• Anonym (Bölden)

Smärtsam böld!

Pinsamt men jag har fått en böld på ena skinkan. Började som en innebrännare typ och är nu större än en femkrona ganska hård och öm så in i helvete! Haft den i 4-5 dagar nu och den blir inte mindre utan fortsätter växa. Det gör ont när jag går, kan knappt sitta och i natt vaknade jag flera gånger av att det gjorde så ont.
    Vad fan är detta? Och hur blir jag av med den? Någon som haft nåt sånt?
    Har försökt klämma men jag lyckas inte. Främst för att det gör ont så tårarna rinner. Så jag kan inte ta i så mycket.

• Svar på tråden Smärtsam böld!
  • Anonym (ring)

Ring vårdcentralen i morgon så tar de bort den

• sandy76

Låter som att det är bäst att låta en läkare titta på det. Jag fick en böld på ena blygläppen så som du beskriver. Jag fick penicillin utskrivet . Den sparrack efter någon dag och var helt bort a på ca 4 dagar efter. De skar  hål hos läkaren i det yttre hudlagret  för att den skulle gå sönder lättare. Den ska fösvinna fortare då fick jag till svar. Tror de sa att det berodde på en infekterad hårsäck.

• Stokke

På VC så skär de upp den och tömmer den på var. När trycket släpper så försvinner smärtan. Jag vet, har haft många.

• Anonym (Bölden)

Ja jag vill verkligen bara öppna och tömma den. Den sitter liksom in mellan skinkorna och jag vet inte, känns bara pinsamt. Ligga där och sära på skinkorna. Usch!
    Men gör det inte väldigt ont att öppna den? 

• Anonym (ring)
    Anonym (Bölden) skrev 2013-05-22 21:36:58 följande:
    Ja jag vill verkligen bara öppna och tömma den. Den sitter liksom in mellan skinkorna och jag vet inte, känns bara pinsamt. Ligga där och sära på skinkorna. Usch!
    Men gör det inte väldigt ont att öppna den? 

De ger säkert bedövning.El så får du ha den kvar om du är rädd att ta bort den
  • 2013

Tro mig, det är bättre att de tömmer den på vc än att du får åka in akut och sövas och operera bort en bit av dig. Det vet jag av erfarenhet.

Du får bedövning, men det kan göra rätt ont ändå. Men det lättar väldigt fort. Är det en stor böld så sätter de en tamponad som ska hålla det öppet tills allt har kommit ut, och då får du gå tillbaka och byta den varje dag.

Att den sitter mellan skinkorna är inget att skämmas för, det är ett väldigt vanligt ställe att få bölder. Och vårdpersonal har sett värre saker än så.

• Anonym (Jag med)

Jag har också haft ganska många bölder, framförallt i armhålorna. Vad jag har gjort är att tvätta av den med något desinficerande och hålla en nål över eld och försöka sticka hål på den och trycka ut varet ur den. Jag har även varit på VC för att tömma men tycker inte det ger så mycket gör det hellre själv. 

• Anonym (Bölden)
    2013 skrev 2013-05-22 21:51:07 följande:
    Tro mig, det är bättre att de tömmer den på vc än att du får åka in akut och sövas och operera bort en bit av dig. Det vet jag av erfarenhet.

Du får bedövning, men det kan göra rätt ont ändå. Men det lättar väldigt fort. Är det en stor böld så sätter de en tamponad som ska hålla det öppet tills allt har kommit ut, och då får du gå tillbaka och byta den varje dag.

Att den sitter mellan skinkorna är inget att skämmas för, det är ett väldigt vanligt ställe att få bölder. Och vårdpersonal har sett värre saker än så.
    Tack för ditt svar.  Jo jag inser att jag måste ringa för såhär kan jag inte ha det. Det är förbannat vad ont det gör! Önskar bara att den satt någon annanstans.
  • 2013
    Anonym (Jag med) skrev 2013-05-22 21:53:51 följande:
    Jag har också haft ganska många bölder, framförallt i armhålorna. Vad jag har gjort är att tvätta av den med något desinficerande och hålla en nål över eld och försöka sticka hål på den och trycka ut varet ur den. Jag har även varit på VC för att tömma men tycker inte det ger så mycket gör det hellre själv. 
    Jag föredrar helt klart en steriliserad skalpell hanterad av en van läkare framför en eldad nål hanterad av mig påverkad av smärta.
    Dessutom tar de prover och skriver ut antibiotika på vc.
  • Anonym (tipset)

Hej TS!

Jag har haft bölder i snart 30 år.

Jag har kommit på en sak som hjälper.

Stryk honung på bölden så är det bättre redan imorgon bitti.

Svar på tråden Smärtsam böld!