• Mamali

Vill lära mig att dricka kaffe

Är som ett barn, tycker kaffesmaken är äcklig men tycker det vore bra att vänja sig vid den. Känns trist att alltid tacka nej när det bjuds, dessutom är jag ju nästan en koffein-addict som det är.

Några tips för hur man lär sig på ett enkelt sätt...?

• Svar på tråden Vill lära mig att dricka kaffe
  • JsN

(Öka mängden socker, det är MASSOR i påsen)

• Alvi

Men hörrö, VARFÖR....?
    Varför inte fortsätta vara ett barn...?? =)

Varken jag, min sambo, hans syster eller hennes sambo dricker kaffe, det finns ju alltid te eller saft att tillgå....

Folk börjar vänja sej vid att vi inte har vuxit upp ännu, och frågar oss inte ens längre om vi vill ha kaffe. Folk är förundransvärt "hjälpsamma" och erbjuder allt möljigt annat... =)

• JsN

Cappucino är också baserat på expresso. En expresso kan smaka allt från runt och mycket till beskt eller surt beroende på bönor etc så det är svårt att generalisera så. En latte består av rätt mycket mjölk, medans en capucino har mindre mjölk (och mer skum) Sen gör en massa ställen sina olika... JAg brukar när jag kommer till ett nytt ställe berätta vad jag vill ha isf att beställa från menyn...

• Mamali

Jag vet inte varför. Jag bara vill kunna dricka kaffe helt enkelt.

• citronisen

När jag lärde mig dricka kaffe (förstår din önskan - dels underlättar det i sociala sammanhang, dels är det skönt att ibland få den kick man faktiskt får av kaffe, i synnerhet om man inte dricker det så himla ofta) så värmde jag mjölk och vispade den skummig, sedan blandade jag i snabbkaffe = mumsigt och lättgjort! Tipsar samtidigt om de små elektriska mjölkskummare som finns numera - superpraktiskt!

• Palsternacka

Ett tips:

på "riktiga" kaffeställen brukar de ha något som kallas "latte Macchiato" eller nåt sånt. Det är den svagaste blandningen av kaffe+mjölk, med typ 25% kaffe och 75% mjölk. Jag tål inte starkare kaffe eftersom jag får hjärtklappning då (mesigt va!) men den brukar gå bra. Och den är väldigt god med bara en anings kaffesmak.

• JeCa

Eller gör omvänt: Gå till Sosta (om du bor i Sthlm) och beställ en liten espresso. Drick i en klunk med en god bir mörk choklad till - mums! Faktum är att vanligt kaffe har en helt annan besk smak än nygjord välgjord espresso som inte alls är särskilt besk. Visserligen stark, men på "rätt sätt".

Tillfällen då inget annat funkar merän kaffe :
    - Efter maten med en riktigt god konjak (som jag får hoppa numer tyvärr...)
    - I Italien!
    - På stan som uppiggare efter en dags shopping - helst Sosta som är så likt de italienska ställen som det går, stående och tillsammans med en bit mörk choklad
    - På riktigt kafferep med sju sorters kakor
    - Om du jobbar på bygge (du blir märkt för livet annars )
    - Under långa föreläsningar
    - När mormor kommer på besök

Ciao!

• ladyhawk

Börja med en mild kaffe latte med lite choklad sprinklat över. Men varför vänja sig vid kaffe, det är egentligen ett gift.

• Tossan79

Jag skulle också föreslå att du börjar med en mild latte. Endel caféer har två espresson i, men det blir rätt starkt tycker jag. Så en espresso som grund, och sen en massa mjölk på! Och sen är det smaksak om man vill ha skum på eller inte, jag brukar själv be om latte utan skum.
    Så finns det ju olika sorters siraper ( typ toffe, amaretto, mandel osv) som man kan smaksätta kaffet med, kanske skulle det vara nåt för dig i början?

• Tossan79

Så tycker jag mig ha märkt att pulverkaffe ( alltså snabbkaffe) ofta är lite mjukare i smaken än vanligt kaffe. Kanske kunde du testa det?

• Fru Längtan

Bli GRAVID! Inan jag blev gravid hatade jag kaffe, men nu kan jag bli så där konstigt sugen på det... nu när man inte skall dricka så mycket heller.

Annars så har jag nog inga tips... ta lite då och så så kanske du vänjer dig vid smaken.

• Mamali

Nää, när jag var gravid var jag verkligen inte sugen på kaffe . Men just nyssens drack jag ytterligare en kopp pulver-cappucino .

• Madicken och Lisabeth

Hej.

Om du vill lära dig så börja med en liten kopp kaffe, efter en god middag då du är riktigt mätt. Mitt förslag är att inte ha i socker eller mjölk utan drick kaffet svart så att du lär känna kaffesmaken först. Sedan när du är mer van kan du prova lite andra varianter.
    Koffeinet i kaffet piggar upp efter maten då du är lite däst/trött och kaffet sväljer du till en början utan att "smaka" på det, då får du bara en varm och god eftersmak som passar särskilt gott efter en god måltid.
    Efter tre försök inom en månad bör det inte längre vara några problem.

Personligen är jag extremt koffeinkänslig, reagerar på kaffe och coca-cola och även på te även fastän jag inte tror det innehåller koffein.
    Jag kan få hjärtklappning, kallsvettas och blir lätt illamående vid för stort intag och det sätter ofta fart på magen.
    Dricker jag kaffe efter kl. 18 på kvällen så kan jag inte sova på natten, utan ligger och vänder och vrider på mig.
    Jag kan dock tycka att det är jättegott med en kopp tillsammans med goda vänner eller efter en riktigt god middag men i övrigt försöker jag att hålla nere intaget då jag märker att min kropp inte riktigt tycker om det.

Lycka till!

• Wirre

varför, man får ont i magen sen luktar munnen som "jag-vet-inte-vad"... nej håll dig ifrån kaffe du... det gör jag...

Svar på tråden Vill lära mig att dricka kaffe