• Anonym (Bölden)

Smärtsam böld!

Pinsamt men jag har fått en böld på ena skinkan. Började som en innebrännare typ och är nu större än en femkrona ganska hård och öm så in i helvete! Haft den i 4-5 dagar nu och den blir inte mindre utan fortsätter växa. Det gör ont när jag går, kan knappt sitta och i natt vaknade jag flera gånger av att det gjorde så ont.
    Vad fan är detta? Och hur blir jag av med den? Någon som haft nåt sånt?
    Har försökt klämma men jag lyckas inte. Främst för att det gör ont så tårarna rinner. Så jag kan inte ta i så mycket.

• Svar på tråden Smärtsam böld!
  • Anonym (Bölden)
    Anonym (tipset) skrev 2013-05-22 22:03:24 följande:
    Hej TS!

Jag har haft bölder i snart 30 år.

Jag har kommit på en sak som hjälper.

Stryk honung på bölden så är det bättre redan imorgon bitti.

Alltså, hur kom du på att det funkade? Hur fick du för dig att prova det?
  • Anonym (Bölden)
    Anonym (Jag med) skrev 2013-05-22 21:53:51 följande:
    Jag har också haft ganska många bölder, framförallt i armhålorna. Vad jag har gjort är att tvätta av den med något desinficerande och hålla en nål över eld och försöka sticka hål på den och trycka ut varet ur den. Jag har även varit på VC för att tömma men tycker inte det ger så mycket gör det hellre själv. 
    Som det är nu kan jag knappt röra vid området. Gör så förbaskat ont. Rött är det och imorse vaknade jag med feber (vet dock inte om det beror på det) Det är ett näst intill omöjligt ställe att komma åt själv med nål och det känns tryggare att låta en läkare men rena instrument och möjlighet att faktiskt se vad han gör göra det Även om det känns sjukt pinsamt!
  • Anonym (huskur)

Gammal huskur som funkar på furunklar (vilket det låter på din beskrivning). Ta mörkt bröd, viktigt att det är mörkt, blanda med en äggula. Stryk på furunkeln och ha en kompress på. Suger ur varet på ett par nätter. Testat på min familj sen flera generationer tillbaka.

• Anonym (tipset)
    Anonym (Bölden) skrev 2013-05-22 22:10:33 följande:
    Alltså, hur kom du på att det funkade? Hur fick du för dig att prova det?

Det är en lång historia.

Min granne använde det till ett riktigt stort och äckligt sår på sitt husdjur.
    Hon hade noll kronor och hade inte råd att åka till veterinär. 

Hon kom på att hon sett ett TV program där de smörjt in sår med honung så hon provade det.

Och hon blev chockad av resultatet!!! 

Honungen drog ur infektionen och det fula såret läkte snabbt och fint. Man såg faktiskt skillnad på en timme.

Hon berättade det för mig och jag provade på mina barns sår och mina egna fick själv uppleva hur bra honung är. 

Och en dag när jag hade en sådan böld som du beskriver så provade jag honung och det hjälpte. Inte så att bölden försvinner på en timme. Men det blir betydligt bättre.

Hoppas det funkar lika bra för dig!           
  • Stokke

Om du inte vill prova honung, så sätt ett stort plåster över. Det kommer att dra ut varet.

• Anonym (Bölden)

Tack för alla tips, var dock hos läkaren nyss. Han satte in en dunderkur antibiotika. Förklarade för mig att den inte var riktigt mogen ännu och att det då inte var läge att öppna den. Däremot trodde han inte att det skulle räcka med penicillinen och att den antagligen får öppnas på måndag. Jag skulle återkomma då om jag inte kände avsevärd förbättring. Redan imorgon om jag hade alltför ont. Feber hade jag också tydligen :)

• MissEofc

Jag sätter på vita kompressor plåster på mina som jag dränkt i alsolsprit. Byter plåster typ 2 gånger om dagen i 2-3 dagar sen spricker den av sig själv :)
    Gör inte ont heller!

• Anonym (Bölden)

Jag håller på att bli galen! Jag äter min penicillin och har även testat att sätta bomullsrondeller dränkta i alsolsprit där i några timmar men det hjälper inte. Det gör nåt så jävligt ont. Från att ha svårt att sitta och ligga till att knappt kunna gå normalt. Ni skulle se hur det ser ut när jag försöker ta mig in i bilen! Jag vill bara att den ska försvinna - NU!!!

• Fia 28

Kanske går att smörja lite xylocainsalva för att ta bort den värsta smärtan?
    En liten klick hydrokortison brukar göra så att de mognar snabbare.

• LadyViolette
    Anonym (Bölden) skrev 2013-05-24 14:15:38 följande:
    Jag håller på att bli galen! Jag äter min penicillin och har även testat att sätta bomullsrondeller dränkta i alsolsprit där i några timmar men det hjälper inte. Det gör nåt så jävligt ont. Från att ha svårt att sitta och ligga till att knappt kunna gå normalt. Ni skulle se hur det ser ut när jag försöker ta mig in i bilen! Jag vill bara att den ska försvinna - NU!!!
    Alsolsprit måste sitta längre än några timmar för att hjälpa, ha det på hela dygnet!
Svar på tråden Smärtsam böld!