• Mamali

Vill lära mig att dricka kaffe

Är som ett barn, tycker kaffesmaken är äcklig men tycker det vore bra att vänja sig vid den. Känns trist att alltid tacka nej när det bjuds, dessutom är jag ju nästan en koffein-addict som det är.

Några tips för hur man lär sig på ett enkelt sätt...?

• Svar på tråden Vill lära mig att dricka kaffe
  • Bambis

Det fins cappuccino och cafe latte med smak av hasselnötter, vanilj mm. Prova det med socker i.

• kvabbso

Jag tror det handlar om att bestämma sig. Jag började när jag var 15 och ville impa på en lite äldre kille... *suck*
    Vi kan ha kaffeträning på torsdag!

• Majsan70

Men varför lära sig att dricka något som smakar så äckligt o dessutom innehåller rena gifter???

Bättre då att dricka vatten o saft.

Gör jag o har så gjort i hela mitt liv. Ingen som ser konstigt på mig för det inte....

• Slumraren

Jag sällar mig till skaran som tycker att du inte behöver lära dig dricka kaffe. Själv gillar jag grejer som är smaksatta med kaffe, kakor, glass m.m., men kan bara dricka kaffe om jag har i mycket mjölk eller grädde. Lyckligtvis reagerar min kropp omgående på kaffedrickandet, jag blir snurrig, rastlös, svettig, kan inte sova och får ont i magen.

Utgår jag från mina egna reaktioner på kaffe så fattar jag ärligt talat inte hur folk kan hälla i sig flera koppar om dan, det känns ju som en drog de få gånger jag dricker kaffe. Te innehåller också koffein, men inte i lika stora mängder. Dessutom finns det flera positiva verkningar av te.

Alla som vill får ju givetvis dricka kaffe, men de dagar jag känner mig riktigt präktig så är jag faktiskt helt oförstående mot folk som inte kan fungera normalt för att de "bara" fått i sig två koppar kaffe i stället för åtta. Fattar inte att man kan tycka att det är normalt att vara så beroende av något som är så... ja, droglikt...

/Undraren

P.S. Nu går väl folk in i mitt krypin för att kolla om jag är värsta renlevnadsmänniskan... besök mig gärna, men jag har inte skrivit nåt i mitt krypin. Någon renlevnadsmänniska är jag inte heller, tyvärr...

• Poena

Nej, jag skulle heller inte vilja bli beroende av kaffe (tror inte trådstartaren vill det heller) utan bara kunna dricka det då det erbjuds..

Det blir ju alltid så konstigt när folk liksom delar ut kaffekoppar för vanans skull - och man får liksom stoppa dem och säga "ursäkta tänker du bjuda på kaffe?? jag dricker tyvärr inet det" och de blir bestörta och undrar vad man vill ha istället.. Och ifall det verkligen duger med just den saftsorten de har eller tesorten.. Just det skulle iaf jag vilja slippa.. Ju äldre man blir desto mer förväntar sig folk att man dricker..

• GladaVirre

ingne skulle någonsin få mig att dricka kaffe, varför ska jag dricka npått jag inte tycker om??=) kan du inte tänka så istället, det är ju gott med saft...och jag tycker det är rätt coolt att inte dricka nått sånt äckligt, som man får dålig andedräckt utan, gula tänder och blir beroende av.. nää tack! =))

• Brodsmulan

Är olika vad man tycker om.. jag dricker gärna kaffe.. dock inte svart, är alldelens för van att ha mjölk i, men visst kniper det ordentligt så nog går det men gillar det inte om jag slipper.
    Men börja med dessa påsar med cappucino, caffe latte osv som finns innan du går in på vanligt kaffe.. bra sätt att vänja sig med smaken men ändå inte riktigt samma cappucinon är mer blaskig på så vis.
    Finns forskning som säger att ett par-tre koppar om dan förbättrar blodflödet precis som LillaSnigel säger och sen är det urindrivande också så man får fart på blåsan litegranna.

• Mr Tommy

hehehe en smakfråga bland många, vissa kan inte starta sin dag utan en kopp kaffe och vissa gillar det inte alls.Men men, jag föredrar lite mjölk och socker i jag med..kan ju dricka svart också men de blir lite för konstig smak i munnen..

• ålänningen

Alla dricker inte kaffe,så är det bara. Det tror jag att de flesta fattar.
    Är det trist att tacka nej och känna sig utanför, kan du ju alltid säga att du skulle bli glad om du fick en kopp te.

Inte tackar man väl ja till en cigarett (om man inte röker) bara för att alla andra står ute på balkongenoch bolmar när det är fest.

• JsN

Nu ville du ju inte ha en massa åsikter om huruvida man måste dricka kaffe eller inte utan råd på hur man "lär sig" dricka det. Som alla smaker är ju kaffe in lärd smak. (Inte många tycker om vin eller öl första gången heller, för att inte prata om bebisar och första smakisarna *ler*)

Det blir mildare med mjölk och socker i. Jag personligen tycker att mjölk är mycket bättre än grädde, då jag tycker att garvsyran framträder tydligare i eftersmaken om man tar grädde. JAg skulle börja att dricka kaffet med MYCKET mjölk (varm mjölk) och ev lite socker och inte prova så mycket första gångerna.

Ett alternativ kan ju vara att prova något riktigt extremt med en gång *ler* En BRA expresso (Jag föredrar blandningar med lite arabica eftersom de är mindre bittra) med en bit god mörk choklad. Smakerna är intensiva och kompletterar varandra bra det blir en smaksensation i munnen. Volymen blir inte så stor. *njutningsfull suck*

Undvik att lära dig dricka kaffe på cafeer där kaffet står framme på värmning, sånt kaffe är INTE gott. Kaffe ska vara NYbryggt i ren kanna! Har du någon vän som är "kaffefreak"? Be den vännen bjuda dig på gott kaffe! Ska man lära sig så är det lika bra att börja med bra grejer innan man ger sig in på vardagsdrickandet.

Jag älskar kaffe, men blir ständigt mer kräsen. HAr för tillfället nästan gått över till te på jobbet eftersom kaffemaskinen gör så förbenat dåligt kaffe.

Svar på tråden Vill lära mig att dricka kaffe