• Mamali

Vill lära mig att dricka kaffe

Är som ett barn, tycker kaffesmaken är äcklig men tycker det vore bra att vänja sig vid den. Känns trist att alltid tacka nej när det bjuds, dessutom är jag ju nästan en koffein-addict som det är.

Några tips för hur man lär sig på ett enkelt sätt...?

• Svar på tråden Vill lära mig att dricka kaffe
  • Mamali

Nu har jag druckit en kopp cappucino! Sån där som man bolandar ut i hett vatten. Enligt innehållsförteckningen innehåller den både mer socker och mjölk än kaffe och den gick ner. Det var inte gott men inte heller äckligt. Kan nog vänja mig vid detta så småningom... .

• JsN

Skillnaden mellan sån påse och en riktig cappucino är som skillnaden mellan varm choklad från påse som ska blandas med vatten och riktig varm choklad gjord på mjölk...

• Emma m Theodor

Nu har jag inte läst igenom tråden- så du kanske har fått rådet redan- men om du verkligen vill *skrattar* så kanske du ska prova med hälften mjölk och hälften kaffe till att börja med. Du får nog värma mjölken lite då- annars blir det jättekallt.
    Vi kör enbart Nescafe (heter det så? Snabbkaffe menar jag i alla fall) hemma hos oss. Det tycker vi är godare än bryggt.....

• Mamali

JsN, Så då har jag alltså ännu bättre kaffeupplevelser framför mig menar du ?

• JsN

Om vi säger så här... Jag skulle inte komma på tanken att dricka en sådan påse... *ler*

• Mamali

Men smakar inte en sådan "välgjord" Cappucino mer kaffe än en påsdito? För meningen med påsen var ju att jag visste att den var späckad med socker och mjölk = mindre kaffesmak?

• JsN

Det är en ENORM skillnad i smak på pulvermjölk och riktig mjölk. Däri ligger stora skillnaden.

Att värma riktig mjölk och smaksätta med nescafé blir betydligt godare och lika mild kaffesmak (Till mitt morgon"kaffe" har jag 2 tsk nescafé till 3dl mjölk)

• JsN

På café vill du nog hellre prova en latte än en cappucino. LAtten innehåller mer mjölk i förhållande till kaffe än vad en cappucino gör.

• Mamali

Jag är bara ute efter så lite kaffesmak som möjligt - åtminstone till en början!

• Mamali

Jo fast jag har provat latte och tyckte den var betydligt mer svårdrucken än cappucinon jag drack idag. Är det inte espresso latten baseras på...?

Svar på tråden Vill lära mig att dricka kaffe