätta som vanligt, precis som att många kör för fort trots att man kan få böter.
    Just så. Folk skärpte sej bara strax efter att det blev förbjudet, några år senare så bryr sej ingen igen.
  • Butterscotch
    Niklas2k skrev 2013-05-15 11:02:40 följande:
    Inom EU så är vi det sista landet som tillåter mobilprat utan handsfree enligt Aftonbladet.
    Vårdslöshet i trafik är olagligt, så att prata i telefon kan ju falla in därunder, om det leder till vårdslöshet vill säga.
  • Nicke
    Butterscotch skrev 2013-05-15 11:35:00 följande:
    Vårdslöshet i trafik är olagligt, så att prata i telefon kan ju falla in därunder, om det leder till vårdslöshet vill säga.
    Ja, det kan det.
    Jag antar att andra länder har det specificerat att telefon inte får användas och inte försöker att klumpa in det i vårdslöshet i trafik. 
  • piapiapia

    För mig är det respektlöst att göra något annat i bilen som förare än att just köra. Man träffar på så många bilar med förare som pratar i mobil. I många situationer när man borde få ögonkontakt är det omöjligt. Hade likabra kunnat krocka och dö!!!

  • carhe

    Ja, jag tror att det nu kan vara möjligt att införa förbud mot mobilprat,sms;ande och liknande nu. Man brukar vänta till dess en tillräckligt stor del av befolkningen anser att det bör vara en lag innan man inför den. Innan dess jobbar man med beteendepåverkande aktiviteter av olika slag. Jämför med när man införde lag om bilbälte, innan dess så var det under en lång tid en stark opinion mot bilbälte med ett antal mer eller mindre starka argument. Sen när man efter en massa kampanjer fått de flesta att anse att bilbälte var bra så infördes lagen. Samma metod använde man när man införde lag om cykelhjälm för barn. Om några år när opinionen är tillräcklig tror jag att man kommer att införa lag om hjälm även för vuxna. Så anledningen till att man inte infört någon lag ännu är att man inte har haft opinionen med sig. Helt fel metod kan det ju inte vara att jobba på det sättet. Vi har ju det lägsta antalet döda/svårt skadade i trafiken i hela världen.

  • Som snö

    Panda: Körkort? Japp!
    Kör mycket?: Hyfsat. Snitt på 200-300 hundra mil i månaden.
    Dom flesta med mobilen i näven.
    Varför? För att det är tråkigt att köra annars, och jag kan ha hyfsad fokus på fler saker än en, fast jag är man.
    Är jag på riktigt? Japp!

  • Som snö

    Panda: När dom flesta tror något, och jag tror nåt annat. Då brukar jag fundera på om inte jag har fel.

  • Mentat

    Det här är en märklig fråga där det verkar vara svårt att hålla isär begreppen. Ja, det kan vara farligt att hantera mobilen medan man kör även om det inte måste vara det. Det innebär inte att lagstiftningen skall specificera detta!

    En grundläggande rättssäkerhetsprincip är att det som inte är förbjudet är tillåtet. Om lagen specificerar mobiler innebär det att det är fullt tillåtet att leka med surfplattan, läsa tidningen och en hel del annat som inte nämns i lagtexten. Lagen skall inte vara teknikberoende!

    Det man vill komma åt är vårdslösheten. Alltså borde man fundera på att skärpa paragrafen om vårdslöshet i trafik och dessutom låta polisen jobba med de frågorna i stället för att enbart titta på hastigheter och inget annat (vilket dessutom är extra vanligt varma, soliga sommardagar då det är sjkönt att jobba ute)

  • Mentat

    Den formulering som nämns i Aftonbladetartikeln är betydligt bättre än att bara förbjuda användningen av mobilen. Bra av Elmsäter-Svärd!

Svar på tråden Böter om du gör detta i bilen...